Chives, sora mai delicată a cepei

Chives (Allium schoenoprasum) este cea mai delicată membră a familiei Allium, din care mai fac parte șalota, usturoiul, ceapa sau prazul. Se crede a fi originară din Marea Britanie, însă rar este găsită sub forma ei sălbatică, în mod deosebit în Alpi, păşunile stâncoase din emisfera nordică fiind propice pentru dezvoltarea ei naturală. La fel ca surorile ei, chives este cultivata nu doar pentru aromă. ci şi pentru proprietăţile sale curative.

chives

Ce substanțe nutritive conține chives și care sunt beneficiile pe care le aduce?

Chives este un aliment sărac în calorii, însă bogat în vitamine, minerale şi antioxidanți. Alicina conținută de plantele din familia cepei este cunoscută pentru proprietăţile antibacteriene, ceea ce face din chives un bun dezinfectant şi fungicid. Chives poate relaxa stomacul în caz de indigestie şi ajută în prevenirea bolilor cardiace.

Doar o lingură de chives tocat asigura 3% din doză zilnică recomandată de vitamina A şi Vitamina C. Conţine, în cantităţi mai mici, vitamina K, folați, calciu, magneziu, fosfor, potasiu şi colină, o vitamină care intervine în degradarea acizilor graşi şi a glucozei, cu efecte benefice pentru somn, memorie şi dezvolatrea muşchilor.

Întreaga familie Allium, conţine compuşi organosulfur, având efect dovedit în tratarea sau prevenirea anumitor tipuri de cancer, precum cel de stomac, prostată sau de esofag.  Folații conţinuţi de chives pot ajuta în tratamentul depresiei.

Când pot introduce chives în alimentația bebelușului?

În mod obişnuit, plantele aromatice se introduc în alimentaţia copiilor în jurul vârstei de 7 luni. La fel ca în cazul oricărui aliment nou pe care i-l oferiți celui mic, este recomandat să consultați medicul pediatru și să urmați regula celor 4 zile.

Cum se consumă chives?

Fie că o folosim la salate, supe sau sosuri, chives se combină cu succes cu ou, brânză, pește şi legume. Este indicat să o adăugăm la finalul procesului de gătire, când temperatura este scăzută, pentru a profita de toate beneficiile plantei proaspete. Folosiţi un cuţit ascuţit pentru a tăia tulpinile, evitând ruperea acestora, astfel se păstrează aroma cât mai bine.
Alegeţi planta cu frunze verzi, fără seme de îngălbenire sau uscare. Se păstrează la frigider aproximativ o săptămână.

Surse:
http://www.food.com/about/
http://www.medicalnewstoday.com/articles/275009.php
http://www.sfatulmedicului.ro/dictionar-medical/colina_6675
http://www.botanical.com/

Sursa foto:
https://flic.kr/p/csW64

Author: Catalina

Sunt mama unui băieţel care îmi este atât critic culinar, cât şi ajutor în bucătărie. Susţin ideea responsabilităţii personale, iar, pentru mine, aceasta porneşte chiar de la respectul şi atenţia pentru propria sănătate și alimentație. Îmi place să mănânc, ador dulciurile şi mă bucur să descopăr mereu reţete pe cât de gustoase, pe atât sănătoase.

Share This Post On