Semințe de mac, mici și prețioase

mac Semințele de mac sunt semințele oleaginoase ale macului de grădină (Papaver somniferum), recoltate din păstaia uscată a plantei și pe care popoare de pretutindeni le folosesc de mii de ani în alimentație sau pentru a obține celebrul ulei de mac.

Semințele de mac au fost cultivate pentru prima dată de către sumerieni și sunt menționate în tratate de medicină antice, fiind prețuite de către vechii egipteni pentru proprietățile lor sedative și folosite ca remediu pentru insomnii sau infertilitate.

Macul este sursa naturală a tuturor opioidelor și astfel, cultivarea sa, a fost pusă multă vreme în legătură cu extragerea de opiu din capsulele verzi ale plantei. Cultura de mac s-a extins în lume prin intermediul comercianților arabi și, în prezent, este specifică zonei mediteraneene și nordului Europei.

Ce substanțe nutritive conțin semințele de mac și ce beneficii aduc?

Semințele de mac sunt o sursă excelentă de calciu și fosfor – o linguriță de semințe asigură 4% din aportul zilnic de calciu și fosfor necesar organismului. De altfel, uleiul obținut prin presarea la rece a acestor semințe este folosit în tratarea afecțiunilor osoase. Semințele de mac s-au dovedit eficiente în combaterea problemelor digestive datorită conținutului ridicat de fibre. Semințele de mac măcinate sunt recomandate în caz de hipoaciditate gastrică și de diaree.

Semințele de mac sunt și o sursă primară de acizi grași, în special acid oleic (Omega-9) și acid linoleic (Omega-3), grăsimi mononesaturate ce aduc nenumărate beneficii organismului contribuind printre altele la reducerea colesterolului și la scăderea presiunii arteriale. Un alt compus esențial al semințelor de mac este fierul, esențial în preluarea și asimilarea oxigenului și în transportul proteinelor în corp.

Semințele de mac sunt recunoscute pentru puterea lor antiinflamatoare și calmantă, consumul acestora ajutând la ameliorarea stărilor de anxietate.

Când pot introduce semințele de mac în alimentația copilului?

Spre deosebire de alte semințe, semințele de mac au potențial alergen scăzut, însă, fiind asociat oleginoaselor, este recomandată introducerea în alimentația copilului după vârsta de 8 luni sau chiar un an. Indiferent de momentul ales, este bine să consultați medicul pediatru înainte de a le introduce în alimentația bebelușului și să respectați regula celor 4 zile ca în cazul oricărui aliment.

Este recomandat  ca semințele de mac să fie consumate cu prudență de către persoanele care suferă de gastrită hiperacidă, ulcer gastric sau colită.

Cum le aleg și cum utilizez semințele de mac în alimentație?

Semințele de mac se găsesc pe tot parcursul anului în magazine, întregi sau măcinate. Totuși, datorită conținutul de grăsimi polinesaturate, se oxidează destul de repede și de aceea este bine să le cumpărăm din surse sigure și ambalate în mod corespunzător. Semințele de mac se păstrează într-un loc uscat și bine aerisit, ferit de lumina soarelui și își păstrează prospețimea timp de 6 luni dacă sunt închise în containere etanșe.

Semințele de mac au un gust aparte, de nucă și de multe ori sunt prăjite la foc mediu pentru a-și elibera aromele. În prăjituri se folosesc adesea sub formă de pastă, după ce au fost măcinate. La fel ca susanul, semințele de mac se adaugă în produsele de panificație, în salate sau în laptele vegetal. În India și Pakistan sunt un ingredient de bază în diverse sosuri și preparate.

Surse:
http://en.wikipedia.org/wiki/Poppy_seed
http://healthyeating.sfgate.com/benefits-poppy-seeds-5632.html
http://www.livestrong.com/article/399581-what-are-the-benefits-of-poppy-seeds/

Sursa fotohttp://flic.kr/p/z1Qsr

Author: Dana

Credința că obiceiurile alimentare sănătoase încep din copilărie m-a motivat să învăț alfabetul gătitului sănătos și prepararea alimentelor care să ofere maximumul de nutrienți celor mici și celor mari.

Share This Post On