De ce să ne ferim de zahăr și care sunt înlocuitorii naturali?

Zahărul are o istorie tumultuoasă și continuă să fie un aliment controversat. ”Sarea dulce”, cum era numit de cruciați, a sosit în Europa o dată cu întoarcerea acestora dintr-o campanie în Ţara Sfântă. În secolul al XII-lea, Veneţia a început propria producţie de zahăr, pe care un scriitor al vremii îl considera ”foarte necesar pentru folosul şi sănătatea omenirii”. În America, zahărul a ajuns prin Cristofor Columb, care a primit în dar la o oprire în Insulele Canare, nişte butaşi de trestie de zahăr.
Pentru că zahărul a fost foarte scump până în secolul al XVIII-lea, consumul anual în țările mai dezvoltate era de 2kg/persoană/an, apoi, o dată cu ieftinirea acestuia, consumul a crescut spectaculos: 38 kg/persoană/an în 1900, iar în prezent, în unele ţări, consumul se apropie de 90 kg/persoană/an (!). Din păcate, la fel de spectaculos a crescut şi numărul cazurilor de obezitate, boli cardio-vasculare şi diabet.

Ce substanțe nutritive conţine zahărul?

Nutriţioniştii spun că, în afară de aportul energetic, zahărul nu conţine substanțe nutritive. Este o ”calorie falsă”, ca şi alcoolul. Prin rafinare, zahărul (indiferent de culoare), îşi pierde mineralele şi vitaminele naturale, organice. Mai mult decât atât, pentru albirea zahărului, în procesul de rafinare, se foloseşte dioxid de sulf, un aditiv alimentar cunoscut sub denumirea de E 220 (periculos pentru sănătate).

Efectele negative ale zahărului asupra sănătăţii

În primul rând, ar trebui menţionată dependenţa. Zahărul, numit şi ”moartea albă”, creează dependenţă la fel ca și drogurile de categorie “grea”, cum ar fi heroina. Consumul de zahăr declanşează în creier eliberarea unor substanţe cunoscute ca şi opioide, substanţe pe care organismul le eliberează în mod natural pentru a reduce stresul sau durerea. Atunci când ne dorim ceva dulce, se activează aceleaşi zone din creier ca și în cazul dependenţilor atunci când au nevoie de drog.
Pentru a demonstra că zahărul este un drog similar cu opiaceele, oamenii de ştiinţă au administrat unor iubitori de dulciuri un medicament care blochează eliberarea opioidelor. La scurt timp după acest tratament, subiecţii nu au mai arătat niciun interes faţă de acestea.

Zahărul este un ”hoţ” de substanţe nutritive. Asta pentru că organismul îşi foloseşte resursele proprii pentru a neutraliza zahărul din sânge: calciu, magneziu, crom, cupru, vitaminele B. De aici până la scăderea imunităţii şi cancer nu mai e decât un pas.

În cazul copiilor, situaţia este şi mai delicată. Dependenţa de zahăr poate transforma un copil sănătos şi liniştit într-un copil agitat, nervos, plângăcios.
De asemenea, consumul de zahăr poate cauza copiilor hiperactivitate, crampe, eczeme, ridică nivelul adrenalinei și poate influenţa negativ hormonii de creştere.
Bineînţeles, în topul afecţiunilor cauzate de consumul de zahăr se numără caria dentară, obezitatea şi diabetul.

Când pot introduce zahăr în alimentaţia copilului meu?

Majoritatea pediatrilor recomandă dulciurile după vârsta de 3 ani. Având însă în vedere efectele negative ale zahărului asupra sănătăţii, ar fi bine să găsiţi un înlocuitor natural şi sănătos pentru acesta.

Înlocuitori naturali ai zahărului:

  • Zahărul nerafinat (brun sau negru), extras prin procedee simple din trestia de zahăr, păstrează în compoziţia sa vitamine şi minerale care lipsesc celui rafinat: potasiu, calciu, magneziu, fosfor, sodiu, fier. Zahărul brun se comportă la fel ca şi cel obişnuit în procesul de preparare al dulciurilor, însă are punctul de topire mai jos, face mai puţină spumă şi mai puțin nociv decât zahărul rafinat.
    Pentru organism, diferența între cele două tipuri de zahăr, nu este foarte mare. Recomandăm moderație.
  • Mierea de albine neprocesată este singurul aliment care nu se alterează şi este o sursă importantă de vitamine (în special cele din grupa B), minerale şi aminoacizi. Ea însă, nu poate fi consumată de copiii mai mici de 1-2 ani, din cauza riscului contaminării cu spori de botulism.
  • Siropul de agave este obţinut din planta cu acelaşi nume originară din Mexic, conţine vitaminele B, C, D, E, calciu, fier, fosfor, magneziu, potasiu, seleniu şi crom. Este recomandat şi diabeticilor datorită poziţiei joase pe scara glicemică. În plus, cantitatea de sirop folosită pentru îndulcirea preparatelor este cu un sfert mai mică decât cea de zahăr. Este totuși, un produs obținut printr-o procesare elaborată, ar trebui consumat cu moderație
  • Siropul de orez se obţine din orez brun prăjit, conţine magneziu, fosfor, mangan, potasiu, zinc.
  • Siropul de tapioca (cassava) Rădăcinile de tapioca produc mai multă energie (ca hrană) pe unitatea de teren decât orice altă cultură. Frunzele sale furnizează vitamine şi proteine. Nutriţional, tapioca este comparabilă cu cartoful, numai că aceasta conţine de două ori mai multe fibre şi are un nivel mai ridicat de potasiu.
  • Extractul de stevie (obținut dintr-o plantă, Stevia rebaudiana) este de 300 de ori mai dulce decât zahărul, are 0 (zero) calorii şi indice glicemic 0 (zero), putând fi folosit şi de către diabetici.
  • Xylitolul este un îndulitor extras din  coceni de porumb sau scoarță de copac, are un indice glicemic foarte scăzut și este cunoscut pentru efectul săun antibacterian, fiind unul din ingredientele principale ale pastei de dinți.
  • Siropul de arţar se obţine prin fierberea sevei copacului. Poate fi folosit ca îndulcitor pentru cafea sau ceai, aducând o savoare catifelată sau ca topping pentru vafe, clătite, plăcinte, dar se poate folosi şi ca ingredient al unor sosuri pentru diverse preparate culinare.
  • Fructele proaspete conţin o proporţie ideală a diferitelor tipuri de zaharuri. Consumul de fructe în orice formă (crude, sucuri, salate) este o adevărată relaxare pentru organism, deoarece normalizează glicemia, reglează funcţiile pancreasului, rafinează gustul şi percepţiile olfactive. De asemenea, fructele uscate (stafidele, smochinele, curmalele, caisele deshidratate etc.) sunt un excelent înlocuitor al zahărului.

Chiar și înlocuitorii zahărului rafinat solicită ficatul și pancreasul, de aceea vă recomandăm moderație în consumul dulciurilor, chiar și al celor naturale. Pe cele ambalate, vă sfătuim să le excludeți definitiv.

Surse (ro): 
http://www.paradisulverde.com/Alimetatie/Dulciuri/zahar-moartea-alba.html
http://www.desprecopii.com/NewsItem.asp?id=1341
http://sideris.ro/blog/mama-si-copilul/crestere-naturala-bebelusi-copii/indulcitori-alternativi-la-zahar/
http://despremiere.blogspot.com/2009/10/zaharul-la-fel-de-nociv-ca-drogurile.html
http://www.armonianaturii.ro/Zaharul-rafinat-(alb)-cea-mai-dulce-otrava.html*articleID_431-articol
http://ro.wikipedia.org/wiki/Opioide
http://www.nou-nascuti.ro/nutritie/dependenta-de-zahar-la-copil-partea-i.html
http://www.ecolife.ro/articole/alimentatie/zaharul-un-pseudoaliment-daunator.html
http://www.drogheria.ro/Articole/Stevia_indulcitorul_natural-6-187.html
http://sirop-artar.info/

Surse(fr): http://www.ateliersante.ch/sucre.htm

Surse(en): http://en.wikipedia.org/wiki/Sugar

Sursă foto: http://flic.kr/p/a5tCAE

Author: Oana

Sunt mama a trei copii și împreună învăţăm ce înseamnă o alimentaţie sănătoasă. Ne place foarte mult să gătim împreună, să inventăm și să ne jucăm în bucătărie.

Share This Post On
  • foarte util articolul – din pacate, aceia care ar putea fi luminati in privinta zaharului, nu prea au in obicei sa googaleasca (or whatever). cunosc mame care introduc cate o prajiturica (d-aia cu ambalaj ‘frumos’) in meniul zilnic al bebelusului de numa` 1 AN “ca sa manance si el ca tot omu`”. adica “sa se bucure si el de viata”, ma-ntelegi?
    pt mine, a-i da bebelusului/copilului mic zahar e ca si cum i-as da margarina – practic organismul nici nu le recunoaste ca alimente.

  • Da, într-adevăr zahărul e foarte periculos, mai ales dacă în familie există şi un istoric de diabet, obezitate etc. Oricum, sperăm că din share în share ajunge informaţia la toată lumea 😉

  • Pingback: Diversificare.ro()

  • Pingback: Diversificare.ro()

  • Corybleue

    Stiti cumva daca siropul de artar, de agave sau extractul de stevie se pot introduce in alimentatia bebeilor incepand cu 6 luni? Multumesc!

    • Din sursele pe care le-am consultat, reise că nu este necesară folosirea îndulcitorilor pentru copii cu vârste atât de mici (6 luni). Sucurile de fructe sau ceaiul pot fi servite ca atare, crescând progresiv cantitatea oferită (azi o linguriță, mâine două șamd), căci copilul se va obișnui cu gustul.
      Siropul de agave și cel de arțar pot conține spori de botulism (ca și mierea), și nu se recomandă utilizarea lor în alimentația copiilor cu vârste mai mici de 10 luni-1 an. Efectele extractului de ștevie la copii nu sunt pe deplin cunoscute, însă unul din dezavantajele folosirii acestuia, ar fi că lasă un gust amărui, asemănător cu cel lăsat de îdulcitorii artificiali.
      Cred însă că cel mai bine este să oferim beblușilor fructe și legume dulci decât alimente cu îndulcitori, fie ei și naturali.

  • CORYBLEUE, o metoda naturala si eficienta de indulcire pe care ti-o recomand (am folosit-o de cand aveam bebe mic) este sa folosesri curmale, Pune-le la fiert cu cerealele sau doar lasa-le la inmuiat si foloseste apa in care si-au lasat sucul.

  • Pingback: Diversificare.ro()

  • Pingback: Praline de migdale (de la 1 an) | Diversificare.ro()

  • Ancuta

    Zaharul brun poate fi introdus in alimentatia copilului de un an?
    Dar cacaoa?

  • ANA

    Care sunt masurile pentru siropul de agave ca sa inlocuim zaharul?Daca am inteles bine, in loc de 100 grame zahar alb pun 75 grame sirop de agave?Multumesc anticipat!

    • Buna Ana, ar trebui sa folosim 2/3 din cantitatea de zahar. Dar as gusta ca sa fiu sigura ca nu este prea dulce.

  • Alina

    Ancuta, in loc de cacao poti folosi pudra de roscove, are aproape acelasi gust si se poate folosi in aceleasi retete ca si pudra de cacao dar nu e excitant nervos!

  • Alina

    Ar trebui avuta mare grija si la produsele cu adorabila eticheta ”fara zahar” !!! Multe dintre aceste produse care sund dulci si gustoase fara sa contina zahar au de fapt aspartam ( E 951), care e cu mult mai periculos decat zaharul.

    ” Aspartamul este, de departe, cel mai periculos aditiv chimic de pe piata alimentara. Un raport al FDA (Administratia Alimentelor si Medicamentelor din SUA) releva faptul ca peste 75% din reactiile adverse reclamate de aditivii sintetici se datoreaza aspartamului!

    Multe dintre aceste reactii sunt foarte serioase, printre acestea fiind prezenta chiar moartea, dupa cum se releva intr-un raport al DHHS (Departamentul de Sanatate si Servicii Umane) al SUA din 1994. Iata doar cateva din cele peste 90 de simptome documentate in raport: spasme musculare, probleme de vedere, atacuri de panica, vorbire ingreunata, tahicardie, palpitatii, pierderea memoriei, pierderea auzului, ameteli, dureri de cap, dureri generalizate, depresie, oboseala accentuata, iritabilitate, insomnie, respiratie ingreunata, etc.

    Cercetatori care studiaza efectele aspartamului au aratat ca acesta declanseaza si agraveaza urmatoarele boli cronice: tumori pe creier, scleroza multipla, epilepsie, boala Parkinson, sindromul Alzheimer, retardare mintala, fibromialgie, diabet, etc. ”

    Majoritatea tipurilor de gume de mestecat, dropsuri mentolate, iuarturi dietetice, biscuiti pt copii si multe alte poduse considerate sanatoase sau cel putin inofensive au acest ingredient. 🙁

  • Andreea

    Am gasit un articol care pare bine documentat, despre siropul de agave – un îndulcitor rafinat şi dăunător sănătăţii
    http://lecturidemamica.wordpress.com/2012/06/23/siropul-de-agave-un-indulcitor-rafinat-si-daunator-sanatatii/

    Eu am un baietel de 1an si 10 luni si ii mai fac dulciuri de casa cu zahar in cantitati mai mici, daca pot folosesc miere. Zic ca nimic dulce nu-i cu adevarat sanatos, iar inlocuitorii de zahar (cu eceptia mierii) mi se par mult mai nocivi…. si chiar asa un regim drastic, fara zahar, nu ni se potriveste noua, ca familie, asa ca incercam sa pastram un echilibru 🙂

    • Carmen Calin

      Multumim, Andreea, pentru articol! Din cate am citit eu pana acum, sunt, si in acest caz, doua tabere: cei care considera siropul de agave o alternativa sanatoasa la zahar si cei care, din contra, spun ca ar fi de-a dreptul daunator. Cel mai potrivit in situatiile de genul asta e sa incercam sa pastram un echilibru, sa evitam excesele si sa alegem varianta mai sanatoasa. Mierea de albine e o varianta mai sanatoasa desi am auzit la un moment dat pareri diferite. Atentie si la faptul ca, preparata termic, mierea de albine devine toxica. Succes!

  • Ionescu Maria

    Eu am inlocuit indulcitorii artificiali si zaharul se cu Xylitol (XyloSweet care este 100 % xylitol fara alte ingrediente). Acesta este total natural, este slab glycemic si caloric si are proprietati antibacteriene. Are avantajul ca la temperaturi inalte nici nu se degradeaza nici nu’si schimba gustul. Deasemenea , avand aceeasi putere de indulcire, gust si forma ca si zaharul tos – fara efectele negative ale acestuia este foarte usor de folosit. Se gaseste de cumparat la magazinele naturiste sau pe net

  • Radu

    Interesant articolul. Siropul de agave este un inlocuitor natural foarte bun al zaharului care are si efecte benefice asupra organismului

    http://i-kidsnutrition.com/stiri/agava-planta-minune/

  • ion

    Ca indulcitor absolut natural se poate utiliza Panela care este obtinut din trestie de zahar (prin deshidratarea sucului) netrecand prin niciun proces de rafinare. Acesta se gaseste sub forma de pulbere si cuburi si se poate utiliza atat la bauturi calde cat si la bauturi reci, are un gust bun (usor caramel) si contine, pe langa minerale, complexul de vitamine B – foarte util pentru buna functionare a organismului.