Sfeclă roșie, un aliment-medicament pentru mame și copii

Print Friendly, PDF & Email

Sfecla roșie este o plantă furajeră, cultivată pentru rădăcina sa cărnoasă folosită pe post de legumă în alimentație, dar și pentru producția de zahăr.

Încă din timpuri preistorice, omul a mâncat frunzele sfeclei, ulterior descoperind multiplele beneficiile ale rădăcinii.

Este o legumă foarte rezistentă iarna și, totodată, un ajutor extraordinar pentru organism în timpul sezonului rece. Sfecla roșie este o adevărată minune pentru sănătatea copiilor, încă din timpul vieții intrauterine. Această legumă se numără printre puținele alimente-medicament recomandate femeilor însărcinate, substanțele sale active protejând bebelușul de mutații în pântecele mamei. De mai bine de 150 de ani, medicina naturistă consideră această legumă ca fiind o adevărată legendă. Asta în principal datorită proprietăților sale vindecătoare pentru bolile sângelui, în cele tumorale sau ale ficatului.

Ce substanțe nutritive conține sfecla roșie?

O mulțime și toate foarte bune pentru tratarea sau prevenirea diverselor boli.
Printre cele  mai importante se numără: acidul folic (vitamina B9) atât de necesar dezvoltării armonioase a bebelușului. Chiar și femeile ce doresc să rămână însărcinate sunt sfătuite să consume cât mai multă sfeclă roșie datorită creșterii gradului de fertilitate de către aceeași vitamină B9.

Sfecla roșie conține și mult potasiu, ce ajută reglarea tensiunii arteriale și protejează inima. Alte minerale conținute: magneziu, fier, cupru, mangan, iod și zinc. În sfecla roșie se găsește o combinație unică de sodiu și calciu (10:1), combinație care are rolul de a dizolva calciul în exces.

Vitamine sunt și ele prezente într-o gamă variată și bogată având efecte în îmbunătățirea metabolismului, combaterea anemiei și detoxifierea ficatului prin dizolvarea grăsimilor. Efectul de energizare și remineralizare a organismului este dat de vitaminele A, B, C și E.

Când pot introduce sfecla roșie în alimentația copilului meu?

Fiind o plantă rădăcinoasă, cei mai mulți medici recomandă introducerea ei în alimentație în jurul vârstei de 7 luni. Principala temere este legată de eventualele substanțe nesănătoase de genul nitraților, pe care le poate conține.
Însă, dacă aveți o sursă de încredere care vă poate furniza sfeclă roșie, eventual bunica sau bunicul, puteți încerca să o prezentați bebelușului chiar de la 6 luni.

Cu toate astea, recomandarea noastră fermă este să discutați și cu medicul pediatru curant desore momentul introducerii sfeclei roșii în alimentația copilului vostru.

Cum pot prepara sfecla roșie pentru copilul meu?

Foarte puține persoane îi agreează gustul în stare curdă, așa încât, de obicei, nu este consumată singură, ci este asociată în salatele de crudități cu alte rădăcinoase, cum ar fi morcovulțelinapătrunjelul, sau cu salată verde ori varză roșie.

Substanța care dă culoarea roșu-sângerie sfeclei se numește betalaină, iar de prezența ei se leagă mai toate proprietățile antitumorale și antioxidante ale acestei legume. Însă betalaina este destul de sensibilă la fierbere și extrem de sensibilă la coacere. Prin urmare, sfecla roșie e mai bine sa fie consumată în stare crudă. Însă între a o consuma fiartă sau coaptă, varianta optimă ar fi fiartă, în  coajă, și doar până se înmoaie (se verifică prin împungere cu o furculiță).

De asemenea, sucului de sfeclă roșie i-a fost atribuit de către terapeutul naturist austriac Rudolf Breuss rolul de a fi unul din cele mai puternice remedii în tratarea cancerului și a leucemiei.

Sucul de sfeclă roșie scade presiunea arterială și are efect antifebril în cazul unei viroze. Consumând acest suc, metabolismul organismului se îmbunătățește, iar ficatul este ajutat să funcționeze mai bine.
Pentru a face un suc delicios celor mici, puteți adăuga în storcătorul de fructe pe lângă sfeclă și câțiva morcovi.

Copiilor slăbiți, anemici sau care nu au poftă de mâncare le poate fi prescrisă o cură cu acest suc, fiind recomandat a fi băut cu lingurița, pentru a avea efecte mai puternice.

Ce e bine de știut despre sfecla roșie?

Dacă păstrați codițele sfeclei, aceasta își va menține mai mult timp gustul și culoarea, putând fi păstrată în lada de legume a frigiderului până la două săptămâni.

Cu cât sfecla este mai mică, cu atât este mai dulce.

La aproximativ 15% dintre cei care consumă sfeclă roșie, urina capătă o culoare roșie, fenomen denumit beturie. Acest lucru nu arată vreo afecțiune sau intoxicație, ci doar o incapacitate parțială a organismului de a asimila anumiți nutrienți din sfeclă. Așa că nu vă alarmați dacă scutecul copilului devine mai roșiatic când este udat. Același lucru se poate întămpla și cu culoarea scaunului.

La doze mari de suc de sfeclă roșie sau la sucul de sfeclă consumat simplu, fără suc de morcov, pot apărea stări de greață.

Voi când ați început să folosiți sfecla roșie în alimentația copiilor?

Surse (ro): http://prodieta.ro/sfecla-rosie-detoxifierea-ficatului-calorii-beneficiile-sfeclei/
http://www.formula-as.ro/2010/948/medicina-naturii-44/sfecla-rosie-13190

Surse (en): http://en.wikipedia.org/wiki/Red_beet
http://www.shedyourweight.com/the_health_benefits_of_red_beet_nutritional_value_of_red_beet.html
http://www.botanical-online.com/commonbeet.htm

Sursă foto: http://flic.kr/p/8Lzr8J

Author: Eugenia

Înainte de orice, sunt mama a 2 copii mâncăcioși și jucăuși. Le mulțumesc că au (re)adus în viața noastră de părinți ocupați mâncarea sănătoasă, gustoasă și preparată în casă.

Share This Post On
  • Noi am incercat pe la un an parca, nu i-a placut nici copata, nici fiarta. Surprinzator acum ii place, insa cruda.

    • Bine că M și-a schimbat gusturile, pentru că în stare crudă este cea mai bună 🙂

  • Pingback: Diversificare.ro()

  • Pingback: Diversificare.ro()

  • Eu nu prea inteleg un lucru. Dacă se introduce mai târziu din cauza continutului de nitrati, atunci cu ce sunt mai presus celelalte radacinoase ca morcovul, pastarnacul, patrunjelul? Ca doar astea se introduc la începutul diversificarii. Am căutat foarte mult pe net legat de acest subiect si am găsit ca mulți nitrati au si legumele cu frunze, deci nu mai știu ce sa cred. De asemenea, cică dacă tii in apa legumele înainte de a fi consumate sau gatite, cam o ora, nitratii scad in concentratie, nu știu sigur dacă e asa, dar asa fac de când am citit despre asta.

  • Pingback: Diversificare.ro()

  • Pingback: Diversificare.ro()

  • Lavi

    ieri a mancat si Sebi pt. prima data sfecla rosie (are un an si o luna). I-am facut-o coapta la cuptorul cu microunde si apoi sub forma de salata (cu otet, ulei de masline si ff putina sare). Spre uimirea mea chiar i-a placut. Apoi seara cand i-am schimbat pampersul si chiar a doua zi dimineata se colorase putin inspre roz. Noroc ca am citit in articolul de aici ca nu este nicio problema. O sa-i mai fac. Aaa, salata i-am dat-o impreuna cu pilaf de orez.

    • @Lavi: Mă bucur că a avut așa de mare succes și sfecla, cât și articolul 🙂 Diversificare plăcută în continuare!

  • alis

    noi o papam ink de l 5 luni fiarta s facuta l blender piure,dar am o nelamurire dimineata ia aparut pe burtik ,spate si cap pete rosii k si cum ar fi iritatia de la fundulet,seara am baut suc de sfecla,nu o manank nici ustura pur si simplu e inestetic.De la ce ar putea fi va rog un raspuns

    • Carmen Calin

      Buna Alis, e posibil sa fie de la sucul de sfecla. Ar fi bine sa-i urmaresti in continuare reactia data urmatoare cand ii mai dai sfecla. Sau poate i-ai dat un aliment nou sau ai folosit la baie un produs nou…

  • Oana Dorin

    Sfecla rosie poate fi combinata si cu cartof dulce?

    • Andreea Archip

      Oana, eu nu am încercat, dar cred ca e o idee bună. E o combinație “permisă” din punct de vedere al unei digestii bune. Va fi dulceagă, pe placul celor mici.

  • shift

    fetita mea are 10 luni si azi i-am facut un pranz cu sfecla rosie, a mancat tot castonelul fara sa respire :). am folosit 1 sfecla mica, 1 telina , 1 cartof, 1 cartof dulce mic si praz pe care le-am fiert la abur, iar separat am fiert pieptul de pui ( de tara ). legumele le-am dat la blender impreuna cu putin unt fara sare si supa, iar carnea am taiat-o bucatele mici. mi-au iesit patru portii, a cate 200g ( eu folosesc borcanele de la avent, iar cand imi ies mai multe portii, le congelez. sper sa fie la fel de buna si dupa ce o decongelez )

    • Carmen Calin

      multumim, shift, pentru reteta 🙂

  • Anne

    A incercat cineva sa pastreze sfecla in congelator? Eu am bagat cateva bucatele si par in regula dupa 2 saptamani. Nu i le am dat baietelului ca nu sunt convinsa ca e ok. Voi ce parere aveti? Dar morcov, pastranac, telina, patrunjel le pot tine pt perioade scurte in congelator ?

  • Ioana Buza

    Nici eu nu prea inteleg un lucru. Ati spus in articol ca nu se da coapta, adica la cuptor? Eu am gasit multe recomandari de sfecla la cuptor. Chiar si pe site-ul vostru…

    • Bună Ioana,
      Intr-adevar, prin procesele de preparare termica orice leguma pierde din substantele nutritive. In cazul sfeclei rosii, substanta betalaină cu proprietăți antitumorale și antioxidante are de suferit dupa preparare termica.
      Cu toate acestea, raman inca in cantitati mari celelalte substante nutritive pe care le contine: acidul folic (vitamina B9), potasiu, magneziu, fier, cupru, mangan, iod, zinc etc.
      Ideal ar fi ca sfecla rosie, ca si alte legume sa fi consumate in stare cruda, insa in viata de zi cu zi le mai si preparam termic.