Castane pentru o gustare sănătoasă

Castanul comestibil este cunoscut şi cultivat încă de pe vremea Romei antice. Treptat arealul său natural a fost extins și în regiuni mai nordice. Culegerea castanelor comestibile se face de la sfârșitul lui septembrie și până la începutul lui noiembrie.

Ce substanțe nutritive conțin castanele?

Castanele sunt renumite pentru conţinutul bogat în fibre alimentare şi în carbohidraţi complecşi. În plus conţin vitamine – B6, B9, C, E şi K şi minerale – calciu, zinc, magneziu şi potasiu.

Castanele au un conţinut scăzut de grăsimi saturate şi, totodată, sunt sărace în calorii, deşi sunt incluse în categoria fructelor oleaginoase.

Care sunt beneficiile consumului de castane?

Castanele nu conțin gluten, ca urmare pot fi consumate și de copii sau persoanele cu intoleranță la gluten (în cazul anumitor persoane această proteină produce reacţii inflamatorii la nivelul intestinului subţire).

Datorită conținutului bogat în fibre castanele previn afecţiunile digestive. Furnizează corpului energie timp îndelungat datorită conținutului de carbohidrați complecși. Ajută totodată în combaterea stresului, la tratarea problemelor respiratorii, cum ar fi tusea convulsivă, reglează nivelul glicemiei și sunt lipsite de colesterol și de sodiu, ceea ce la face potrivite pentru a fi introduse în alimentația copiilor și cardiacilor.

Unguentele pe bază de castane ajută în vindecarea rănilor, contuziilor și cangrenelordar și a inflamațiile. Totodată, aceste unguente sunt potrivite și în lupta împotriva ridurilor pentru că au în compoziţie trei dintre cei mai puternici antioxidanţi, vitaminele A, C şi E, care combat radicalii liberi. Substanţele active din castane accelerează circulaţia sanguină, fortifică venele şi reduc permeabilitatea acestora.

Sunt gustarea ideală între mese deoarece sunt hipocalorice. Avantajul piureului din castane este că, deși e procesat termic, păstrează în mare parte vitaminele fructului proaspăt. Datorită aportului imens de vitamine și minerale, acesta este un tonic natural extrem de puternic, fiind perfect pentru persoanele aflate în convalescență, pentru sportivi, copii și bătrâni sau pentru cei care suferă de anemie sau astenie.

Când se pot introduce castanele în alimentația diversificată a bebelușului?

Pediatrii recomandă introducerea castanelor în alimentația copilului între vârsta de 12 luni și 36 de luni. Aceasta este de altfel recomandarea pentru toate tipurile de nuci (nuci românești, migdale, caju, alune, fistic etc.). Intervalul poate părea confuz pentru că pare prea lung, însă este justificat de faptul că nucile în general au un potențial alergen mai ridicat.

Pentru copii non-alergici pediatrii recomandă introducerea castanelor și a nucilor în general în jurul vârstei de 12 luni. Copiii non-alergici sunt definiți ca provenind din familii fără antecedente de alergii la nuci sau de alte alergii alimentare și / sau sensibilitate.

În cazul copiilor alergici pediatrii recomandă introducerea nucilor la o vârstă mai tarzie, între 24 și 36 de luni. Copiii alergici au un istoric familial de alergii sau au dezvoltat deja alergii/sensibilități alimentare. În acest caz, amânarea introducerii nucilor în alimentație este suficientă pentru a preveni alergiile la vârste la care riscul de înec este destul de ridicat.

De subliniat faptul ca în cazul nucilor și implicit al castanelor riscul de înec este mai ridicat, ca urmare i se vor oferi copilului doar bucățele curățate de coajă, de dimensiune medie ca să le poată manipula, sau i se va oferi fructul sub formă de piure.

Este foarte important să discutați introducerea nucilor în alimentație cu pediatrul copilului și să urmați regula celor 4 zile. Generalitățile despre introducerea alimentelor nu se aplică întotdeauna pentru toți copiii.

Cum se aleg și păstrează castanele?

Castanele proaspete și sănătoase ar trebui să aibă coaja lemnoasă, netedă și lucioasă, fără pete. Acestea ar trebui să se simtă grele pentru dimensiunea lor. Evitați fructele care sunt zbârcite, crăpate, sau zornăie în coajă lor atunci când le agitați (semn că sunt uscate).

Castanele proaspete se vor usca cu ușurință, de aceea trebuie păstrate într-un loc răcoros și uscat și trebuie consumate în termen de 1 săptămână. Fructele proaspete în coajă pot fi păstrate într-o pungă de plastic perforată și depozitate în frigider până la 1 lună, în funcție de factorul de prospețime atunci când le achiziționați. Castanele proaspete pot fi congelate întregi, în coajă, până la 4 luni.

Surse (en):
http://wholesomebabyfood.momtastic.com/when-can-baby-have-nuts.htm#.UIHIK8VJ6p4
http://homecooking.about.com/od/foodstorage/a/chestnutstorage.htm

Surse (ro):
http://www.csid.ro/dieta/castanele-comestibile-o-alegere-sanatoasa-4904556/

Sursa (foto): http://flic.kr/p/7ZwpGd

Author: Adina

Sunt mama unui băiețel poznaș și adepta a unui stil de viață sănătos și responsabil față de natură.

Share This Post On
  • Guest

    Castanele coapte sunt atât de bune! Perfecte pentru o seară de toamnă sau de iarnă când te încălzești lângă un foc, spui povești celor mici și asculți o muzică frumoasă.

  • Andreea Archip

    Adina, eu sunt guest-ul 🙂 Așa s-a înregistrat. Frumos articol și binevenit în anotimpul castanelor. Pe aici pe străzi miroase a castane coapte!

  • AdinaPascalau

    Multumesc Andreea si Guest 🙂 Intr-adevar, castanele sunt super bune, mai ales in conditiile mentionate de tine.

  • Andreea

    Pe unde gasim castane in buc?in ce piata?la obor parca nu am avzut…