Dude, fructe mici cu un mare potențial antioxidant

dude Originare din China, dudele sunt fructele unor specii de arbori din familia Moraceae cu un gust dulce fad și care se cultivă în regiunile cu climat temperat. Culoarea dudelor variază de la alb (Morus alba), cu o aromă mai slabă și până la negru (Morus nigra) care, de altfel, sunt și cele mai dulci. Dudele negre, roșii și albe sunt cultivate în sudul Europei, Orientul Mijlociu, Africa de Sud sau în Subcontinentul Indian.

Demn de menționat este faptul că frunzele dudului alb sunt utilizate în scopuri ecologice, ca hrană pentru viermii de mătase, mai precis în momentul când insecta atinge stadiul final al metamorfozei sale, cel de pupă, din care se va extrage mătasea.

Prețioasele fructe de pădure au fost pictate de către Van Gogh într-un tablou celebru și sunt amintite de către Ovidiu în Metamorfoze, în cadrul poveștii mitologice a iubirii dintre Piram și Thisbe. După moartea tragică a lor, zeii decid să schimbe culoarea fructelor de dud în roșu, în onoarea legăturii interzise a celor doi iubiți.

Ce substanțe nutritive conțin dudele și ce beneficii aduc?

Dudele conțin fitonutrienți esențiali unui organism sănătos: polifenoli, minerale și vitamine.

Culoarea închisă a acestor fructe se datorează unei substanțe numite antocianină. Antocianina este un pigment cu valențe antioxidante care protejează organismul împotriva afecțiunilor neurologice sau a bolilor inflamatorii. Tot acest pigment este și un colorant natural foarte prețios care poate fi extras din dude și folosit ulterior în scop alimentar în prepararea unor produse sau colorarea mâncărurilor.

Dudele mai conțin resveratol, un alt polifenol cu proprietăți antioxidante – ajută la buna funcționare a sistemului circulator și crește producția oxidului nitric, o substanță ce reglează transmisiile dintre neuroni și ajuta la eliberarea anumitor hormoni.

Dudele sunt o sursă bună de fier, calciu, vitaminele A, C, E și K, vitamine din complexul B, folați și contribuie la sănătatea sistemului digestiv prin cantitatea mare de fibre pe care o conțin. De asemenea, aceste fructe mici mai conțin carotenoizi ca luteină și zeaxantină care protejează ochii de acțiunea radicalilor liberi.

Când pot introduce dudele în alimentația copilului?

Deoarece prezintă risc de înec, se recomandă introducerea dudelor în alimentaţia copilului în jurul vârstei de 1 an. La fel ca în cazul oricărui aliment nou pe care i-l oferiți celui mic, este recomandat să consultați înainte medicul pediatru și să urmați regula celor 4 zile.

Cum aleg și cum pot folosi dudele în alimentație?

Sezonul dudelor negre (cu gustul cel mai puternic) durează din luna iunie/iulie până în luna august, în vreme ce cele albe și roșii sunt disponibile încă de la sfârșitul primăverii, în funcție de zona cultivării lor.

Întotdeauna alegeți dudele cu un aspect cărnos, nu foarte moale, lipsite de tăieturi sau lovituri. Pot fi păstrate la rece vreme de o săptămână, în pungi pentru alimente bine închise. Dudele se alterează foarte ușor și de aceea este bine să fie consumate într-un interval cât mai scurt de timp. Înainte de consum, este recomandat să fie spălate cu grijă în apă rece, într-un bol, și nu sub un jet puternic de apă.

Atunci când nu sunt consumate ca atare, din dude se pot prepara gemuri, dulcețuri, siropuri. Sunt preferate în tarte, alături de alte fructe de pădure sau în plăcinte. Sunt un ingredient prețios în înghețate, smoothie-uri sau, în varianta uscată, în prăjituri. Pot fi consumate la micul dejun alături de un iaurt simplu de casă sau împreună cu cerealele preferate.

Surse (en):
http://vegetarian.about.com/od/glossary/a/What-Are-Mulberries.htm
http://www.nutrition-and-you.com/mulberries.html
http://www.livestrong.com/article/408406-health-benefits-of-mulberries/

Sursa foto: http://flic.kr/p/cvJ1os

Author: Dana

Credința că obiceiurile alimentare sănătoase încep din copilărie m-a motivat să învăț alfabetul gătitului sănătos și prepararea alimentelor care să ofere maximumul de nutrienți celor mici și celor mari.

Share This Post On