Năut, proteină vegetală de calitate

Năutul (sau fasolea ceci, garbanzo sau Bengal gram) este una dintre cele mai vechi leguminoase, fiind cultivată în Estul Mijlociu încă de acum 7500 de ani. India este cel mai mare producător de năut, urmată de Pakistan și Turcia. Este folosit în preparate consacrate cum ar fi humus, falafel sau curry.
Năutul face parte din familia leguminoaselor, alături de soia, linte, mazăre și fasole. În alimentație sunt folosite semințele care sunt de două tipuri:

  • desi – semințele sunt mici, închise la culoare și cu învelișul rigid – se cultivă în special în India, Etiopia, Mexic și Iran;
  • kabuli – mai des întâlnit în Europa, de culoare mai deschisă cu semințe mai mari și înveliș mai delicat – este cultivat în sudul Europei, Africa de Nord, Afganistan, Pakistan și Chile și reprezintă între 10 și 20% din consumul total din întreaga lume.

Ce nutrienți conține năutul?

Năutul reprezintă o sursă importantă de proteine, fiind, din acest motiv, un aliment recomandat în cazul unui regim vegetarian. Conține de asemenea cantități importante de mangan, cupru, fosfor, zinc, acid folic, vitamina A și fier. Este bogat în fibre (2 căni de năut asigură necesarul zilnic de fibre) fiind astfel o sursă sănătoasă de carbohidrați pentru persoanele cu diabet. Potrivit studiilor, pacienții care au consumat năut pe parcursul unei săptămâni au înregistrat o îmbunătățire a nivelului de zahăr din sânge și a secreției de insulină.
Năutul este bogat și în antioxidanți (în special molybdenum și tryptophan), concentrați mai ales în învelișul exterior, nivelul acestora fiind mai pregnant în soiurile închise la culoare. Un număr tot mai mare de studii arată valoroasa contribuție a năutului în prevenirea bolilor de inimă, lucru ce se datorează în principal conținutului de antioxidanți. De asemenea, năutul poate contribui la reducerea colesterolului și a nivelului trigliceridelor. Este totodată un bun diuretic, util în colici nefritice, dureri ale aparatului urinar, litiază si ca antiseptic urinar.

Când pot introduce năutul în alimentația copilului?

Năutul este considerat unul dintre primele 10 alimente foarte sănătoase pentru bebeluși, fiind recomandat a fi introdus în alimentația copilului de la 10 luni. Totodată, este unul dintre alimentele care pot cauza probleme digestive, acesta fiind motivul principal pentru care anumiți pediatri îl recomandă după un an sau chiar un an jumătate. Totuși este recomandat să consultaţi medicul pediatru cu privire la momentul oferirii acestui aliment bebeluşului, ținând cont în același timp de regula celor 4 zile. În general, nu cauzează alergii, dar pot fi întâlnite probleme digestive datorită conținutului mare de proteine.

Cum alegem năutul?

Năutul este comercializat cel mai adesea uscat (la vrac sau preambalat) sau la conservă. Atunci când îl cumpărați uscat este bine să urmăriți să nu dea semne de umezeală sau de insecte și dacă semințele sunt întregi. Năutul uscat se depozitează într-un recipient închis, într-un loc uscat, răcoros și ferit de lumină. Poate fi păstrat până la 12 luni.

Spre deosebire de alte alimente, năutul conservat își păstrează în mare parte calitățile nutritive, pierderile fiind de numai 15%. Se păstrează totodată complexul de vitamine B, unele dintre acestea arătând chiar o creștere față de varianta uscată. În schimb, nivelul acidului folic înregistrează o scădere cu 45% în varianta conservată față de cea uscată.
Dacă optați pentru năutul conservat, este bine să verificați conținutul de sare sau aditivi. După ce ați scos semințele din conservă, spălați-le bine și lăsați-le să se scurgă. Năutul gătit poate fi păstrat în frigider aproximativ 3 zile într-un recipient acoperit.

Cum se prepară?

Năutul poate fi folosit în salate sau fripturi, în preparate precum humus sau falafel, sub formă de făină, în loc de popcorn, sub formă de dulciuri după de a fost ținut în sirop sau chiar în produse alcoolice cum ar fi sake.

Înainte de a găti năutul este bine să verificați și să aruncați eventualele pietricele sau semințe stricate după care să îl spălați bine în apă rece. În varianta sa uscată este necesar un timp mai mare de fierbere (1-2 ore). Se recomandă ca năutul să fie lăsat la înmuiat pentru 12-24 de ore pentru a elimina din substanțele care pot provoca gaze, în acest caz timpul de fierbere reducându-se semnificativ, chiar până la 30 de minute.

Năutul are gust de alune și o textură cremoasă, fiind în general acceptat ușor de către bebeluși.
Puteți să-l fierbeți la abur sau în apă și să îl gătiți sub formă de humus (năut fiert și pasat, cu usturoi, lămâie, ulei de măsline și pastă tahini), supă cremă sau îl puteți coace și să-l oferiți ca popcorn pentru copii mai mari. Năutul conservat poate fi folosit ca atare în salate după ce a fost spălat bine sau fiert ușor în alte preparate.

Surse (en):
http://en.wikipedia.org/wiki/Chickpea
http://mideastfood.about.com/od/tipsandtechniques/a/chickpea101.htm
http://whfoods.org/genpage.php?dbid=58&tname=foodspice
http://www.babycenter.com/0_the-ten-best-foods-for-babies_10320505.bc?page=2
http://www.naturodoc.com/library/children/solid_food.htm
http://wholesomebabyfood.momtastic.com/legumeslentilsbabyfoodrecipes.htm
Surse (ro):
http://www.sfatmedical.ro/Medicina_naturista/Legume_si_fructe/Nautul

http://www.lumeapiticilor.ro/?aid=2652&caption=Leguma_potrivita,_la_varsta_potrivita
http://www.unicef.ro/&files/ghid-nutritie-integral.pdf

Sursă foto: http://flic.kr/p/9tnkD9

Author: Carmen

Mulțumită băiețelului meu năzdravan am început să explorez zona culinară. Așa am făcut chiar o pasiune pentru găsirea acelor variante apetisante și sănătoase pentru el, dar și pentru noi.

Share This Post On