Lămâie, vitamina C și nu numai

Lămâia nu este fructul cel mai gustos pentru o gustare de după-amiază, dar este folosită cu succes atunci când se dorește aromatizarea altor preparate, gen pește, salate, ciorbe, prăjituri. Este acidă şi astringentă, dar în același timp surprinzător de răcoritoare. Gândiți-vă ce bună este o limonadă sau gingeradă într-o zi călduroasă de vară.

Ce substanțe nutritive conține lămâia?

Elementele nutritive din compoziția lămâii sunt vitamina C, vitamina B, calciu, fier, fosfor, potasiu, magneziu și zinc, proteine și carbohidrați. Lămâia conține flavonoide, substanțe cu proprietăți antioxidante și anticancerigene.

Lămâia, crudă, fără coajă, are următoarele valori nutritive pentru 100 g:
valoare energetică 29 kcal
apă: 88,98 g
proteine: 1,10 g
fibre alimentare: 2,8 g
lipide: 0,30 g
glucide: 9,32 g
zaharuri simple: 2,50 g
colesterol: 0 mg

Elementele chimice și vitaminele cele mai importante sunt:
calciu: 26 mg – 2% din doza zilnică recomandată pentru un adult
fier: 0,60 mg – 4% din doza zilnică recomandată pentru un adult
vitamina C: 530 mg – 70% din doza zilnică recomandată pentru un adult

Care sunt beneficiile sale?

Lămâia aduce numeroase beneficii organismului ajutând în tratamentul sau reducând riscul apariției unor boli ca diabetul, infecții ale gâtului sau tulburări respiratorii, hipertensiune arteriale, constipație, indigestie, probleme dentare, febră, hemoragii interne, reumatism, arsuri, exces de greutate. Printe alte beneficii menționez:

– are proprietăți antiseptice, antiinflamatorii, antioxidante și anticancerigene
– are efecte astringente și tonifiante pentru piele (ajută la întreținerea tenului și la calmarea iritațiilor) și păr (are rol anti-mătreață)
– datorită conținutului ridicat de vitamine și minerale, lămâia este un bun tonic cardiac și nervos, remineralizant și antianemic
– are rol diuretic, susținând curățarea căilor renale și a vezicii urinare, ceea ce scade semnificativ riscul de infecție urinară
– vitamina C ajută la scăderea riscului de cancer de colon, la scăderea acidității gastrice și menținerea unui tonus intestinal crescut, îmbunătățind digestia
– ajută la funcționarea corespunzătoare a aparatului cardiocirculator prin dilatarea vaselor de sânge, prin creșterea elasticității lor și prin efectul hipotensiv extrem de eficient
– ajută în tratamentul stomatitei si al aftelor, dar și al grețurilor, stărilor febrile, stărilor de vomă, viermilor intestinali și constipației
– ajută la eliminarea celulitei prin intensificarea arderilor grăsimilor și creșterea tonusului vascular
– sucul de lămâie (limonada) este util în tratamentul împotriva pietrelor la rinichi prin formarea citratului urinar care previne formarea cristalelor.

Când pot introduce lămâia în alimentația copilului meu?

Se recomandă introducerea lămâii în alimentația diversificată a bebelușului începând cu vârsta de un an. La fel ca pentru fiecare aliment nou pe care îl oferiți micuţului, nu uitaţi să cereţi sfatul medicului curant şi să urmaţi regula celor 4 zile.

Cum se aleg și păstrează lămâile?

Lămâile sunt disponibile tot timpul anului. Alegeți lămâi cu coaja subțire, întrucât cele cu coaja groasă vor avea mai puţin “miez” şi, prin urmare, vor fi mai puţin suculente. Alegeţi lămâi care sunt grele pentru dimensiunea lor, şi a căror coajă are o textură fin granulată. Acestea ar trebui să fie pe deplin de culoare galbenă. Cele care au nuanţe de verde vor fi mai acide din cauza faptului că nu s-au copt pe deplin. Cercetările sugerează că lămâile bine coapte, aproape de punctul de deteriorare, au nivelul de antioxidanţi mai crescut. Evitați lămâile care prezintă porțiuni moi, zbârcite, sau uneori dure, sau care au culoarea fadă – acestea sunt semne de alterare.

Lămâile vor rămâne în stare proaspătă păstrate la temperatura camerei, departe de expunerea la lumina soarelui, pentru aproximativ o săptămână. În frigider se pot stoca timp de aproximativ patru săptămâni.

Sucul de lămaie și coaja de lămâie pot fi, de asemenea, stocate pentru o utilizare ulterioară. Puneți suc proaspăt de lămâie, în tăvi de cuburi de gheaţă până la congelare, și ulterior mutațile în pungi de plastic în congelator. Coaja de lămâie trebuie depozitatată într-un loc răcoros şi uscat într-un recipient de sticlă etanş.

Cum putem folosi lămâia în bucătărie?

Fructul are utilizări multiple în bucătărie:

– sucul de lămâie este folosit uneori ca un conservant de scurtă durată la anumite alimente (piureuri din fructe sau legume) care au tendința de a se oxida (prind o culoare maro) după tăiere acidul său distrugând enzimele care produc această oxidare.
Sfat: adăugați 1-2 picaturi de suc de lămâie în piureurile de fructe, pentru a evita oxidarea
– înlocuiește oțetul în salate sau ciorbe
– sucul proaspăt este utilizat în condimentarea peștelui sau folosit atât în marinarea acestuia
– combinată cu apă și eventual miere sau zahăr, se obține limonada, o băutură răcoritoare

Surse (en):
http://whfoods.org/genpage.php?tname=foodspice&dbid=27
http://wholesomebabyfood.momtastic.com/citrusbabyfoodrecipes.htm

Surse (ro):
http://ro.wikipedia.org/wiki/L%C4%83m%C3%A2i

Sursă foto: http://flic.kr/p/8jVmDs

Author: Adina

Sunt mama unui băiețel poznaș și adepta a unui stil de viață sănătos și responsabil față de natură.

Share This Post On