Curcuma și proprietățile anti-inflamatoare ale curcuminului

Print Friendly, PDF & Email

Curcuma (curcuma longa), cunoscută și sub numele de turmeric (terra merita) sau, mai popular, șofran indian, este o plantă erbacee perenă, din familia ghimbirului, Zingiberaceae, și dă numele unui celebru condiment. Planta este originară din Subcontinentul Indian și are nevoie de o climă tropicală și precipitații abundente pentru a crește.

curcuma

Curcuma este unul dintre puținele condimente folosit atât ca mirodenie, cât și în tratamentul a numeroase afecțiuni. În India este apreciat de mii de ani pentru proprietățile sale curative, fiind o componentă principală a medicinii ayurvedice.

Condimentul este produs din rizomul plantei care, după ce este recoltat, se fierbe câteva ore și se lasă la uscat. În cele din urmă, este măcinat într-o pudră galben-portocalie. Curcuma are o aromă picantă și amăruie, iar parfumul său amintește de cel al ghimbirului cu care, de altfel, se și înrudește.

Principalii producători de curcuma sunt India, Indonesia și China. Abia recent, condimentul a ajuns să fie utilizat și în Europa.

Ce substanțe nutritive conține curcuma și ce beneficii aduce organismului?

Curcuma este o sursă excelentă de fier și mangan și o sursă bună de vitamina B6, fibre și potasiu.

În ultimii ani, proprietățile benefice ale consumului de curcuma au fost intens studiate. Înainte de a pătrunde în Europa, chinezilor și indienilor le era cunoscut ca remediu pentru o gamă largă de afecțiun: de la boli ale inimii sau dureri menstruale, până la dureri de dinți sau învinețirea pielii.

Studii recente au arătat că uleiurile volatile din această plantă au proprietăți anti-inflamatoare și s-au dovedit eficiente în prevenția cancerului, a bolii Alzheimer și a bolilor de ficat. Mai mult, curcuma conține un pigment galben-portocaliu numit curcumin, despre care se spune că ar avea efecte asemănătoare cu substanțe medicamentoase puternice ca hidrocortizonul și fenilbutazona, dar fără toxicitatea acestora din urmă. Curcuminul, alături de quercitină, o altă subsanță nutritivă din acest condiment, are puteri antioxidante și distruge celulele precanceroase ale colonului.

La fel ca celelalte condimente, curcuma este de un real ajutor în afecțiunile digestive ca sindromul colonului iritabil sau boala Crohn.

Când pot introduce curcuma în alimentația copilului?

Curcuma poate fi introdusă în alimentația diversificată a copilului după vârsta de 7 luni, însă cu precauție, deoarece este un condiment puternic și poate cauza iritații. Înainte de utilizarea curcumei, asigurați-vă că nu există un istoric de alergii la condimente în familie. În general, atunci când oferim celor mici un aliment nou, este bine să urmăm regula celor 4 zile și să consultăm în prealabil medicul pediatru.

Cum aleg și cum pot folosi curcuma în alimentație?

În alimentație se foloseşte rizomul (rădăcina) proaspăt sau uscat. Acesta se comercializează în Europa, de cele mai multe ori, sub formă de pudră. Curcuma este unul dintre condimentele ce se regăsește în amestecul de curry, însă concentrația de curcumin din acesta este mai mică și, de aceea, este recomandat să cumpărați condimentul separat.

Curcuma se păstrează într-un loc uscat și bine aerisit, ferit de lumina soarelui. Culoarea condimentului variază în funcție de soiul din care a fost produs.

Curcuma se poate adăuga omletelor, pastelor, salatelor sau orezului pentru aromă și culoare și poate înlocui șofranul. Condimentul poate garnisi deserturi, în special pe cele din mere și completează de minune preparatele din linte, varză, fasole verde sau broccoli.

În mâncărurile orientale, pudra de curcuma se adaugă la începutul procesului de fierbere sau preparare la aburi. În Asia este utilizat pentru preparatele din carne slabă: pui, peşte și fructe de mare.

Surse:
http://en.wikipedia.org/wiki/Turmeric
http://whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=78
http://www.livestrong.com/article/281550-is-turmeric-safe-for-children/

Sursa fotohttp://flic.kr/p/aLHeCD

Author: Dana

Credința că obiceiurile alimentare sănătoase încep din copilărie m-a motivat să învăț alfabetul gătitului sănătos și prepararea alimentelor care să ofere maximumul de nutrienți celor mici și celor mari.

Share This Post On