Ceapa ne stă mereu la îndemână pentru a fi sănătoși

Rar găsim o rețetă care să nu debuteze cu : “tăiați și sotați o ceapă”. O legumă ieftină și ușor de procurat stă la baza majorității mâncărurilor gătite (și nu numai) din orice bucătărie. Fără ceapă, gustul bucatelor ar fi mai sărac și mai mult decât atât, am simți lipsa unor substanțe nutritive necesare.

Cu o istorie veche de peste 7000 de ani, ceapa își are originea în Asia și Orientul Mijlociu. Încă din vremea Egiptului antic i s-a dat o importanță deosebită, folosită nu numai ca și monedă de schimb, dar purtând și o semnificație spirituală, fiind plasată în mormintele regilor.
Importanța și-a dobândit-o atât datorită uzului culinar larg cât și proprietăților sale terapeutice, fiind folosită de timpuriu ca medicament în India, Grecia și în Imperiul Roman.

Ceapa face parte din familia “Allium”, alături de usturoi, praz, hașme și arpagic. Cea mai des întâlnită ceapă este cea galbenă, dar cele peste 600 de varietăți din jurul lumii au diverse culori și forme. În afară de cea galbenă de care mai toți ne folosim la gătit, se mai utilizează pe scară largă și ceapa albă și roșie. Dacă este culeasă înainte ca bulbul să ajungă la maturitate, atunci vom avea ceea ce noi numim ceapă verde.
O putem găsi în piețe și magazine sub formă proaspătă, uscată, tocată, murată, caramelizată, deshidratată sau pudră.

Ce substanțe nutritive conține ceapa?

Ceapa este o sursă foarte bună de vitamina C, vitamina B6, fibre, acid folic și potasiu. Conține de asemenea oligoelemente și anume mangan si molibden (un oligoelement esențial organismului uman, ce face parte din structura unor enzime care contribuie la arderea grăsimilor sanguine și intervin în mobilizarea fierului aflat în rezervele hepatice).

Flavonoidele (care au rol antioxidant) din ceapă sunt concentrate mai mult în straturile exterioare, așa că fiți economi când o curățați, pentru a beneficia de maximul substanțelor hrănitoare. Polifenolii, antioxidanți ce luptă împotriva îmbătrânirii pielii, se găsesc în toată familia Allium, dar abundă în ceapă. Ceapa este bogată în oligomeri care pot preveni cancerul de colon precum și sulfide care oferă și ele protecție împotriva dezvoltării tumorilor.

În medicina tradițională, ceapa a fost utilizată pentru a trata răceli, tuse, astm, angină și în combaterea bacteriilor infecțioase, problemelor respiratorii, bronșită. Chiar și pentru a alunga insecte. Organizația Mondială a Sănătății (WHO) susține consumul de ceapă în cazul apetitului scăzut, în prevenirea aterosclerozei și recunoaște efectele extractului de ceapă în tratarea unor afecțiuni respiratorii.

Consumul regulat de ceapă poate preveni bolile cardiovasculare, protejează împotriva diverselor forme de cancer, în special la colon și stomac, îmbunătățește funcționarea plămânilor, reduce nivelul colesterolului. Cu cât este mai iute, cu atât se pare că posedă o mai mare concentrație de fitoelemente. Consumul de ceapă poate ajuta copilul prin stimularea absorbției de fier din alte alimente.

Nu se cunoaște nici o altă reacție cu medicamente în afară de faptul că potențează acțiunea anticoagulantelor.

Când pot introduce ceapa în alimentația copilului meu?

Din fericire ceapa nu este un alergen des întâlnit. Se poate oferi bebelușilor după vârsta de 6 luni. Cu toate acestea nu se recomandă ca un prim aliment din diversificarea copilului din cauza disconfortului digestiv (poate cauza gaze). Pentru că efectul este mai puțin pronunțat când ceapa este gătită, se recomandă ceapă în stare crudă abia după 1 an.
Dacă bebelușul tău are un stomăcel mai delicat, mai amână diversificare alimentației lui cu ceapă.  Recomandarea noastră este să consultați medicul pediatru și să respectați regula celor 4 zile, ca în cazul oricărui aliment nou introdus în alimentația bebelușului.

Cum alegem și depozităm ceapa?

Din punct de vedere al sănătății, cele mai valoroase tipuri de ceapă sunt cele cu gust mai iute și hașmele. Dar pentru bebelușii mai mici este de preferat să începeți cu soiurile mai dulci, blânde.
Alegeți ceapa fermă, cu coaja uscată, fără urme de lovituri. Nu este necesar să depozitați ceapa în frigider, în afara celei tinere, verzi. Ceapa uscată se depozitează de preferat suspendată, în plase sau coșuri, pentru a permite aerului să circule.

Cum se prepară?

Încercați să eliminați doar frunzele de ceapă, nu și straturile de la suprafață. Când tăiați ceapa pentru a o prepara, lăsați-o să stea 5 minute înainte de a o adăuga în mâncare sau de a o consuma ca atare.

În foile de ceapă există o enzimă și un aminoacid cu sulf care provoacă lăcrimarea la tăierea cepei. Pentru a diminua efectele acestora aveți la dispoziție câteva trucuri:
– răciți ceapa pentru o oră înainte de-a o manevra;
– curățați ceapa lângă o fereastră pentru ca acele gaze să nu intre în contact cu ochii;                      
– folosiți un cuțit foarte ascuțit;
– țineți în gură apă cât timp curățați sau tocați ceapa;
– puneți-vă pe ambele urechi o mică fâșie de ceapă cât timp le curățați sau tăiați, precum aici:
– udați cuțitul cu apă înainte de a tăia ceapa și în timp ce o tăiați (sfat de la un bucătar profesionist);

Curățarea sub un jet de apă ne poate scăpa de niște lacrimi, dar și de niște substanțe folositoare.

Se poate sota la foc mic cu puțin ulei sau și mai sănătos în puțină apă sau supă de bază. Se poate tăia felii și coace pe grătar. Întreagă, cu tot cu frunze se poate coace în cuptor. Putem astfel intensifica dulceața hașmelor, folosindu-le apoi într-o salată sau în piureuri. Sotată sau coaptă, poate fi adăugată în piureurile bebelușului tău, în combinații dulci sau sărate. Un exemplu ar fi piureul de broccoli, măr și ceapă coaptă. Gătită astfel poate fi combinată și cu cereale: orz, hrișcă sau orez.

Ceapa este una dintre legumele care nu lipsesc din supa de bază, alte supe și ciorbe. Una dintre cele mai populare supe din bucătăria franceză este supa de ceapă, reputația oricărui restaurant de renume depinzând de calitatea acesteia.

Sursă(ro): http://www.retetanaturista.ro/planta-medicala/molibden-34.html

Surse (en):
http://en.wikipedia.org/wiki/Onion
http://www.vegetarian-nutrition.info/updates/onions.php
http://wholesomebabyfood.momtastic.com/news/2009/01/onions-for-baby-when-can-baby-eat-onions-how-to-make-onions-for-baby-food/
http://www.homemade-baby-food-recipes.com/when-can-babies-eat-onions.html
http://whfoods.org/genpage.php?dbid=45&tname=foodspice 

Sursă foto: http://flic.kr/p/9gxqVg

Author: Andreea

Sunt pasionată de gătitul sănătos și cu ingrediente naturale. Învăț să creez acele combinații care să contribuie la dezvoltarea armonioasă a copiilor și să le ofere plăcerea gustului.

Share This Post On