Surse de sodiu în alimentația celor mici

Sodiul este un mineral indispensabil organismului. El ajută la reglarea presiunii arteriale și a volumului de sânge, fiind de asemenea necesar în buna funcționare a sistemului muscular și nervos. De asemenea, alături de potasiu, descoperite împreună, s-au dovedit esenţiale în procesul normal de creştere. Și dacă tot am amintit de potasiu, ca regulă generală, legumele și fructele sunt bogate în potasiu, în timp ce alimentele bogate în proteine conțin mai mult sodiu.

Diferenţa dintre “sodiu” şi “sare” poate fi confuză. Sodiul este un element găsit în diverse alimente, inclusiv sare de masă (aceasta este de 40% sodiu – clorură de sodiu).

Sodiul provine în special din sare (clorura de sodiu), dar se găsește în mod natural și în alte alimente precum fructelegumelaptepește. De asemenea se găsește în cantități mai mari (câteodata prea mari) în majoritatea produselor din comerț (inclusiv în apa plată). Cantităţi mari de sodiu ingerate pot determina scăderea nivelului de potasiu din organism. O alimentaţie bogată în sodiu este responsabilă adesea pentru hipertensiunea arterială și probleme de funcționare a rinichilor. De reținut așadar ca excesul de sodiu este dăunator!

Care este rolul sodiului în organism?

Are rol în menținerea la parametrii normali a activității musculare și nervoase. Este un constituent de bază al plasmei sangvine, prin prezența sa în concentrație mare în sistemul circulator, influențând tensiunea arterială și având rol anticoagulant.
Ajută la prevenirea insolaţiilor și intervine în procesul de metabolizare a nutrienților, cu eliberare de energie pentru desfășurarea corectă a activității organismului.

Care este cantitatea recomandată?

0 – 12 luni: 0,4 gr sodiu (= cantitatea de sodiu din mai puțin de 1 gr sare)
1 – 3 ani: 0,8 gr sodiu (= cantitatea de sodiu din 2 gr sare)
4 -6 ani: 1,2 gr sodiu (= cantitatea de sodiu din 3 gr sare)
7 -10 ani: 2 gr de sodiu ((= cantitatea de sodiu din 5 gr sare)
peste 11 ani:2.4g sodiu (= cantitatea de sodiu din 6 gr sare)

O linguriță de sare de bucătărie conține aproximativ 2,3 gr sodiu. O lingură de bicarbonat de sodiu conține 1 gr de sodiu.

Care sunt principalele surse de sodiu?

Sodiul, sub diverse varietăți – glutamat monosodic, nitrit de sodiu, bicarbonat de sodiu, benzoat de sodiu -, este adaugat pe post de aditiv alimentar într-o multitudine de produse. Acești aditivi condimentează diferite sosuri: de soia, de roșii, de usturoi.

Sodiul este prezent în stare naturală în numeroase alimente, dar în cantități mai mici: fructelegumelaptepeșteouă, fructe de mare. Sarea se găsește așadar în majoritatea alimentelor, adăugarea ei la gătit nefiind practic necesară. În general, datorită faptului că este atât de răspândit în natură și pentru că se găsește din abundență în majoritatea produselor consumate zilnic, nu este necesară o suplimentare a aportului de sodiu.

Care sunt alimentele cele mai bogate în sodiu?

– sare de bucătarie – 38850 mg/100 g
– sos de soia – 5719 mg/100 g
– ansoa (conservă) – 3700 mg/100 g
măsline negre in saramura – 3288 mg/100 g
– masline verzi in saramura – 2100 mg/100 g
– caviar – 1700 mg/100 g
– somon afumat – 1200 mg/100 g
– biscuiți sărați – 1100 mg/100 g

Ce alte alimente conțin sodiu?

uleiuri – 0 mg/100 g
ciuperci – 0 mg/100 g
– ceai (infuzie) – 0 mg/100 g
– porumb dulce – 1 mg/100 g
– ananas în sirop – 1 mg/100 g
banane – 1 mg/100 g
grapefruit – 1 mg/100 g
alune de padure – 1 mg/100 g
– suc de portocale – 1 mg/100 g
orez integral – 2 mg/100 g
dovlecei – 2 mg/100 g
mere – 2 mg/100 g
– făina albă – 3 mg/100 g

Bebelușii și copii au nevoie de o cantitate foarte mică de sodiu, ca urmare adaugarea de sare in mancarea lor nu este necesară. O cantitate de sodiu mai mare decât cea recomandată nu este deloc necesară, ba mai mult este chiar dăunătoare. Rinichii separă substanțele chimice precum sodiul, fosforul și potasiul, apoi le retrimite în circuitul sanguin, regland nivelul acestor substanțe în sânge. Orice exces poate fi dăunator. Organismul unui bebeluș este fragil, iar rinichii sunt printre cele mai vulnerabile organe. Pentru mai multe informații citiți articolul Sare in bucatele copiilor.

Sarea se va adăuga în cantități mici în alimentația copilului după vârsta de un an. Nu există alte indicații speciale referitoare la aportul de sare din dieta copiilor mai mari și adolescenților, însă părinții sunt sfătuiți să îi obișnuiască cu regimuri cât mai sărace în sare, deoarece obiceiurile alimentare dobândite în această perioada le vor influența și alimentația ca adulți.

Surse (en):
http://www.nutristrategy.com/nutrition/sodium.htm
http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/002415.htm

Surse (ro):
http://ro.scribd.com/doc/262279/Earl-Mindell-Biblia-vitaminelor
http://www.sfatulmedicului.ro/Vitamine-si-minerale/importanta-sodiului-in-dieta_1516

Sursă foto: http://flic.kr/p/6MgMoG

Author: Adina

Sunt mama unui băiețel poznaș și adepta a unui stil de viață sănătos și responsabil față de natură.

Share This Post On