Cicoare, leacul la îndemână pentru orice problemă

Print Friendly, PDF & Email

cicoare Cicoarea este o plantă comună ce crește fără a avea nevoie de îngrijiri speciale. Este o plantă de câmp cunoscută și utilizată ca plantă medicinală încă din cele mai vechi timpuri, dar care constituie un înlocuitor de succes al cafelei. Din acest motiv cicoarea a mai fost denumită și „cafeaua săracului”. Cicoarea este originară din Europa, însă acum se găsește și prin lanurile și câmpiile din America, în Africa de Nord și de Sud, Australia și Noua Zeelandă.

Ce substanțe nutritive conține cicoarea și ce beneficii aduce organismului?

Cicoarea este foarte bogată în substanțe nutritive și din acest motiv are numeroase întrebuințări, de la uz extern pentru a vindeca rănile, până la uz intern. Cicoare conține vitamina A, vitamina B, vitamina C, vitamina K și vitamina P.  Cele mai multe substanțe nutritive se găsesc în rădăcină și tulpină. Astfel în cicoare întâlnim cicorină, arginină, fier, fosfor, calciu, magneziu, potasiu, fructoză, tanin, ulei volatil. Un aspect caracteristic cicoarei este sucul lăptos care se eliberează atunci când se rupe tulpina, numit inulină și datorită căruia această plantă este recomandată persoanelor ce vor să slăbească. Inulina este o sursă de fibre dietetice ce  încetinește rata digestivă și absorbția intestinală. Mai presus, are efecte excitante, stimulează funcția cerebrală și îmbunătățește atenția constituind un înlocuitor perfect al cafelei care însă nu produce neplăceri organismului deoarece nu conține cafeină. În alimentația copiilor este indicată pentru a trata constipația , pentru a calma simptomele asociate cu stomacul deranjat, iar compresele cu ceai de cicoare fac minuni în vindecarea rănilor/juliturilor. Pe lângă faptul că stopează inflamare și durerea, ceaiul de cicoare este și un bun dezinfectant în cazul tăieturilor sau arsurilor. Poate avea efect calmant chiar și asupra pielii expuse prea mult la soare. Datorită substanțelor nutritive conținute, cicoarea este indicată pentru îmbunătățirea sistemului imunitar.

Cicoarea este foarte eficientă și în cazul diabetului zaharat deoarece reglează nivelul de glicemie din sânge, are acțiune depurativă favorizând eliminarea toxinelor din organism și previne formarea pietrelor la fiere. Această plantă este foarte apreciată pentru efectul benefic asupra digestiei și a ficatului. Este de asemenea un foarte bun anti-cancerigen.

Când pot introduce cicoarea în alimentația copilului?

Cicoarea poate produce reacții alergice copiilor foarte sensibili care au manifestat alergie la andive sau salată verde. În alimentație se poate introduce ceaiul de cicoare administrat în cantități moderate și cu o concentrație slabă încă de la 7-8 luni, însă este indicat să cereți părerea medicului pediatru și să respectați regula celor 4 zile pentru a putea verifica apariția unei eventuale alergii.

Cum aleg și cum ofer cicoare copilului?

Cicoarea se găsește de cules de la sfârșitul primăverii până la venirea iernii. Este foarte rezistentă, păstrându-și florile până aproape la căderea zăpezii. Cicoarea este o plantă solidă ce atinge înălțimi de până la 1 metru, iar floarea este albastră precum cerul senin.

De la cicoare se folosesc toate părțile plantei, de la floare și tulpină până la rădăcină care are cele mai multe proprietăți. Frunzele pot fi folosite în salate de crudități la care se  poate adaugă usturoi și lămâie, sau sub formă de suc proaspăt adăugat în laptele bebelușului dimineața în special.

Infuzia este o altă metodă de a consuma cicoarea/rădăcina cicorii. Tot din rădăcina măcinată se obține cafeaua de cicoare cunoscută înainte sub numele de „cafeaua săracului”.

 

Surse(ro):
http://ro.wikipedia.org/wiki/Cicoare
http://www.infuziedesanatate.ro/cicoarea-si-calitatile-sale-deosebite/
http://www.bioterapi.ro/vegetale/index_vegetale_plante_medicinale_cicoarea.html
http://www.csid.ro/plante-medicinale-fitoterapice-si-gemoterapice/cicoare-cichorum-inthybus-11447929/
http://www.taifasuri.ro/taifasuri/farmacie-verde/3937-ceaiul-de-cicoare-purifica-sangele-nr285-sapt26-aug-01-sep-2010.html
Surse (en):
http://www.medicalhealthguide.com/herb/chicory.htm#d
http://www.herbs2000.com/herbs/herbs_chicory.htm
http://www.webmd.com/vitamins-supplements/ingredientmono-92-CHICORY.aspx?activeIngredientId=92&activeIngredientName=CHICORY
http://www.botanical.com/botanical/mgmh/c/chicor61.html
Sursa foto: https://flic.kr/p/6GXrzP

 

 

Author: Gabriela

Interesul pentru o alimentație sănătoasă și echilibrată a luat naștere în momentul în care am aflat că în loc de doi vom fi trei, Mi-am dorit încă de atunci ca bebelușul meu să fie sănătos și energic, iar noi să fim pe măsura noului venit.

Share This Post On