Susanul – o alternativă pentru lapte

Am aflat recent că una dintre cele mai bune surse de calciu, având o cantitate mai mare chiar decât laptele, este susanul. Nu-mi era cunoscut până atunci decât din celebrii covrigei cu susan, acele batoane dulci cu susan sau puiul shanghai. Cu siguranță am mai avut ocazia sa-l mănânc și în alte preparate, mă gândesc acum la hummus, falafel sau halva. Oricum, nu știam de proprietățile sale sau de faptul că semințele pot fi mâncate și altfel decât în preparate.
Susanul (Sesamun indicum) este unul dintre cele mai vechi condimente, datând încă de la 1600 î.Cr. Fiind menţionat în legendele hinduse, se crede că ar fi originar din India de unde s-a răspândit în Africa și Asia. Semințele de susan, a căror culoare variază de la alb-crem la negru, sunt în special folosite în bucătăria asiatică. Uleiul de susan este un ingredient minune în industria cosmetică, dar și în arta culinară.

Ce nutrienți conține susanul?

Semințele de susan sunt renumite pentru conținutul de minerale, cupru, mangan, calciu, magneziu, fier și fosfor, vitamina B și vitamina E,  dar și acizi grași nesaturați și polinesaturați, cum ar fi omega-6. O lingură de susan nedecorticat (aproximativ 5 gr) conține 88 mg de calciu, în timp ce 100 ml de lapte conține 120 mg de calciu. În schimb, o lingură de susan decorticat conține o cantitate de calciu semnificativ mai mică, doar 37 mg.
Pentru a-i aprecia mai bine calitățile, merită menționat că un sfert de cană de semințe crude de susan asigură 74% din necesarul zilnic de cupru, 31,6% de magneziu și 35,1% de calciu. Astfel, susanul contribuie la îmbunatățirea funcțiilor sistemului nervos și ale sistemului cardiovascular și la protejarea sistemului osos. Prin compoziția sa, susanul ajută în tratamentul artritei, bolilor respiratorii, infectiilor urinare, indigestiilor sau constipației.

Când pot introduce susanul în alimentația copilului meu?

Susanul poate fi oferit copilului începând cu vârsta de 6-8 luni, deși există medici pediatri care susțin introducerea susanului după vârsta de un an, fiind asimilat nucilor. Recomandarea noastră este să stabiliți împreună cu medicul pediatru momentul introducerii susanului în alimentație, luând în considerare evoluția copilului, istoricul alergen din familie, precum și în caz de dermatită atopică sau astm. Indiferent de momentul ales, este bine să respectați regula celor 4 zile ca în cazul oricărui alt aliment.
Semințele de susan nu vor fi oferite bebelușului întregi pentru a evita înecarea, ci doar râșnite și adăugate în smoothie sau în piureuri de fructe sau legume, precum și sub formă de lapte.

Cât de alergic este susanul?

Alergia la susan se situeaza pe locul 9 în lume în topul alimentelor alergene, fiind pe locul 2 în Israel. Totuși, frecvența cazurilor de alergie la susan diferă de la o țară la alta, înregistrându-se un număr mai mare în țările în care produsele de susan sunt mai des folosite în alimentație. Anumite persoane dezvoltă o reacție severă la proteina din semințele de susan, această alergie putând provoca șoc anafilactic care poate fi fatal. Alergia la semințele de susan poate avea oricare din simptomele unei alergii alimentare și anume vărsături, amețeli, diaree, crampe stomacale, urticarie, roșeață la nivelul pielii, dureri de cap, strănut, tuse etc.

Bebelușul poate dezvolta o alergie la susan dacă părinții/frații săi au o astfel de alergie sau dacă a fost diagnosticat cu dermatită atopică sau astm. În aceste cazuri, susanul va fi introdus în alimentație cât mai târziu pentru a evita eventualele reacții severe. De asemenea, este important să vă documentați cu privire la produsele uzuale care conțin susan și să citiți lista ingredientelor de pe orice produs pe care îl cumpărați.

Cum se prepară?

Susanul poate fi cumpărat în varianta sa nedecorticată sau decorticată, crudă sau prăjită. Susanul decorticat, de culoare gălbuie este cel mai frecvent. Pentru a beneficia de tot complexul de nutrienți, cumpărați semințe crude și evitați pe cât posibil prăjirea acestora.
Semințele de susan pot fi consumate ca atare, în prăjituri, torturi, produse de panificație sau pot fi râșnite și adăugate în smoothie, salate, alte preparate. Cel mai cunoscut preparat din semințe de susan este tahini (o pastă din semințe de susan râșnite și amestecate cu apă și sare), folosit în special în hummus, dar care poate fi integrată și în alte preparate.
Se recomandă ca semințele de susan să fie înmuiate peste noapte în apă plată sau filtrată pentru a facilita digestia. De asemenea, râșniți semințele pentru a le putea digera mai bine și pentru a elibera nutrienții, având în vedere că semințele ca atare sunt greu de mestecat. Puteți de asemenea prepara lapte de susan după rețeta de aici pe care puteţi să-l îndulciţi cu miere, curmale sau sirop fără zahăr.

Surse (en):
http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=84
http://en.wikipedia.org/wiki/Sesame_seed#Uses_in_food_and_cuisines
http://www.babycenter.com.au/baby/startingsolids/feedbabywhatwhen/
http://www.kidswithfoodallergies.org/resourcespre.php?id=107
Surse (ro):
http://c3ntrum.blogspot.com/2010/10/susan-sursa-de-sanatate.html
http://www.i-medic.ro/boli/alergia-alimentara

Author: Carmen

Mulțumită băiețelului meu năzdravan am început să explorez zona culinară. Așa am făcut chiar o pasiune pentru găsirea acelor variante apetisante și sănătoase pentru el, dar și pentru noi.

Share This Post On
  • Pingback: Diversificare.ro()

  • Elena

    Daca sunt inmuiate, se mai pot rasni?

    • Buna Elena,
      Daca vrei sa rasnesti semintele cu o rasnita electrica, nu cred ca este indicat (este posibil sa se strice). Cred ca ar putea functiona cu o rasnita manuala, desi nu am incercat. Mai bine ar fi sa le maruntesti in blender dupa ce au fost inmuiate.

      • Angi

        eu le rasnesc in rasnita electrica fara probleme. In doua minute de rasnit cu intermitente. este gata.Se lipesc putin de baza rasnitei pt ca sunt grase. dar asta e un lucru normal. Si nici nu se fac o pudra fina. ci raman bucatele mai mari.Rasnita nu se strica insa:)

  • Pingback: UrbanKid.ro()

  • Deea

    Buns ziua , baietelul meu are 2 ani si dermatita mai ales iarna stiti cumva de beneficijle uleiului de masline si dc acesta se pune fiert saunu pe piele ? Pot sa i dau si eu seminte ? Noi nu avem alergie dar m am speriat rau cand am citit acumca la cei cu dermatita e dificil…. Ma gandesc ca are totisi 2 ani a mancat nuci migdale alune musli dovleac seminte si mai multe bube nu i au iesit fave fix iarna si fix la frig multimesc frumos

    • Buna Deea, dermatita nu are neaparat legatura cu alimentatia, ci poate fi datorata unor factori externi (detergenti, materiale sintetice) sau poate fi ereditara daca aveti cazuri de alergii in familie (ma refer la alergiile de tipul celor la acarieni, par de pisica etc). Frigul este un factor care poate agrava dermatita, fiind nevoie de o hidratare mai intensa a pielii. Asa cum vara, apa de mare poate de asemenea sa contribuie la uscarea pielii. Nu stiu despre uleiul de masline, desi ma gandesc ca este bun emolient. Eu l-as aplica crud pentru a-i nu-i afecta proprietatile. La noi, pentru dermatita atopica, functioneaza foarte bine o crema din unt de shea si ulei de galbenele. Dar depinde si ce tip de dermatita are copilul tau, cat de pronuntata este, cel mai bine poate sa spuna un medic dermatolog.
      Daca nu i-ai mai dat susan pana acum, poti sa-i pui putin in piureul de fructe, iaurt etc si sa vezi daca observi vreo schimbare pe parcursul a 4 zile (in articolul acesta http://diversificare.ro/alimente/2011/02/4-sau-7-zile-pentru-un-aliment-nou/ sunt mai multe detalii). Succes!

  • Maria Andreea David

    eu ii dau fetitei mele de un an si 9 luni cate o lingurita rasnita si adaugata in piure de fructe de obicei. Daca le rasnesc mai trebuiesc hidratate? Pentru a le face la blender dupa hidratare este nevoie de o cantitate mai mare ..mersi

  • Pingback: Batoane cu fulgi de hrișcă și susan | Diversificare.ro()