Vânăta – un aliment pentru inima noastră

Print Friendly, PDF & Email

Vânăta, cunoscută și sub numele de pătlăgeua vânătă, este o legumă din familia Solanum, rudă îndepărtată a roșiei și a cartofului. Crește similar roșiei atârnând pe plantă în jos. Din punct de vedere botanic vânăta este asemănătoare fructelor de pădure datorită semințelor sale mici. Gustul amar perceput de unii consumatori provine tocmai de la aceste semințe care conțin alcaloizi nicotinici.

Primele atestări ale vinetei datează de acum 1500 de ani și provin din regiunea Indiei și actualei Sri Lanka. În ziua de astăzi cei mai mari cultivatori de vinete sunt Egipt, Italia, China, Turcia și Japonia.

Ce substanțe nutritive conține vânăta?

Vinetele au un conținut important de vitamina A, folați, fibre și fitonutrienți, cu un puternic efect antioxidant și cu o influență pozitivă asupra sănătății inimii.

Când pot introduce vânăta în alimentația copilului?

În general, vânăta poate fi introdusă în alimentația copilului începând cu vârsta de 8 luni. Totuși este bine ca acest lucru să se facă abia după o discuție cu medicul pediatru care vede copilul și după o informare temeinică asupra subiectului. Luați de asemenea în calcul regula celor 4 zile, la fel ca în cazul celorlalte alimente nou introduse în alimentația bebelușului.

Dacă ați observat reacții neplăcute la introducerea altor alimente în alimentația diversificată, este bine să așteptați adăugarea vinetelor în meniul copilului până în jurul vârstei de 10 luni.

Cum alegem vânăta?

Vânăta trebuie să aibă coaja lucioasă, uniform colorată şi să fie plină în interior (dacă este prea uşoară pentru dimensiunea ei, e posibil ca vânăta să fie uscată pe dinăuntru). Coada trebuie să fie de un verde viu. Vânăta este o legumă foarte sensibilă, motiv pentru care se recomandă tăierea ei numai înainte de consum. În mod ideal vânăta trebuie conservată la o temperatură de 10 grade Celsius.
O veste bune este că vânăta face parte din categoria produselor puțin afectate de pesticide.

Cum se prepară?

Pentru a fi servită copiilor, vânăta poate fi fiartă în apă, gătită la aburi sau preparată la cuptor. Atât fierberea cât și coacerea la cuptor o fac să devină moale, ușor de încorporat în combinații cu alte legume și un excelent aliment de mâncat cu mâna. Pentru a elimina gustul amărui al vinetei, recomandăm ca înainte de a o prepara să procedați în felul următor:

    • tăiați vânăta în două, longitudinal, sau rondele (păstrând sau nu coaja, după preferință sau reţetă),
    • presărați sare pe miezul vinetei (mai multă sau mai puțină, luând în considerare vârsta copilului),
    • lăsați jumătăţile sau rondelele la scurs pentru cel puțin 1 oră,
    • înainte de fierbere/coacere ștergeți cu un prosop de hârtie excesul de apă eliminat din vânătă.

Surse (engl):http://wholesomebabyfood.momtastic.com/eggplantbabyfoodrecipes.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Eggplant
http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=22

Sursă foto:http://flic.kr/p/5pVNrf

Author: Miruna

Sunt mama lui Alexei și a lui Dimitri și împreună cu ei am descoperit o nouă pasiunea, cea de a găti.

Share This Post On
  • Pingback: Diversificare.ro()

  • timea

    vineta se curata de coaja inainte de coacere sau fierbere? multumesc

    • Andreea Archip

      Bună Timea! Vănăta se poate consuma și cu coajă, dar depinde de tine. Dacă nu ai încredere în sursă și crezi că ar putea fi stropită cu substanțe dăunătoare organismului, o poți curăța de coajă.
      Eu personal o las cu coajă sau o curâț parțial, făcând dungi verticale cu curățătorul de legume din loc în loc. Are un aspect drăguț așa.

  • Pingback: Salată de vinete cu roşii coapte | Diversificare.ro()