Surse de fosfor în alimentația copilului și a bebelușului

fosfor Fosforul (P) este un element chimic, nemetal, ce se găsește în natură în special sub formă de fosfați, în îngrășăminte naturale sau în soluri fertile. În forma sa primară, după cum a fost descoperit în 1669 (fosforul alb) emitea o lumină slabă atunci când era expus oxigenului, de unde și numele elementului: în mitologia greacă Phosphoros era purtătorul de lumină (lat. Lucifer). O bună parte din compușii fosforului se găsesc în îngrășăminte, detergenți, chibrituri sau pesticide.

În organismul uman fosforul se găsește în fiecare celulă a corpului, însă în cantități însemnate în dinți și oase sub formă de fosfat de calciu. Fosforul este adus în corp prin alimentație fiind absorbit prin intestinul subțire.

Ce rol are fosforul în organism?

Fosforul joacă un rol important în câteva procese ale organismului:
– ajută la formarea oaselor și a danturii;
– în procesul sintezei proteinelor necesare creșterii și a menținerii integrității celulelor și a țesuturilor;
– în asimilarea carbohidraților și a grăsimilor;
– în producerea de ATP (adenozin trifosfat) – nucleotide care stochează și transportă energia în celule;
– activează vitaminele din complexul B;
– în reglarea ph-ului organismului;
– în funcționarea normală a rinichilor, dar și a sistemului cardiovascular;

Cantitățile zilnice de fosfor recomandate:
– până în 6 luni: 100 miligrame/zi;
– între 7 și 12 luni: 275 mg/zi;
– între 1 și 3 ani: 460 mg/zi;
– între 4 și 8 ani: 500 mg/zi.

Este recomandat ca aportul necesar de fosfor să fie adus printr-o alimentaţie sănătoasă.

Care sunt principalele surse de fosfor?

Fiind un mineral esențial vieții, fosforul se regăsește în numeroase produse de origine vegetală și animală, însă cele mai importante surse de fosfor sunt cărnurile, peștele, produsele lactate și cerealele. Dintre alimentele bogate în fosfor, le amintim pe următoarele (valabile pentru o porție de 100 grame):
semințe de dovleac: 1233 miligrame (123 % din doza zilnică recomandată);
– somon: 371 mg (37 % DZR);
– crustacee: 426 mg (43 % DZR);
nuci braziliene: 725 mg (73 % DZR);
tofu: 287 mg (29 % DZR);

Ce anume influenţează absorbţia de fosfor în organism?

Organismul uman își ia rezerva de fosfor din alimentație, iar excesul este eliminat cu ajutorul rinichilor. Carența de fosfor este rar întâlnită și ea se datorează de cele mai multe ori unui regim alimentar dezechilibrat sau unei malabsorbții digestive. Se manifestă prin tulburări respiratorii, cardiace sau neurologice. Excesul de fosfor poate duce la calcifierea țesuturilor moi și este de obicei întâlnit la persoanele care suferă de afecțiuni renale sau de disfuncții ale reglării nivelului de calciu din organism.

Este bine de menționat faptul că medicamentele ce au în componența lor ibuprofen pot scădea nivelul de fosfor. De asemenea, substituenții sării din alimentație pot produce același efect.

Există suplimente alimentare ce conțin fosfor, însă nu le oferiţi copiilor fără a consulta în prealabil medicul pediatru.

Surse:
http://umm.edu/health/medical/altmed/supplement/phosphorus
http://www.nytimes.com/health/guides/nutrition/phosphorus-in-diet/overview.html
http://www.healthaliciousness.com/articles/high-phosphorus-foods.php

Sursă foto: http://flic.kr/p/7bqrjD

Author: Dana

Credința că obiceiurile alimentare sănătoase încep din copilărie m-a motivat să învăț alfabetul gătitului sănătos și prepararea alimentelor care să ofere maximumul de nutrienți celor mici și celor mari.

Share This Post On