Surse de proteine în alimentația copilului sau a bebelușului

surse proteine Proteinele sunt substanțe alcătuite din lanțuri de aminoacizi. Aminoacizii sunt rezultatul procesului de digestie al proteinelor. Aminoacizii astfel rezultați se absorb în organism, iar dacă există o cantitate prea mare, corpul folosește proteinele ca sursă de energie sau le transformă în grăsime. Într-un fel sau altul surplusul de proteină din organism este eliminat.

Există proteine de origine animală și proteine de origine vegetală, iar cei ce au adoptat un regim vegan/vegetarian știu deja faptul că o cantitate îndestulătoare de proteine poate fi luată dintr-un meniu bazat pe legume.

Ce rol au proteinele în organism?

Proteinele au o importanță majoră în buna funcționare a organismului deoarece ele sunt responsabile de sănătatea masei osoase și musculare, de întărirea sistemului imunitar sau pentru stările de oboseală.

Au o așa mare influență datorită faptului că proteinele intră în constituția celulelor și sunt implicate în mod direct în metabolism prin valoarea lor energetică, sau indirect prin enzime.  Proteinele sau protidele, cum se mai numesc, ajută la refacerea celulelor, de aceea după un efort fizic mare corpul are nevoie de proteine pentru a se reface. De asemenea intră în constituția majorității hormonilor, mențin echilibrul hidric, acido-bazic și electric al corpului.

Care sunt cantitățile de proteină recomandate?

Cantitățile de proteină necesare organismului depind de mai mulți factori precum varstă, greutate, efort fizic depus, diferite condiții medicale. Nou născuții și copiii aflați în creștere au nevoie de o cantitate mai mare de proteine, întocmai ca femeile însărcinate. Astfel, bebelușii au nevoie de următoarele cantități zilnice de proteină:
– până la 6 luni: 2,2 gr./ kg masă corp;
– între 6 și 12 luni: 1,98 gr./ kg masă corp;
– între 1 și 3 ani: 1,77 gr./ kg masă corp.

Pentru persoanele adulte se recomandă următoarele cantități:
adult sedentar: 0,88 gr. /kg masă corp;
efort moderat: 1-1,3 gr./kg masă corp
efort intens: 1,5-2 gr./kg masă corp

Care sunt alimentele bogate în proteine?

brânză: 32 gr. proteină/100 gr. și 150 calorii
pește( somon, ton): 26 gr. proteină/100 gr. și 117 calorii
nuci uscate: 24.1 gr. proteină/100 gr. si 618 calorii;
migdale: 21.2 gr proteină/100 gr. și 579 calorii;
– tempeh/turtă din boabe de soia: 18-19 gr. proteină /100 gr.  și  204 calorii (aproximativ 41 gr. proteină/1 ceașcă și 441 calorii);
boabe de soia prăjite:17 gr. proteină/100 gr. și 177 calorii (aproximativ 29 gr/1 ceaşcă și 302 calorii);
– alune prăjite fără sare : 15 gr. proteină/100 gr. și 646 calorii;
ou fiert: 12,6 gr. proteină/100 gr. și 155 calorii
linte gătită: 9 gr. proteină/100 gr. și 115 calorii (18gr. /1 ceaşcă și 230 calorii);
năut gătit fără sare: 8.9 gr. proteină/100 gr. si 164 calorii;
fasole gătită: 5.5 gr. proteină/100 gr. și 155 calorii;
mazăre gătită fără sare: 5.4 gr. proteină/100 gr. și 84 calorii;
porumb dulce, broccoliciupercicastaneavocado.

Ce anume influențează absorbția de proteine în organism?

Trebuie precizat de la început că organismul uman nu poate depozita pe termen lung și nici crea proteine, de aceea este necesar să oferim corpului zilnic cantitatea necesară de proteine. Hrana este singura sursă de proteine, iar acestea se transformă în urma digestiei în aminoacizi care pot trece în circuitul sanguin. Proteinele netransformate în aminoacizi nu pot fi absorbite în sânge, excepție fac anticorpii (IgA) din laptele matern care asigură transferul de imunitate de la mamă la copil.

Absorbția proteinelor (sub formă de aminoacizi) în organism este favorizată de prezența vitaminei B6, sodiului și a zincului.

Surse(En):
http://www.health.com/health/gallery/0,,20718479_8,00.html
http://www.healthaliciousness.com/articles/vegetables-high-in-protein.php
http://vegetarian.about.com/od/healthnutrition/tp/protein.htm
http://www.vrg.org/nutrition/protein.php
http://www.healthaliciousness.com/nutritionfacts/list.php

Surse (ro):
http://www.getfit.ro/alimentatie/nutrienti/proteine.html
http://www.sfatulmedicului.ro/Diete/proteinele-in-dieta-vegana_10084
http://www.bioterapi.ro/aprofundat/index_aprofundat_index_enciclopedic_substanteProtide.html

Sursă foto: http://flic.kr/p/7XWovS

Author: Gabriela

Interesul pentru o alimentație sănătoasă și echilibrată a luat naștere în momentul în care am aflat că în loc de doi vom fi trei, Mi-am dorit încă de atunci ca bebelușul meu să fie sănătos și energic, iar noi să fim pe măsura noului venit.

Share This Post On
  • www.mamicamea.ro

    Am aplicat ceea ce am citit despre sursele de proteine pentru cei ce nu consuma alimente de origine animala (in special carne) pe proprii mei copii, nici unul din cei 3 copiii nu au consumat carne niciodata, si pot constata practic ca nu exista nici o intarziere in dezvoltare pe nici un plan fata de alti copii, ci dimpotriva sunt mult mai sanatosi si cu o inteligenta peste medie (poate fi si un factor genetic, parinti cu studii superioare si activitati intelectuale) asa ca pot afirma din experienta ca proteina animala nu este indispensabila

  • Bianca

    Va multumesc ca existati! Intr-o lume in care esti privit ca un paria daca nu-i dai copilului carne, sunteti ca o briza de aer curat.
    Ati putea sa ma indrumati spre informatii despre proteinele din lactate si oua?

    • IoanaCM

      @Bianca: Lactatele și ouăle fac parte din proteinele de gradul I. Acestea sunt de origine animală și conțin toți aminoacizii esențiali în regim echilibrat, putând fi asimilate în proporție de 80-100% în organism. Proteinele din oul fiert moale (atenție, trebuie să fie cât mai proaspăt!), se asimilează în proporție de 94%. La celelalte produse animale, proteinele se pierd în mare parte prin prepararea termică, deci aportul real este mult mai mic. Dacă dorești să afli mai multe informații legate de acest subiect, îți recomand cartea doamnei dr. Floarea Damaschin, 333 de sfaturi pentru alimentație și alimente sănătoase. Noi momentan nu o mai avem pe stoc, dar se va remedia curând acest aspect 🙂