Chives, sora mai delicată a cepei

chives Chives (Allium schoenoprasum) este cea mai delicată membră a familiei Allium, din care mai fac parte șalota, usturoiul, ceapa sau prazul. Se crede a fi originară din Marea Britanie, însă rar este găsită sub forma ei sălbatică, în mod deosebit în Alpi, păşunile stâncoase din emisfera nordică fiind propice pentru dezvoltarea ei naturală. La fel ca surorile ei, chives este cultivata nu doar pentru aroma ci şi pentru proprietăţile sale curative.

Ce substanțe nutritive conține chives și care sunt beneficiile pe care le aduce?

Chives este un aliment bogat în substanţe nutritive, sărac în calorii însă bogat în vitamine, minerale şi antioxidanți. Alicina conţinuta de plantele din familia cepei este cunscuta pentru proprietăţile antibacteriene, ceea ce face din chives un bun dezinfectant şi fungicid, deşi într-o mai mică măsură decât usturoiul sau ceapă. Chives poate relaxa stomacul în caz de indigestie şi ajuta în prevenirea bolilor cardiace. Doar o lingură de chives tocat asigura 3% din doză zilnică recomandată de vitamina A şi Vitamina C. Conţine în cantităţi mai mici vitamina K, folati, calciu, magneziu, fosfor, potasiu şi colină, o vitamină care intervine în degradarea acizilor graşi şi a glucozei și cu efecte benefice pentru somn, memorie şi dezvolatrea muşchilor.
Întreaga familie Allium, conţine compuşi organosulfur, având efect dovedit în tratarea sau prevenirea anumitor tipuri de cancer precum cel de stomac, prostată sau de esofag.  Folatii conţinuţi de chives pot ajuta în tratamentul depresiei prin prevenirea secreţiei de hoocisteina în exces, fapt ce ar împiedica producerea de serotonină, cunoscută ca „homonul fericirii”, dopanina şi norepinefrina, care afectează atât starea de spirit cât şi somnul şi apetitul.

Când pot introduce chives în alimentația bebelușului?

În mod obişnuit, plantele aromate se introduc în alimentaţia copiilor în jurul vârstei de 7 luni. La fel ca în cazul oricărui aliment nou pe care i-l oferiți celui mic, este recomandat să consultați medicul pediatru și să urmați regula celor 4 zile.

Cum se consumă chives?

Fie că o folosim la salate, supe sau sosuri, chives se combina cu succes cu ou, brânză, peste şi legume. Este indicat să o adăugăm la finalul procesului de gătire, când temperatura este scăzută, pentru a profita de toate beneficiile plantei proaspete. Folosiţi un cuţit ascuţit pentru a tăia tulpinile, evitând ruperea acestora, astfel se păstrează aroma cât mai bine.
Alegeţi chives cu frunze verzi, fără seme de îngălbenire sau uscare. Se păstrează la frigider aproximativ o săptămână.

Surse:
http://www.food.com/about/chives-52
http://www.medicalnewstoday.com/articles/275009.php
http://www.sfatulmedicului.ro/dictionar-medical/colina_6675
http://www.botanical.com/botanical/mgmh/c/chives65.html

Sursa foto:
https://flic.kr/p/csW64

Author: Catalina

Sunt mama unui băieţel care îmi este atât critic culinar, cât şi ajutor în bucătărie. Susţin ideea responsabilităţii personale, iar, pentru mine, aceasta porneşte chiar de la respectul şi atenţia pentru propria sănătate și alimentație. Îmi place să mănânc, ador dulciurile şi mă bucur să descopăr mereu reţete pe cât de gustoase, pe atât sănătoase.

Share This Post On