Mirodenii pentru cei mici

Print Friendly, PDF & Email

Dacă vrei să transformi o mâncare fadă într-una bună sau chiar nemaipomenită, nu înseamnă să te limitezi doar la sare sau zahăr. (Despre zahăr și sare știm că sunt două alimente care îmbunătățesc gustul mâncării. Zahărul nu este indicat a se folosi în alimentația bebelușului, în timp ce, până la 1 an, cantitatea de sare folosită în alimentația lui nu trebuie să depășească 1 g pe zi*). Pentru a aduce un plus de savoare mâncării există mirodenii: condimentele și plantele aromatice. Ele sunt benefice organismului și, în același timp, capabile să aducă gusturi noi, neexplorate de bebeluș.

Obișnuiți cu mâncărurile pe care le-am primit de mici copii, cei mai mulți dintre noi suntem reticenți în a oferi copiilor noștri mirodenii la vârste fragede.

Am aflat că indienii și thailandezii, de exemplu, pun în mâncărurile copilașilor lor condimente tari, cum ar fi curry sau chilli încă de la 6 luni.
În plus, copiii alăptați fac cunoștință cu diverse mirodenii chiar înainte de începerea diversificării, prin laptele matern, care păstrează gustul lor. Poate ați remarcat, uneori, o reacție de apreciere mai mare decât de obicei a laptelui matern sau dimpotrivă, un refuz, dacă înainte de a alăpta ați consumat mâncare condimentată sau usturoi, care imprimă laptelui un gust puternic.
Cât despre ceaiurile care calmează colicile abdominale ale bebelușilor, ele conțin: chimen, anason, fenicul, busuioc.
Gusturile bebelușului nu sunt încă formate atunci când începe diversificarea alimentației. Mirodeniile sunt instrumentul cu care i le puteți îmbogăți. În același timp, cresc șansele ca, în timp, să aveți un aliat de nădejde la masă, care să nu-i dea ocazia bebelușului să devină mofturos, pentru că mâncarea n-are gust atrăgător.

Iată câteva motive ca să puteți trata condimentele și plantele aromatice ca pe alimente bune de adăugat în mâncarea copilului, unul câte unul spre “testare”. Pentru început oferiți-le pe cele mai blânde, avansând în timp către cele mai tari, chiar picante.

Aveți în vedere întotdeauna sfatul medicului pediatru înainte de a încerca un condiment nou.
În plus, dacă în familie există cazuri de alergii, atenție sporită la condimente ca: scorțișoară, anason, șofran, coriandru – pot cauza reacții alergice. Dacă vă găsiți în situația menționată, probabil veți alege să introduceți aceste mirodenii în alimentația copilului, după vârsta de 1 an.

În mod obișnuit, condimentele pot fi oferite bebelușilor imediat ce se acomodează cu hrana “solidă”, adică în jurul vârstei de 7 luni. Pentru mai multe detalii, consultați Tabelul diversificării.

Dintre nenumăratele mirodenii pe care le puteți oferi copiilor, vă sugerăm câteva, în funcție de alimentele pe care le veți folosi la gătit:

mirodenii

Mirodenii pentru fructe:

Condimente pentru iaurt:

  • mentă, scorțișoară, nucșoară, vanilie, ghimbir, cardamom

Condimente pentru brânzeturi:

Condimente pentru legume:

Condimente pentru leguminoase:

Condimente pentru cereale:

  • paste: oregano, usturoi, busuioc
  • terci de ovăz: scorțișoară, nucșoară, vanilie
  • orez: scorțișoară, ghimbir, nucșoară, vanilie, șofran (în paella), tarhon

Condimente pentru carne:

  • pui/curcan: scorțișoară, coriandru, busuioc, usturoi, oregano, rozmarin, cimbru
  • pește: arpagic, anason, coriandru, șofran, tarhon
  • fructe de mare: șofran
  • porc: anason
  • vită: șofran, usturoi, piper

Dacă folosiți condimente sub formă de boabe sau pudră, înainte de a le utiliza le puteți pune într-un vas încins pentru câteva secunde, pentru a le intensifica aroma. Dacă folosiți condimente proaspete, folosiți cantități de 3 ori mai mari decât în varianta boabe/pudră.

O listă detaliată în limba engleză a condimentelor cu proprietățile lor și utilizări culinare, puteți găsi aici.

Pe lângă miros și gust care te îmbie să mai servești o porție din ceva ce tocmai ai terminat, mirodeniile mai au și alte merite: stimulează digestia (ghimbir, busuioc, anason, fenicul, chimen, chives, usturoi, turmeric, curry), au efect anti-inflamator și echilibrează tensiunea arterială (chives, usturoi).
*recomandare făcută de Agenția de Standardizare a Alimentelor din Marea Britanie – sursa: “Rețete pentru bebeluși și copii” de Bridget Wardley și Judy More)

Sursă (ro): “Rețete pentru bebeluși și copii” – Bridget Wardley și Judy More

Surse (en) :
http://www.homemade-baby-food-recipes.com/can-babies-eat-spicy-food.html
http://www.wholesomebabyfood.com
http://www.theepicentre.com/Spices/spiceref.html/
http://en.wikipedia.org/

Surse foto:
http://www.flickr.com/photos/atbaker/334231611
http://www.flickr.com/photos/mckaysavage/5374299198/

Author: Anca

Sunt mama a doi băieței și învăț în fiecare zi să fiu o mamă mai bună și mai pricepută în ale bucătăriei pentru copii.

Share This Post On