Surse de seleniu în alimentaţia copilului şi a bebeluşului

Seleniul (Se) este unul dintre mineralele necesare şi benefice organismului, pe deasupra este un antioxidant natural care întăreşte sistemul imunitar. Acesta a fost descoperit în 1817, iar numele i-a fost dat după denumirea în limba greacă a lunii, Selena.

În corpul uman se găsesc cantităţi foarte mici de seleniu, cele mai multe în ficat, pancreas, rinichi şi splină.

Ce rol are seleniul în organism?

Deşi cantitatea de seleniu din organism este extrem de mică, acesta are un rol foarte important în:
– protejarea celulelor din organism
– creşterea imunităţii
– detoxifierea hepatică
– tratarea anemiilor
– buna funcţionare a glandei tiroide

– reglarea nivelului hormonilor masculini
– reducerea riscului apariţiei cancerului, a bolilor de inimă, precum şi a cataractei.

Necesarul zilnic de seleniu este calculat în funcţie de vârstă, aşadar pentru:
– 0-6 luni: 15 mg/ zi;
– 7-12 luni: 20 mg/zi;
– 1-8 ani: 30 mg/zi;
–  9-13 ani: 40mg/zi;
–  peste 14 ani: 55 mg/zi.

Care sunt principalele surse de seleniu?

– usturoi:  2 micrograme/100g
prune uscate: 3 micrograme/100g
– creveţi : 23 micrograme/100g
–  midii:  40 micrograme/100g

De asemenea, seleniul se mai găseşte în : dovleac, floarea soarelui, ouă, peştefructe de mare cereale integrale, ciuperci, nuci, migdale, alune, ceapă, carne roşie.

Ce anume influenţează absorbţia seleniului în organism?

În lupta sa pentru imunizarea organismului şi protejarea celulelor, este ajutat de zinc; acesta din urmă ajută la buna funcţionare a sistemului  imunitar şi a diviziunii celulare.

Deficienţa şi excesul de seleniu sunt rare, dar e bine de ştiut că o concentraţie prea mare de seleniu poate favoriza apariţia selenozei, o alergie toxică (din cauza căreia apar greţuri, vărsături, oboseală, căderea parului şi exfolierea unghiilor). Deficienţa de seleniu poate apărea la copiii născuţi prematur, la bătrâni şi la persoanele care suferă de afecţiuni grave ale sistemului digestiv. Carenţa de seleniu se manifestă prin infecţii repetate, urmare a scăderii imunităţii, piele uscată, pete maro pe piele, probleme vasculare.

Există suplimente alimentare  bogate în seleniu, dar nu oferiţi copiilor suplimente alimentare de vitamine şi minerale fără a consulta medicul pediatru.

Surse( ro):
http://cesamancam.ro/seleniu-carenta-surse.html
http://www.sfatulmedicului.ro/Vitamine-si-minerale/seleniul-si-importanta-lui-in-dieta_1525
http://www.homeopatie.ro/deficitul-de-seleniu-206.htm

Sursa foto: http://flic.kr/p/diu2P7

Comentarii