Ghimbir, rădăcina cu arome și întrebuințări complexe

Prima oară când i-am simțit gustul, a fost într-o turtă dulce. M-am decis să aflu de unde vine acea aromă pe care am asociat-o, imediat, cu iarna. Am identificat-o apoi în ceaiuri cu scorțișoară, citrice și nucșoară și, de atunci, sunt fan ghimbir.

În acest articol veți afla când și cum se poate introduce în alimentația copilului dumneavoastră, în speranța că alte amintiri frumoase se pot crea în jurul binefăcătoarei rădăcini de ghimbir.

Rizomul plantei Ziniber officinale denumit și ghimbir, este gătit și folosit ca remediu încă din antichitate.
Marinarilor chinezi li se dădea ghimbir pentru a evita grețurile și amețelile cauzate de mare, iar grecii din antichitate îl mâncau împachetat în pâine pentru a ajuta digestia și preveni greața de după ospețe.
Una dintre primele dovezi ale folosirii rădăcinii, le avem de la yoghinii din India, care susțineau că ghimbirul dă claritate minții și, spre deosebire de usturoi, nu lasă o aromă ce insultă zeii.

Originar din Asia, este apoi cultivat și în America de Sud, Australia, Jamaica și SUA. Din aceeași familie fac parte galangalul, turmericul și cardamomul.
Ghimbirul proaspăt se poate găsi în două variante. Cea tânără, care nu necesită decojire, cu un gust mai blând, disponibilă numai în piețele din Asia, și varianta matură, cea mai răspândită.

Ce substanțe nutritive conține ghimbirul?

Ghimbirul conține calciu, fier, magneziu, mangan, potasiu, proteine, carbohidrați, fibre alimentare, seleniu, sodiu, vitaminele C, E și B6.

Uleiurile volatile din ghimbir îi oferă gustul și mirosul specific. Acestea au efecte analgezice, sedative și antitermice. Aceste uleiuri favorizează mișcarea mușchilor tractului gastrointestinal, contribuind la o mai bună digestie.

Când pot introduce ghimbir în alimentația copilului meu?

Universitatea din Maryland ne sfătuiește să amânăm administrarea de ghimbir la copii până după 2 ani. Chiar și după aceasta vârstă, sfătuiți-vă cu medicul pediatru în legătură cu cantitatea ce poate fi oferită copilului.

Femeile însărcinate trebuie să aibă grijă și să se sfătuiască cu medicul în legătură cu cantitatea optimă de ghimbir ce poate fi consumată în siguranță. Persoanelor cu calculi biliari le este contraindicat consumul de ghimbir.

Alergiile la ghimbir nu sunt foarte frecvente, ele pot apărea ocazional. Dacă apar eczeme, iritații pe piele sau în gură, încetați consumul și consultați medicul. Pentru copii recomandăm să se țină cont de regula celor 4 zile când se introduce în alimentație ghimbirul.

Alte reacții rare, dar neplăcute, în special de la consumul de ghimbir-praf pot fi: diaree, gaze, arsuri la stomac, greață. Consumul în exces poate cauza reacții supărătoare persoanelor care au avut ulcer sau boli inflamatorii intestinale.

Efectele benefice ale ghimbirului

Această rădăcină are un spectru larg de folosință în medicina tradițională, în special cea ayurvedică și este subiectul multor studii referitoare la capacitatea acestuia de a combate anumite forme de cancer.
Ne putem baza pe ghimbir în cazuri de indigestie, el acționând prin descompunerea proteinelor pentru a elibera stomacul și intestinele de gaze. De asemenea, ajută la digerarea mâncărurilor grase prin stimularea producției de salivă și ușurarea procesului de înghițire.

Scade tensiunea relaxând vasele de sânge ce înconjoară mușchii, facilitând circulația sanguină în tot corpul. Ajută la prevenirea și tratarea grețurilor cauzate de mișcare sau de sarcină, relaxând stomacul și stopând astfel senzația de greață.

Calmează amețelile.
Scade nivelul colesterolului rău din organism, reducând riscul bolilor de inimă.
Sunt dovezi referitoare la acțiunea ca antiinflamator a ghimbirului, reducând durerea în cazul pacienților cu osteoartrită.

Nutriționistul Phyllis Balch scrie în cartea sa “Prescription for Herbal Healing” că ghimbirul acționează prin inhibarea unui component al sistemului imunitar care provoacă alergiile și astmul. Cercetători francezi au arătat într-un studiu publicat în decembrie 2008 în jurnalul “International Immunopharmacology” că ghimbirul reduce inflamațiile căilor respiratorii, în special în plămâni, reducând simptomele respiratorii asociate cu alergiile de sezon. Gingerolul este substanța conținută de ghimbir responsabilă cu aceste reacții benefice.

Cum alegem și depozităm ghimbirul?

Este de preferat varianta proaspătă a rădăcinii, fiind superioară celei praf, atât pentru gust, dar și pentru conținutul mai ridicat în uleiuri volatile și compuși cu rol antiinflamator.

Când cumpărați ghimbir, căutați o rădăcină cu o coajă fermă și netedă, cu cât mai puține curburi și articulații posibile. Lungimea este un semn de maturitate, rădăcinile mature fiind mai picante și fibroase. Dacă este zbârcit înseamnă că este uscat și lemnos în interior.

Ghimbirul se poate depozita în frigider într-o pungă de plastic, cu aerul scos prin presare, pentru câteva săptămâni. Se poate păstra și în congelator într-o pungă de plastic maxim 6 luni, iar atunci când vreți să-l folosiți se poate da prin răzătoare foarte ușor.

Ghimbirul praf se păstrează într-un spațiu uscat, ferit de lumină, într-un recipient închis etanș. Varianta murată se păstrează în ambalajul original în frigider, iar cel cristalizat – până la 3 luni, închis etanș într-un loc ferit de căldură și lumină.

Cum se poate găti ghimbirul?

Ghimbirul se poate folosi la gătit atât în formă proaspătă, tăiat felii, julienne sau zdrobit, cât și sub formă de praf ca și condiment sau în mix de condimente (cum ar fi curry-pudră), cristalizat în prăjituri sau sub formă murată acompaniind felurile de mâncare asiatice.

Ghimbirul oferă paletei gustative multe nuanțe: iute, dulce, aromat, pișcător, gust proaspăt, revigorant. Nuanța oferită depinde de momentul în care este adăugat în procesul gătirii – pus la început va oferi un efect mai subtil.

Combinația dintre aromele complementare: dulcele ghimbirului și iuțeala usturoiului are ca efect nu doar un gust deosebit, dar, datorită proprietăților antivirale ale amândurora, poate fi un remediu excelent pentru răceală.

Ceaiul de ghimbir ajută în răceli și gripe prin inducerea transpirației și tonifică sistemul imunitar. Un mod simplu de a face ceai este să aduceți apa la fierbere, tăiați câteva felii de ghimbir și lăsați-le să fiarbă la for mic în apă pentru 10-15 minute. Se poate servi cu lămâie și miere.

O altă formă îndrăgită de consum al ghimbirului este berea de ghimbir, cu un conținut mic de alcool, care este cunoscută în țările vestice pentru calmarea durerilor de stomac și prospețimea oferită în zilele călduroase. Atenție însă, în general berea de ghimbir comercializată conține foarte puțin sau aproape deloc ghimbir.

Sfatul nostru: încercați să adăugați o linguriță de ghimbir zdrobit la piureul de dovleac și cartofi.

Oricum l-ați prefera, ghimbirul ne oferă multe ocazii de a ne bucura de gustul deosebit și efectele benefice pentru sănătate. Fie în turte dulci cu aromă de iarnă, în ceaiuri, uleiuri esențiale pentru masaj, capsule, supe picante și în mâncăruri cu carne, ghimbirul ne poate surprinde și bucura papilele gustative oferind în același timp protecție organismului.

Sursă  foto: https://flic.kr/p/4zHEuA

Surse (en):
http://counties.cce.cornell.edu/yates/MG4.3.02.htm
http://www.amritaveda.com/learning/articles/ginger.asp
http://www.umm.edu/altmed/articles/ginger-000246.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Ginger
http://www.livestrong.com/article/530473-ginger-remedy-for-seasonal-allergies/
http://www.gourmetsleuth.com/Articles/Exotic-Herbs-Spices-and-Salts-639/ginger.aspx

Author: Andreea

Sunt pasionată de gătitul sănătos și cu ingrediente naturale. Învăț să creez acele combinații care să contribuie la dezvoltarea armonioasă a copiilor și să le ofere plăcerea gustului.

Share This Post On