Împreună la o masă frumoasă și sănătoasă

Da, o masă frumos aranjată face oricui plăcere.

Sunt una dintre mamele ale cărei copii mănâncă puțin, pe fugă atât cât să reziste și fără prea mare plăcere. Sunt un fost copil mofturos care putea să mănânce săptămâni la rând același fel de mâncare. Adult fiind, realizez că este imposibil să îți lași copii să mănânce același aliment zile și săptămâni în șir, oricât de mult își doresc ei asta.

Am descoperit, prin prisma experienței proprii dar și a celor apropiați, că sunt câteva lucruri de care merită să ții cont și care ar putea să îl facă pe micuțul tău să mănânce cu mai multă plăcere:

Foamea. Dacă dă semne că masa mai poate să aștepte atunci oprește-te și așteaptă să îi vină pofta. Ție ca adult îți place să mănânci când nu îți este poftă? Mie nu, astfel încât orarul de masă al copiilor mei este în funcție de foamea lor.

Implicarea. Potrivit vârstei și abilităților copilul ajută sau asistă la prepararea mesei. El are astfel posibilitatea să descopere noi gusturi. Va cunoaște diferența între textura unui aliment gătit și a unuia crud. Te poate surprinde cu alegerea lui.

Pace, înțelegere, ordine. Orice conflict sau discuție este bine să fie lăsată pentru după masă. Nu faceți din momentul mesei împreună un câmp de luptă. Nimeni nu mănâncă cu plăcere într-o atmosferă tensionată. Înțelegere pentru cel de lângă tine care are propriul său ritm. Suntem diferiți, mestecăm și savurăm masa în moduri diferite. Copii noștri au și ei ritmul lor, pentru o atmosferă plăcută, vă rog să îl respectăm. Tacâmuri, farfurii, scaune de masă, șervețele, o masă aranjată și ordonată parcă te îmbie să mănânci cu mai multă plăcere.

Ofertă variată. Dacă oferiți un fel preferat, puteți pune lângă el și unul mai puțin dorit. Copilul se va simți puternic și încrezător pentru că îi dați posibilitatea să aleagă ce va mânca. Introduceți un aliment nou în combinație cu unul favorit. Cresc șansele ca el să fie acceptat. Mâncați variat, copii imită ce văd la părinții lor.

Mâncați împreună. Da, știu e mai greu din cauza programelor de serviciu și grădiniță. Dar măcar atunci când se poate reuniți-vă. În familia noastră mâncăm micul dejun împreună. La ora aia suntem cu toții acasă, nimeni nu e nervos sau cu gândul la birou. Chiar dacă mai este ceva de pregătit, asta se face rapid și măcar suntem toți la un loc.

Gătiți colorat. Mă refer la combinațiile de culori dintre diferite fructe și legume nu la cine știe ce coloranți nesănătoși. Copii sunt atrași în mod natural de culori. Fiecare grupă coloristică este bogată în elemente specifice, toate împreună fac masa frumoasă, gustoasă și sănătoasă.

Roșu: sfeclă, cireșe, căpșuni, merișor, roșii, pepene roșu, portocale roșii, ardei roșii, rubarbă, etc. Ele conțin acid elagic, licopin, quercentină, hesperidină și vitamina C. Acidul elagic, quercentina și hesperidina sunt flavonizi favorizează o mai bună circulație a sângelui, luptă împotriva celulelor canceroase și întăresc sistemul imunitar.

Galben/portocaliu: piersică, pepene galben, caisă, morcov, portocală, porumb, dovleac, papaya, mango, etc. Sunt bogate în vitamina C, betacaroten și potasiu.

Verde: mere verzi, castraveți, varză, avocado, spanac, brocoli, sparanghel, creson, etc. Au un conținut mare de fibră, clorofilă, calciu, luteină și folați. Luteina protejează vederea, inima, creierul, pielea și ajută plămânii să lupte împotriva poluării. Folații, cunoscuți mai ales datorită acidului folic, ajută la multiplicarea și înnoirea celulară. Sunt necesari unei bune dezvoltări a copilului.

Mov/albastru: struguri, vinete, mure, afine, prune, stafide, etc. Pe lângă toate elementele nutritive enumerate mai sus, grupa mov/albastru este bogată în resveratrol. Resveratrolul luptă împotriva radicalilor liberi, ajută la normalizarea nivelului de lichid din sânge și duce la scăderea colesterolului cu densitate mică (colesterol rău) și creșterea celui cu densitate mare (colesterol bun).

Alb: ciuperci, ceapă, banane, pere, conopidă, curmale, ghimbir, cartofi, etc. Au un conținut mare de beta glucant, EGCG – galatul de epigalocatechina, SDG – Secoisolariciresinol Diglycosid, doi antioxidanți puternici. Betaglucanul este un imunostimulator care ajută în același timp la reglarea glicemiei din sânge.

Necesarul zilnic al unui copil între 6 luni și 5 ani variază între 1 – 1 1/2 cană de fructe/zi și 1 – 1 1/2 cană legume pe zi. Cu cât mai multe culori cu atât mai sănătos. Deși poate părea mult, un măr mediu este considerat o cană.

Combinații reușite și spor la gătit!

Surse:

http://www.disabled-world.com/artman/publish/fruits-vegetables.shtml

http://www.ag.ndsu.edu/pubs/yf/foods/fn595w.htm

http://www.fruitsandveggiesmatter.gov/

http://www.ext.colostate.edu/pubs/foodnut/09366.html

Sursă foto:

http://flic.kr/p/4yayAU

Comentarii