Kumquat, cel mai mic membru al familiei citricelor

L-am văzut într-o zi la raftul cu fructe exotice. Era mic, portocaliu şi arăta exact ca o portocală în miniatură. Din moment ce există varianta „baby” pentru multe fructe și legume, m-am gândit că asta trebuie să fie! Se pare că baby-portocale nu există, dar există kumquat, un soi de fruct din familia citricelor care este mic cât o nucă, aromat şi cu proprietăți medicinale deosebite. Kumquat este fructul unui arbust din familia Rutacee (Fortunella species îi este denumirea științifică), nativ din Asia, unde se cultivă de mii de ani. În prezent se cultivă cu preponderență în Statele Unite, China și Japonia.

kumquat

Ce substanțe nutritive conține kumquat și ce beneficii aduce organismului?

Kumquat este o bună sursă de uleiuri esențiale precum limonene, pinene, a-bergamotene, caryophyllene, a-humulene, și a-muurolene, fiecare având diferite efecte benefice pentru organism. Ceea ce este deosebit la kumquat este că, spre deosebire de alte citrice, se consumă întreg, cu coaja, unde se află concentrate aceste uleiuri specifice  citricelor.

Fructul dulce acrișor este o foarte bună sursă de vitamina C și vitamina A, precum și fibre. Doar 100 de grame de kumquat asigura 73% din necesarul zilnic de vitamina C și 17% din cel de fibre. De asemenea, conţinutul de flavonoizi cu acţiune antioxidantă precum luteina, zeaxantina şi altele, sunt elemente care ajută în lupta împotriva radicalilor liberi care se fac vinovaţi de multimple afecțiuni, precum cancerul, diabetul, bolile degenerative sau infecţiile.

Kumquat are de asemenea în compoziţie niveluri rezonabile de vitamine din complexul B (tiamina, niaina, pirodoxina, folați şi acid pantotenic), care au un rol important în metabolizarea carbohidraţilor, proteinelor şi grăsimilor. Cantităţi modeste de calciu, cupru, magnezu, potasiu, fier, seleniu și zinc se regăsesc de asemenea în compoziţia fructului de kumquat.

Când pot introduce kumquat în alimentația copilului?

Citricele nu prezintă factori alergeni ridicați, însă aciditatea crescută a acestora poate cauza urticarie, eczeme sau probleme digestive, motiv pentru care se introduc, de regulă, după vârsta de 1 an. Deoarece kumquat se consuma întreg, iar coaja poate pune dificultăţi la mestecare este bine să se amâne introducerea sa în alimentaţia copiilor după vârsta de 2-3 ani, atunci când scade riscul de înec. În cazul oricărui alt aliment nou introdus în alimentația copilului, vă recomandăm să consultați medicul pediatru și să urmați regula celor 4 zile.

Cum aleg şi cum ofer kumquat copilului?

Atunci când cumpăraţi kumquat alegeţi fructe care sunt ferme, moi, de culoare portocalie, cu codiţa. Evitaţi-le pe cele verzi sau lovite. Fructele se pot păstra pentru 3-4 zile la temperatura camerei şi până la 3 săptămâni în figider. La congelator pot fi conservate sub formă de pastă pentru 6 luni.
Deoarece se consumă cu tot cu coaja este recomandat ca fructele să fie foarte bine spălate înainte de consum şi dacă este posibil să optaţi pentru varianta organică.

Surse:

http://www.medicaldaily.com/kumquats-are-cutie-fruity-plus-4-reasons-tiny-fruit-good-you-291724

http://www.livestrong.com/article/310690-nutritional-values-of-kumquats/

http://www.nutrition-and-you.com/kumquat-fruit.html

https://www.organicfacts.net/health-benefits/fruit/health-benefits-of-kumquats.html

Sursa foto: 

https://flic.kr/p/bCd3c4

 

Author: Catalina

Sunt mama unui băieţel care îmi este atât critic culinar, cât şi ajutor în bucătărie. Susţin ideea responsabilităţii personale, iar, pentru mine, aceasta porneşte chiar de la respectul şi atenţia pentru propria sănătate și alimentație. Îmi place să mănânc, ador dulciurile şi mă bucur să descopăr mereu reţete pe cât de gustoase, pe atât sănătoase.

Share This Post On