Orz, hrana atleților

orz Una dintre primele cereale cultivate de către om, orzul (Hordeum vulgare), face parte din familia gramineelor și este folosit din vremuri străvechi atât ca hrană pentru oameni și animale cât și în prepararea băuturilor alcoolice. Cea dintâi mențiune a orzului apare într-o rețetă de vin preparată de către babilonieni și datează din anul 2800 î. Hr. Încă din acele vremuri orzul este folosit și pentru proprietățile sale medicinale.

În Antichitate atleții greci și romani își puneau forța și energia pe seama dietei lor ce conținea orz din belșug. De asemenea, era un ingredient de bază în prepararea pâinii pe care vechii greci o consumau în mod regulat. Gladiatorii erau numiți hordearii adică „mâncători de orz”, deoarece această cereală prețioasă era nelipsită din dieta lor. Orzul era foarte apreciat și de vechii chinezi, ca simbol al virilității datorită caracteristicilor sale – spicul este greu și conține multe semințe.

Ce substanțe nutritive conține orzul și ce beneficii aduce?

Orzul este o sursă excelentă de fibre solubile și insolubile, într-o măsură mai mare ca ovăzul sau orezul sălbatic. Studii recente au arătat că una dintre componentele orzului – beta-glucanul, este o fibră solubilă despre care se consideră că are efecte benefice asupra nivelului de colesterol din sânge. Fibrele ajută la prevenirea tulburărilor intestinale și hrănesc așa numitele „bacterii sănătoase” din colon. Când aceste bacterii intră în contact cu fibrele insolubile din orz are loc o reacție în urma căreia rezultă o serie de acizi grași: acidul butiric care apără celulele din colon, acidul propinoic și cel acetic care susțin celulele ficatului și ale mușchilor. Se pare că acidul propinoic, la fel ca beta-glucanul, inhibă activitatea enzimei implicată în producerea colesterolului de către ficat.

Pe lângă conținutul mare de fibre, orzul este o sursă bună de niacină, vitamină din complexul B cu rol în protejarea sistemului cardiovascular și reducerea nivelului de lipoproteine. De asemenea, orzul mai conține cantități importante de cupru, mangan și fosfor.

Când pot introduce orzul în alimentația copilului?

Orzul poate fi introdus în alimentația diversificată a bebelușului începând cu vârsta de 6-8 luni, însă cu precauție deoarece conține gluten în cantități mici și poate irita intestinul. Este bine ca introducerea cerealelor în alimentația copilului să se facă începând cu cele care nu conțin gluten și sunt mai blânde cu stomacul celui mic: orezultapiocahrişcameiulquinoaamarantul.

Recomandarea noastră este să consultați cu medicul pediatru  înainte de a introduce orzul în alimentația diversificată și să respectați regula celor 4 zile.

Cum aleg și cum prepar orzul?

Orzul se poate găsi în supermarket sau în magazinele naturiste sub mai multe forme: decorticat, nedecorticat, sub forma fulgilor de orz sau a făinii de orz (un înlocuitor al făinii de grâu). Orzul decorticat este un orz procesat, cel mai des întâlnit, fiind foarte ușor de preparat, dar care își pierde o bună parte din proprietățile nutritive. Orzul nedecorticat este mai puțin procesat și mult mai sănătos, dar necesită și un timp îndelungat de fierbere (dublu față de cel decorticat). Fulgii de orz sunt preparați atât din orz nedecorticat cât și din orz decorticat, de aceea trebuie să citim cu atenție eticheta înainte de a-i cumpăra.

Orzul germinat este foarte prețios pentru organism deoarece în forma sa încolțită compoziția chimică a boabelor de orz se schimbă și devin bogate în vitamine și minerale. Din orzul încolțit se obține malțul folosit la fabricarea băuturilor alcoolice sau, prăjit, în prepararea unui substitut de cafea.

Orzul face casă bună cu fructele, legumele, laptele, iaurtul și se poate combina cu alte cereale la micul dejun. În multe zone se prepară sub formă de supă (supa de linte cu orz) sau constituie un ingredient de bază în salate.

Surse (en):
http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=127
http://wholesomebabyfood.momtastic.com/barleybabyfoodrecipes.htm#.Uo5lPMR8WSo
http://wholegrainscouncil.org/whole-grains-101/health-benefits-of-barley

Surse (ro):
http://www.formula-as.ro/2005/664/forma-maxima-19/orzul-verde-5942

Sursa foto: http://flic.kr/p/qWPbK

Author: Dana

Credința că obiceiurile alimentare sănătoase încep din copilărie m-a motivat să învăț alfabetul gătitului sănătos și prepararea alimentelor care să ofere maximumul de nutrienți celor mici și celor mari.

Share This Post On