Praz, o altă legumă din familia Allium, bună la gust și bună pentru sănătate

Prazul face parte din familia Allium, alături de usturoiceapă, hașme. Este folosit încă din Egiptul antic în alimentație și ca medicament. Împăratul Nero însuși era convins de efectele terapeutice ale prazului, consumându-l în supe sau cu ulei pentru a-și drege vocea. Prazul este emblema Țării Galilor și simbol al Olteniei noastre.

Gustul prazului este asemănător cepei și hașmelor, dar mai blând și mai dulceag, de aceea poate fi preferat de copii în locul mai des utilizatei cepe.

Ce substanțe nutritive conține prazul?

Prazul este compus în mare parte din apă (90%). Conține fibre dietetice, minerale: nichel, potasiu, fiercalciu, mangan, magneziu, fosfor. Vitamine: A, C, K, acid folic și cantități moderate de vitamine din complexul B (B1, B2, B3 și B6).
Prazul este o legumă cu conținut caloric scăzut însă plină de substanțe nutritive și fitonutrienți.

Ce beneficii aduce prazul sănătății?

Deși în praz găsim concentrată o mai mică cantitate de antioxidanți polifenol decât în suratele ei (ceapa și usturoiul), prazul conține, comparând cu alte legume, o cantitate deloc neglijabilă de polifenol ce luptă împotriva stresului oxidativ.

Prazul este cunoscut și des utilizat datorită proprietăților curative, printre care enumerăm:
– anti-anemic; mulțumită fierului, prazul poate ajuta copilul tău împotriva anemiei, vitamina C asigurând absorbția lui;
– antiinflamator și antiseptic; eficient în tratarea artritei, gutei și infecțiilor urinare;
– acțiune balsamică; datorită uleiurilor volatile, sucul făcut din praz poate avea o acțiune balsamică asupra tractului respirator, proprietate utilă și în tratarea simptomelor răcelilor, gripei;
– bun digestiv datorită fibrelor; ajută popularea colonului cu bacterii bune ce oferă suport digestiei;
– regleză tensiunea arterială; conținutul bogat în potasiu favorizează diureza ce scade și reglează tensiunea arterială;
– reglează colesteroul, împiedicând absobția colesterolului rău în sânge;
– ajută sistemul nervos; magneziul, fosforul și acidul folic din praz vor mări puterea de concentrare a copiilor voștri, capacitatea de memorare;
– purifică organismul; elimină toxinele, curățând colonul, acestă proprietate fiind poate cea mai importantă pentru care este recunoscut prazul.

Când pot introduce prazul în alimentația bebelușului meu?

Prazul se poate introduce în alimentația bebelușului încă de la 6 luni, cu mențiunea că poate induce gaze. Dacă știți că bebelușul dumneavoastră este mai înclinat spre a face gaze din experiența altor alimente, atunci amânați introducerea prazului în alimentație. Folosiți-vă de regula celor 4 zile și discutați cu medicul pediatru acest moment.

Prazul nu este un alergen des întâlnit, dar conține oxalați. Datorită texturei mai fibroase, mai ales în cazul prazului de dimensiuni mai mari și a frunzelor așezate în straturi, alegeți să dați micuțului la o vârstă mai fragedă, prazul gătit în favoarea celui crud. Prazul făcut piure sau sub formă de suc în combinație cu sucul altor legume (de exemplu morcov sau țelină) pot fi alte alternative de servire în cazul celor mai micuți.

Cum aleg și păstrez prazul?

Prazul se poate cumpăra pe tot parcursul anului, dar sezonul lui este iarna până spre sfârșitul primăverii. Cu cât este mai mare în diametru, cu atât mai fibros este prazul. Deci alegeți prazul care are cel mult 2,5 centimentri în diametru. Alte caracteristici după care recunoașteți un praz bun: ferm, drept, cu frunze de un verde închis și bulbul (în formă de cilindru) alb.

Prazul proaspăt se păstreză în frigider într-o pungă (pentru a nu se usca), fără să fie spălat sau tăiat, cam o săptămână. Gătit se păstrează 2-3 zile în frigider fără a se altera. Dacă alegeți să congelați prazul, tăiați-l cuburi și blanșați-l. Uscați și băgați în pungi închise foarte bine. Blanșarea se face întroducând bucățile de praz în apă fierbine pentru 2-3 minute, apoi scoase și introduse în apă cu gheață pentru câteva secunde (pentru a stopa procesul de fierbere). Se pot păstra astfel cam 3 luni (deși vor pierde din gust și textură).

Cum se poate folosi prazul în mâncarea noastră și a copiilor?

De la praz se folosește totul: partea albă, cea verde deschisă, chiar și frunzele verzi. În general frunzele sunt aruncate din cauză că sunt fibroase, dar ele se pot fierbe în supă și apoi aruncate sau se pot folosi pentru a face suc, deoarece conțin mare parte din minerale și vitamine.

Când vreți să folosiți prazul, tăiați-i “mustățile”. Faceți o secțiune transversală începând de la bulb (dar nu chiar din capăt, pentru a nu se desprinde straturile), continuând astfel până la frunze. Spălați sub jet de apă, deoarece pământul se ascunde printre straturile prazului. Acum aveți 2 opțiuni: tăiați fie cu partea secționată în sus, fâșii subțiri apoi perpendicular (pentru a obține pătrățele); fie cu secțiunea în jos, semi rondele. Puteți tăia rondele din bulbul alb și chiar din partea de început alb-verzuie fără a secționa în prealabil, pentru salate sau pentru a le sota. Dacă prazul este tânăr, straturile ce formează prazul sunt mai compacte, deci nu vom găsi pământ în aceste părți.

Ca și în cazul cepei și a usturoiului, după ce tăiați prazul așteptați 5 minute înainte de a-l consuma sau găti.

Cu praz se pot prepara supe, supe de bază, sosuri, salate, piureuri, sucuri, omlete. Combinații bune cu alte legume:
– sotat, cu fenicul
– cu cartof (cum ar fi cazul cunoscutei supe cremă Vichyssoise)
– praz înăbușit peste care adăugăm semințe de fenicul sau de muștar, un acompaniament bun mai ales la pește, carne de pasăre
– în diverse salate în loc de ceapă
– iahnie de praz, cu măsline
– cu spanac, în plăcinte

În mai toate rețetele noastre care încep cu sotarea cepei, usturoiului sau a prazului, recomandăm sotarea sănătoasă în câteva linguri de apă sau supă de bază (pregătită de noi). Sotarea se face pentru câteva minute cu capacul pus, apoi dacă mai e nevoie mai adăugăm câteva linguri de lichid și amestecăm, dând capacul jos. Abia la sfârșit adăugă o lingură de ulei dacă se dorește (un ulei bun) și chiar o lingură de suc de lămăie.

Surse (en):

http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=26 
http://en.wikipedia.org/wiki/Leek 
http://blog.homemade-baby-food-recipes.com/can-my-baby-eat-leeks/
http://www.juicing-for-health.com/health-benefits-of-leeks.html 

Sursă foto: http://flic.kr/p/rXnV3

Author: Andreea

Sunt pasionată de gătitul sănătos și cu ingrediente naturale. Învăț să creez acele combinații care să contribuie la dezvoltarea armonioasă a copiilor și să le ofere plăcerea gustului.

Share This Post On