Garcinia Mangostana, regina fructelor exotice

mangostan Un fruct exotic apreciat în zilele toride de vară nu doar în Asia, ci și în America și, mai recent, în Europa este Garcinia Mangostana sau, mai simplu, mangostan, originar din Insulele Sunda și Moluce. În Malaezia a fost numit „Fructul zeilor” sau „Regina fructelor tropicale”.

Mangostan este fructul unui copac ce poate crește până la 25 de cm înălțime, iar partea comestibilă a sa, endocarpul, are culoare albă și este învelit de o crustă de culoare roșie-violet atunci când este copt. Mangostanul este foarte suculent și are un gust dulce și înțepător. De-a lungul Asiei, Africi și Americii de Nord sunt crescute diverse varietăți ale fructului, care se diferențiază prin culoarea crustei (portocalie, galbenă) însă cel mai consumat este cel mov.

Ce substanțe nutritive conține mangostanul și ce beneficii aduce?

Mangostanul este o sursă excelentă de substanțe cu proprietăți antioxidante – fructul are în compoziția sa xantoni, recunoscuți pentru proprietățile lor antibacteriene, antiinflamatoare și xantonoide, în special mangustin, ale căror proprietăți benefice pentru organism sunt în prezent intens cercetate.

Fructul de magostan are un conținut scăzut de calorii și este o sursă bună de fibre și vitamina C – o sută de grame de mangostan asigură până la 13% din doza zilnică de vitamina C recomandată. Mangostanul conține și vitamine din complexul B (cu rol esențial în procesele metabolice) în cantități moderate, însă este și o sursă bună de minerale ca mangan, cupru și magneziu.

În sud-estul Asiei crusta mangostanului este folosită de secole în scopuri medicinale, tratând afecțiuni ale aparatului digestiv, infecții urinare sau ale aparatului reproducător. Iritațiile pielii sau reacțiile alergice se calmau cu unguente preparate din această coajă.

Când pot introduce mangostanul în alimentația copilului?

Mangostanul nu este cunoscut drept un fruct cu risc alergen crescut, ba chiar poate remedia reacțiile alergice ale bebelușului și poate fi introdus în alimentația diversificată a copilului începând cu vârsta de 8 luni. La fel ca în cazul oricărui aliment nou pe care i-l oferiți celui mic, este recomandat să consultați înainte medicul pediatru și să urmați regula celor 4 zile.

Cum aleg și cum ofer mangostanul?

Mangostanul este un fruct sezonier, greu accesibil, găsindu-se mai ușor în Australia decât în Europa și își păstrează prospețimea timp de câteva săptămâni. Totodată, din cauza restricțiilor asupra importurilor este mai degrabă disponibil conservat – înghețat sau la conservă. Este cules vara, adesea manual, deoarece se poate deteriora foarte ușor și poate fi păstrat la frigider vreme de două săptămâni.

Gustul aparte al mangostanului se păstrează doar dacă fructul este consumat proaspăt, nepreparat. Mangostanul face casă bună cu papaya, pepene roșu, ananas sau struguri. Din el se poate prepara un suc binevenit în perioadele caniculare.

Surse:
http://en.wikipedia.org/wiki/Mangosteen
http://www.nutrition-and-you.com/mangosteen.html
http://altmedicine.about.com/od/herbsupplementguide/a/What-is-Mangosteen.htm

Sursă foto: https://flic.kr/p/5k5SVT

Author: Dana

Credința că obiceiurile alimentare sănătoase încep din copilărie m-a motivat să învăț alfabetul gătitului sănătos și prepararea alimentelor care să ofere maximumul de nutrienți celor mici și celor mari.

Share This Post On