Usturoi, un condiment-medicament de care și copiii se pot bucura

Print Friendly, PDF & Email

Usturoiul este un membru al familiei Allium, înrudit cu ceapa, prazul, hașma și arpagicul. Cu o istorie lungă de mii de ani și întrebuințat în gastronomie în întreaga lume, banalul usturoi este mai mult decât un condiment.

În medicina tradițională, usturoiului i s-au atribuit multe calități vindecătoare. Nu știm dacă ne poate apăra de vampiri, dar cu siguranță ne protejează sănătatea. S-au scris multe despre usturoi, iar oamenii de știință îi studiază în continuare cu interes proprietățile curative.

Se crede că usturoiul e cunoscut de mai bine de 6000 de ani, fiind originar din Asia centrală. Ingredient de bază în dieta mediteraneană, considerată una dintre cele mai sănătoase din lume, usturoiul este utilizat și îndrăgit în Africa, Europa și Asia.
Deși bucătăria românească îl distribuie ca unul dintre protagoniștii cheie în multe mâncăruri, tindem să fim precauți când vine vorba de a-l utiliza în mâncarea bebelușilor. Gustul iute, puternic, pișcător poate contribui la decizia de a amâna diversificarea alimentației celor mici cu usturoi.
Însă, după cum au concluzionat unii experți, întârzierea introducerii usturoiului și a altor condimente este o decizie ce ține mai mult de cultură decât bazată pe motive medicale.

Informațiile regăsite în acest articol dedicat usturoiului v-ar putea ajuta în luarea unei decizii potrivite pentru copilul vostru.

Ce substanțe nutritive conține usturoiul?

Usturoiul este o sursă excelentă de mangan și o sursă bună de vitamina B6, tiamină (B1), vitamina C și de proteine. Mineralele regăsite în usturoi sunt: fosfor, seleniu, calciu, cupru și iod.

Usturoiul este bogat în compuși ce conțin sulf, care îi dau gustul specific iute, responsabili de efectele pozitive binecunoscute asupra sănătății. Dintre acești compuși, poate cel mai valoros este alicina cu efecte antivirale, antibacteriene, antibiotice.
Fiind un bun antiinflamator, usturoiul ne protejează inima, reducând nivelul colesterolului și al trigliceridelor. Totodată, este un bun combatant în lupta cu stresul oxidativ și ateroscleroza.
Alte caracteristici ale usturoiului ce merită menționate: vermicid, fortifiant, laxativ, diuretic, antiseptic, antifungic, expectorant, febrifug, tonic muscular, hipotensor (scade tensiunea arterială), antireumatismal, antiasmatic, detoxifiant, sudorific, vasodilatator.

În cazul bebelușilor alăptați s-a demonstrat, într-un experiement din 1991 (Beauchamp, Mennella),  că aceștia au stat atașați mai mult la sânul mamei și au supt mai bine după ce mamele lor au consumat usturoi.
Alături de celelalte legume din familia Allium, usturoiul este un aliat important în lupta împotriva cancerului. Cantitatea în care îl consumăm va determina în ce măsură ne poate ajuta. S-a demostrat că un consum mare (zilnic) de usturoi poate preveni aproape orice tip de cancer, spre deosebire de consumul moderat (de câteva ori pe săptămână) care ajută în cazul a doar câtorva tipuri.
Totodată ajută la o metabolizare mai bună a fierului și intensifică absorbția de tiamină.

Când pot introduce usturoi în alimentația copilului meu?

Usturoiul nu este un alergen des întâlnit, putând fi oferit bebelușilor din primele luni ale diversificării, în jurul vârstei de 6 luni.
Discutați cu medicul pediatru despre acest pas și începeți cu o cantitate foarte mică pentru a-i testa toleranța. Unii copii tolerează cantități mici, însă o cantitate mai mare le poate cauza discomfort digestiv, urticarie sau modificări ale scaunului.

Dacă sunteți reticenți în a oferi bebelușilor un aliment cu gust atât de puternic, gândiți-vă la culturile altor țări, cum ar fi India unde mâncarea este condimentată foarte des cu curry și alte mirodenii puternice, sau Mexic unde se mănâncă foarte picant. Mamele introduc copiilor de mici aceste mâncăruri care fac parte din cultura lor pentru a-i obișnui cu dieta familiei.
În plus, copiii sunt obișnuiți cu gusturile predominante din dieta mamei încă din perioada de sarcină și prin alăptare.

Cum alegem și depozităm usturoiul?

Alegeți usturoiul cu bulbul (căpățâna) intact, ferm, care nu prezintă urme de mucegai sau încolțire. Acestea sunt semne de alterare a gustului și a substanțelor benefice. Cumpărați usturoiul greu pentru mărimea lui.
Usturoiul se păstrează la loc întunecat, aerisit și ferit de umiditate (nu în frigider). Verificați-l din când în când și înlăturați cățeii de usturoi care par afectați de mucegai. Odată ce bulbul de usturoi a fost rupt, i se va scurta perioada de valabilitate la câteva zile.
Usturoiul curățat și înghețat își va pierde semnificativ din substanțele hrănitoare.

Cum se prepară usturoiul?

Usturoiul se poate cumpăra verde, înainte ca bulbul să ajungă la maturitate, sau uscat, pe toată perioada anului. Se mai găsește sub formă de pudră, pastă, murat, fermentat la temperatură înaltă (usturoiul negru). Pentru a beneficia de maximul substanțelor nutritive, alegeți varianta crudă sau cât mai puțin procesată termic.

Atenție la usturoiul folosit în mâncarea bebelușilor! Anumite varietăți de usturoi pot fi foarte iuți chiar și pentru un adult.
Puteți încerca să-l introduceți mai întâi într-o variantă preparată termic sănătos sau proaspăt, dar cu gust mai blând și în cantități foarte mici, pentru a testa toleranța bebelușului.

Zdrobirea și tăierea cățelului de usturoi stimulează procesul enzimatic în urma căruia se formează alicina, compusul responsabil de multe dintre efectele binefăcătoare. Zdrobiți cățelul de usturoi cu lama lată a unui cuțit. Va ajuta procesul enzimatic dar vă va ușura și munca. Pielița se va îndepărta foarte ușor după ce cățelul de usturoi a fost zdrobit.
Ca și în cazul cepei, o pauză de 5-10 minute este necesară înainte de a găti, consumat ca atare sau înainte de a expune usturoiul la acizi cum ar fi sucul de lămâie.

Alegeți varianta proaspătă a usturoiului, dar dacă nu îl tolerați crud, adăugați-l spre sfârșitul procesului de gătire. În unele rețete vi se va cere să înăbușiți ceapa și usturoi chiar de la început. În acest caz, încercați să scurtați întreg procesul de preparare la 5-15 minute.

O combinație sensibilă este cea cu ulei. Experții ne sfătuiesc ca această combinație să nu aibă loc la o temperatură mai mare de aproximativ 120 de grade Celsius pentru ca atât uleiul cât și usturoiul să își păstreze proprietățile. În ceea ce privește păstrarea usturoiului în ulei, la temperatura camerei poate dezvolta Clostridium botulinum care cauzează botulism. De aceea usturoiul se păstrează în ulei la frigider maxim o săptămână. Producătorii de uleiuri aromate tratează usturoiul cu acid pentru a preveni dezvoltarea acestei bacterii.

Iată câteva variante în care putem găti usturoiul:

  •  sotat pentru 1-2 minute în puțin ulei sau, mai sănătos, în apă sau supă de bază;
  • putem coace în cuptor căpățâna întreagă după ce am decalotat-o; se poate stropi cu câteva picături de ulei de măsline (țineți cont de sfatul de mai sus. Se va coace la o temperatură mai mică);
  • fiert la aburi până se înmoaie.

Gătit, usturoiul se poate adăuga în piureuri sau supe. Combinații de succes sunt cele cu năut (hummus), spanac, fasole verde. Sunt cazuri în care copiii refuză un aliment, dar în combinație cu usturoiul îl apreciază foarte mult.
Un sos cu usturoi foarte gustos este cel grecesc, tzatziki. Conține iaurt, castravete și usturoi.
Mujdeiul este o modalitate bună de a consuma usturoi în stare proaspătă. Puțină pâine înmuiată sau nuci măcinate adăugate la mujdei pot tăia din aroma pișcătoare a usturoiului.

Un aspect mai puțin plăcut al usturoiului este mirosul. Dar acest lucru nu trebuie sa vă sperie sau să vă oprească din a-l consuma și oferi copiilor chiar în fiecare zi. Mirosul este cauzat de un gaz care se elimină în sânge prin metabolizarea usturoiului.  De la sânge ajunge în plămâni și apoi în gură și la piele. Putem scăpa de miros prin transpirație sau consumând împreună cu usturoiul plante aromatice cum ar fi pătrunjelul, busuiocul. Studii recente au arătat că cel mai eficient în combaterea mirosului ar fi consumul de lapte simultan cu usturoiul.

Pe site avem multe rețete sănătoase și gustoase care conțin usturoi proaspăt sau gătit sănătos. Mămici, aveți aici surse de inspirație pentru a îmbogăți gustul mâncărurilor cu usturoiul-medicament!

Sursă foto: http://flic.kr/p/aZikMg

Surse (ro):
http://www.doarnatural.ro/
http://www.romanianmall.com/natural/

Surse (en):
http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=60
http://wholesomebabyfood.momtastic.com/news/roasted-garlic-babies-dont-need-bland-and-boring-food-when-can-babies-have-garlic/
http://blog.homemade-baby-food-recipes.com/the-goodness-of-garlic-for-baby/
http://www.psychologicalscience.org/observer/getArticle.cfm?id=2613
http://en.wikipedia.org/wiki/Allium_sativum

Author: Andreea

Sunt pasionată de gătitul sănătos și cu ingrediente naturale. Învăț să creez acele combinații care să contribuie la dezvoltarea armonioasă a copiilor și să le ofere plăcerea gustului.

Share This Post On
  • Marina

    Eu pun usturoi crud, zdrobit ca pt mujdei, si in piure-ul clasic de cartofi. Care piure nu mai e de mult clasic la mine pentru ca mereu ii adaug cate ceva: usturoi zdrobit (nu mult, asa … cat sa-i dea o aroma), marar sau patrunjel tocat fin. Cateodata pun la fiert brocoli, dovlecel sau conopida. Asa, cate un buchetel pt 1 cartof.

    • Sună “bun”. Mămici inspirate, bine ați venit!