Coriandru, bogăție nutrițională și aromatică

coriandru Coriandrul (Coriandrum sativum) este o mirodenie din familia morcovului și a pătrunjelului (Apiaceae) folosită în prezent la scară largă și cultivată inițial în zona mediteraneană, nordul Africii sau sud-vestul Asiei.

Coriandrul crește până la 50 cm înălțime, frunzele sale pot avea mărimi diferite, iar inflorescențele sunt albe sau roz. Fructul plantei, un schizocarp uscat de formă sferică, adăpostește prețioasele semințe.

Din plantă se utilizează atât frunzele cât, mai ales, semințele, mai bogate în substanțe nutritive, care pot fi consumate ca atare sau preparate în scop medicinal sau culinar. Aroma lor, asemănătoare cu a citricelor, este foarte apreciată în bucătăriile de pretutindeni. În bucătăria thailandeză se folosește inclusiv rădăcina plantei.

Din semințele de coriandru se extrage un ulei apreciat pretutindeni pentru proprietățile sale curative.

Ce substanțe nutritive conține coriandrul și ce beneficii aduce?

Profilul nutrițional al semințelor de coriandru diferă în mod considerabil de cel al tulpinilor sau al frunzelor, cele dintâi prezentând o bogăție nutrițională mai variată – antioxidanți sub forma vitaminelor și a uleiurilor volatile (borneol, pinen, linalool, cineol etc.), dar și fibre care ajută digestia.

În schimb, frunzele de coriandru conțin flavonoinde care întăresc valențele antioxidante ale plantei: quercitină, rhametina sau apigenina despre care studii recente arată că ar avea rol în prevenirea cancerului.

Planta este și o sursă excelentă de minerale ca potasiu, calciu, mangan, fier și magneziu. Frunzele de coriandru au un conținut ridicat de vitaminele A, C și K și vitamine din complexul B.

Uleiul din semințele de coriandru are numeroase utilizări în medicina tradițională având proprietăți analgezice, afrodisiace, antispasmodice, carminative și antispasmodice. Substanțele provenite din frunzele plantei acționează împotriva bacteriei Salmonela.

Când pot introduce coriandrul în alimentația copilului?

Fiind un aliment cu risc alergen crescut, coriandrul poate fi introdus cu precauție în alimentația diversificată a copilului după vârsta de 1 an. Înainte de utilizarea coriandrului, asigurați-vă că nu există un istoric de alergii la condimente în familie. În general, atunci când oferim celor mici un aliment nou, este bine să urmăm regula celor 4 zile și să consultăm în prealabil medicul pediatru.

Cum pot folosi coriandrul în alimentație?

Coriandrul este o plantă ce poate fi folosită în întregime în preparatele culinare. Frunzele au o puternică aromă de citrice, însă sunt adesea evitate din cauza izului lor ușor rânced prezent în mod natural în plantă. Frunzele și rădăcina plantei sunt folosite în special în bucătăria asiatică, iar în Mexic sunt un ingredient nelipsit în sosurile salsa sau guacamole. Frunzele proaspete pot fi o adiție delicioasă la salatele de legume după ce au fost sotate în prealabil timp de câteva minute într-o tigaie.

Cea mai folosită parte a plantei o constituie semințele sale uscate, un condiment puternic cu aromă de lămâie și de nucă. În bucătăria indiană aceste semințe se numesc dhania și se consumă ca atare, prăjite, însă se regăsesc și în amestecurile de condimente (garam masala, curry) sau ca agent de îngroșare la anumite sosuri. În Europa, semințele plantei sunt folosite la prepararea pâinii, dar și în calitate de conservant pentru legumele murate.

Semințele de coriandru se pot adăuga preparatelor din carne, pește sau legumelor preparate la abur.

Surse:
http://en.wikipedia.org/wiki/Coriander
http://www.nutrition-and-you.com/cilantro.html
http://www.organicfacts.net/health-benefits/herbs-and-spices/health-benefits-of-coriander.html

Sursa foto: https://flic.kr/p/QYt4N

Author: Dana

Credința că obiceiurile alimentare sănătoase încep din copilărie m-a motivat să învăț alfabetul gătitului sănătos și prepararea alimentelor care să ofere maximumul de nutrienți celor mici și celor mari.

Share This Post On