Nap, plantă cu rol antiinflamator

nap Napul (Brassica rapa) este o rădăcinoasă din familia cruciferelor folosit pretutindeni în lume atât ca aliment cât și pentru proprietățile sale curative.

Napul a început să fie cultivat la scară largă în perioada Antichității greco-romane, după secolul al XV-lea î.Hr și se pare că ar fi fost descoperit inițial de către civilizația asiatică. Pentru Pliniu cel Bătrân napul era o plantă prețioasă datorită utilizării sale multiple, ca hrană pentru animale, medicament pentru o seamă de afecțiuni sau ca aliment pentru oameni.

Din această plantă se întrebuințează în primul rând rădăcina, dar nici frunzele sale nu sunt lăsate deoparte, fiind foarte apreciate în medicina tradițională sau ca înlocuitoare ale frunzelor de spanac în preparatele culinare. Soiurile mici sunt destinate consumului uman, în vreme ce cele mai mari sunt folosite ca furaj.

Ce substanţe nutritive conţine napul și ce beneficii aduce?

Rădăcina proaspătă de nap este o sursă excelentă de vitamina C, însă frunzele plantei au un conținut mai mare de antioxidanți și substanțe nutritive. Conform unor studii recente, se pare că gustul lor amărui se datorează conținutului ridicat de calciu – frunzele de nap conțin de patru ori mai mult calciu ca varza sau orice altă legumă cruciferă. Pe lângă calciu, napul mai este un furnizor de minerale esențiale ca fier, cupru și mangan.

De asemenea, aceleași frunze sunt și o sursă bună de glucozinolați, ba chiar într-o măsură mai mare ca broccoli, varza kale sau conopida. Glucozinolații din frunzele de nap sunt transformați în izotiocianați, compuși organici cu potențial ridicat în prevenirea cancerului. Totodată, glucozinolații alături de conținutul mare de fibre (o cană de frunze conține 5 grame de fibre), fac din frunzele de nap un aliat eficient în lupta cu afecțiunile digestive, reglând nivelul bacteriilor din stomac.

O sursă excelentă de vitamina K, Omega-3 și vitamina A, frunzele de nap au rol antiinflamator și protejează organismul împotriva bolilor cardiovasculare.

Când pot introduce napul în alimentaţia copilului meu?

La fel ca celelalte crucifere, napul se poate introduce în alimentația diversificată a copilului după vârsta de 10 luni. Totuși, ca în cazul oricărui aliment nou pe care i-l oferiți celui mic, recomandarea noastră este să consultați înainte medicul pediatru și să urmați regula celor 4 zile.

Cum aleg și cum prepar napul?

Rădăcinile proaspete de nap se găsesc în piață din luna octombrie și până în martie. Este bine să le alegeți pe cele ferme, lipsite de pete și care au un parfum ușor dulceag. Ajunse la maturitate, acestea își pierd aroma specifică, capătă o textură lemnoasă și sunt mai greu de digerat. Napul se păstrează cel mai bine la temperaturi mici, la frigider, vreme de câteva săptămâni, însă este recomandat să-l consumați cât mai devreme deoarece, cu timpul, își pierde proprietățile nutritive.

În alimentație se poate folosi atât rădăcina cât și frunzele sale. Rădăcina de nap complementează de minune alimente ca varza, păstârnacul, morcovii sau cartofii, în special în salate.

Frunzele de nap se utilizează împreună cu alte legume verzi în supe sau tocane sau ca atare, în salate dacă le puteți tolera gustul ușor amar.

Surse:
http://en.wikipedia.org/wiki/Turnip
http://www.nutrition-and-you.com/turnips.html
http://www.livestrong.com/article/408477-the-health-benefits-of-turnips/
http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=144

Sursa foto: http://flic.kr/p/mqGxy

Author: Dana

Credința că obiceiurile alimentare sănătoase încep din copilărie m-a motivat să învăț alfabetul gătitului sănătos și prepararea alimentelor care să ofere maximumul de nutrienți celor mici și celor mari.

Share This Post On