Surse de mangan în alimentația copilului

surse mangan Manganul este un oligoelement indispensabil bunei funcționări a organismului uman fiind o componentă esențială a unor enzime, dar și activator pentru altele. Foarte benefic în cantitățile normale, manganul prezent în exces în corp devine toxic. Pentru organism manganul este constituent al diverselor sisteme enzimatice, reglator glandular, foarte important în creștere, are un rol esențial mai ales în perioada de creștere a copiilor.

Ce rol are manganul în organism?

La nivelul organismului manganul  facilitează un număr mare de procese metabolice. Manganul este un microelement implicat în procesul de formare a oaselor, astfel previne apariția artrozei, ajută la funcționarea normală a glandei tiroide, la reglarea nivelului de hormoni, la formarea țesuturilor conective și reprezintă un sprijin în metabolizarea carbohidraților, zaharurilor și a grăsimilor din organism.

De asemenea manganul ajută la fixarea mineralelor și vitaminelor, participă la producerea țesuturilor cartilaginoase și participă la formarea colagenului, substanță recunoscută pentru capacitatea sa de a regenera pielea rănită. Manganul are proprietăți antioxidante și de aceea protejează organismul împotriva radicalilor liberi. Asigură echilibrul funcțiilor neurologice reducând iritabilitatea nervoasă  ameliorează starea de oboseală și protejează memoria. Pentru mămicile care alăptează manganul are rolul de a activa producerea laptelui matern.

Care sunt cantitățile de mangan recomandate?

Manganul în organism este benefic atunci când există într-o cantitate foarte mică. Persoanele mai sensibile la toxicitatea manganului sunt nou-născuții și copiii, dar și persoanele care suferă de carențe de fier deoarece astfel crește riscul de acumulare a manganului în creier. Din acest motiv necesarul de mangan în organism are valori scăzute după cum urmează:

  • 0-6 luni: 0,003 mg/zi
  • 7-12 luni: 0,6 mg/zi
  • 1-3 ani: 1,2 mg/zi
  • 4-8 ani: 1,5 mg/zi
  • 9-13 ani: 1,9 mg/zi la băieți, respectiv 1,6 mg/zi la fete
  • Adolescenți și adulți : 2-3 mg/zi

Care sunt sursele bogate în mangan?

Pentru a oferi organismului manganul din surse naturale putem alege să consumăm:
– suc de ananas fără zahăr
afine
– legume verzi: broccoli, mazăre, fasole, spanac
sfeclă
nuci și alune
semințe
avocado
stafide
alge
– legume uscate
– frunze de ceai
ghimbir
cereale integrale
– ierburi: lucernă, rădăcină de brusture, mușețel, păpădie, ginseng, hamei, mentă, zmeură, măceșe, in sălbatic, coada șoricelului, ștevie galbenă, semințe de fenicul, rocoină.

Ce anume influențează absorbția de mangan în organism?

Asimilarea manganului în organism este favorizată de prezența vitaminei A, însă este diminuată de minerale cum este fierul, calciul, fosforul și zincul.

Surse (ro):
http://cesamancam.ro/mangan.html
http://www.ghidnutritie.ro/articol/mangan/53
http://www.gradinamea.ro/Mangan_5049_547_1.html
http://www.i-medic.ro/diete/suplimente/efectele-benefice-ale-manganului
http://www.nutrit.ro/mangan
http://www.terapii-naturiste.ro/minerale-oligoelemente/mangan.htm

Sursa foto: https://flic.kr/p/fektdY

Author: Gabriela

Interesul pentru o alimentație sănătoasă și echilibrată a luat naștere în momentul în care am aflat că în loc de doi vom fi trei, Mi-am dorit încă de atunci ca bebelușul meu să fie sănătos și energic, iar noi să fim pe măsura noului venit.

Share This Post On