Sparanghel, leguma regală

7113079163_43b152c55b_z Sparanghelul (asparagus) face parte din familia erbaceelor cu rădăcini cărnoase şi frunze nedezvoltate. Cel mai bine creşte în zone mediteraneene, pe soluri uşoare, nisipoase. Sezonul său este în aprilie – iulie.

Este considerată o “ legumă regală“ sau “ legumă de lux“ şi este  foarte popular în ţări precum Olanda, Spania, Germania, Elveţia.

Ce substanțe nutritive conţine sparanghelul?

Fiind o sursă bogată de acid folic (câteva tulpini de sparanghel reprezintă 22% din necesarul zilnic), sparanghelul protejează organismul împotriva cancerului, reduce durerile, reduce riscul îmbolnăvirii inimii şi previne apariţia defectelor din naştere (dacă e consumat de femeile însărcinate).

Vitamina K pe care o conţine sparanghelul previne osteoporoza, osteoartrita, ajută la formarea oaselor şi determină procesul de coagulare al sângelui.
Sparanghelul mai conţine: vitamina A, vitamina E, vitamina B6, Vitamina B1, magneziu, fier, zinc, calciu, sodiu.

Când pot introduce sparanghelul în alimentaţia bebeluşului?

Sparanghelul poate fi greu de digerat, de aceea e recomandat să fie oferit copiilor după ce stomacul s-a obişnuit cu alimente solide, adică după 9 luni.

Dacă bebeluşul are probleme cu balonarea, discutaţi cu medicul înainte de a-i oferi sparanghel. E recomandat totodată să respectaţi regula celor 4 zile.

Cum alegeți și cum se prepară sparanghelul?

Puteți găsi sparanghel congelat sau proaspăt. În cazul celui proaspăt, tulpinile trebuie să fie fără zgârieturi, drepte și să aibă aproximativ aceeași grosime (pentru a putea fi gătite toate odată), iar culoarea să fie verde deschis (în România, sparanghelul verde este cel mai popular, dar există şi alb sau mov, toate având acelaşi gust).

Un mic truc pentru alegerea sparanghelului este să-l strângeţi în mână, dacă scârţâie, atunci e perfect. Dacă îndoiţi sparanghelul, acesta ar trebui să se rupă, nu trebuie să fie elastic. Cu cât coaja e mai subţire, cu atât este mai bun (dacă are coaja groasă, este lemnos).

Se păstrează la frigider aproximativ  3 zile, în pungi de plastic şi cu codiţele băgate într-un pahar cu apă. Se poate congela, iar când va hotărâţi să-l gătiţi, acesta se fierbe congelat 10-15 minute.

Sparanghelul trebuie curăţat foarte bine, de aceea, se recomandă să fie lăsat în apă 30 de minute, apoi clătit bine.

Poate fi pasat şi combinat cu roșii, pui, orez, cartofi.

Se poate găti:

– la abur: între 2-8 minute, în funcţie de grosimea tulpinii

– tras la tigaie (cu puţin unt), timp de 3 minute

– fiert (între 2-6 minute): se adaugă după ce apa fierbe, iar când sunt gata, tulpinile se usucă și apoi sunt servite

– fript pe grătar: înainte trebuie opărit în apă 1 minut, apoi trecut prin jetul de apă rece. Se frige 2-3 minute pe fiecare parte.

– la cuptor: se aşează într-o tavă şi se stropește cu puţin ulei vegetal. Se coace în aproximativ 12 minute.

Surse (en):
http://en.wikipedia.org/wiki/Asparagus
http://wholesomebabyfood.momtastic.com/asparagusbabyfoodrecipes.html#.US4r-KIqzwA

Surse (ro):
http://www.medicina-naturista.ro/plante/beneficii-pentru-sanatate-ale-sparanghelului.html
http://herlife.ro/sparanghelul-in-dieta-bebelusului/
http://www.sfatulmedicului.ro/Alimentatia-sanatoasa/sparanghelul-beneficii-pentru-sanatate_10235

Sursa foto: http://flic.kr/p/bQyoBV 

Author: Roxana

„Mens sana in corpore sano”- acesta este principiul după care vreau să mă ghidez în ceea ce îl priveşte pe David, băieţelul meu. Pentru bărbatul de mâine, trebuie să am grijă de copilul de azi... având în vedere ca alimentaţia să fie cât mai sanatoasă.

Share This Post On