Hrean, planta-medicament

hrean Cunoscut pretutindeni și cultivat încă din Antichitate, hreanul este folosit deopotrivă pentru proprietățile sale curative cât și pentru gustul inconfundabil pe care-l dă mâncărurilor în calitate de condiment. La 1500 î. Hr. egiptenii deja auziseră de planta miraculoasă, iar grecii și romanii o prețuiau în mod deosebit – alături de mențiunea lui Cato cel Bătrân în tratatul său De Agri Cultura existând chiar o reprezentare a acesteia în pictura murală din Pompei.

În Evul Mediu planta era întrebuințată ca medicament, în vreme ce rădăcina de hrean condimenta mâncărurile germanilor, scandinavilor și britanicilor. Consumul de hrean se răspândește pretutindeni în Europa în perioada Renașterii, planta fiind amintită în tratatele de botanică ale vremii.

Hreanul este o plantă perenă sau anuală, în funcție de zona în care este cultivat și rezistă foarte bine în condiții de secetă. Rădăcinile de hrean se recoltează toamna și se pot păstra peste iarnă îngropate în pământ sau nisip, într-un loc rece și întunecos. Este ideal ca rădăcina să fie consumată la maturitate, cea tânără fiind mai slab aromată și mai dificil de preparat.

Ce substanțe nutritive conţine hreanul și ce beneficii are?

Hreanul este folosit de secole ca plantă-medicament pentru proprietățile sale antiinflamatoare, antibiotice și afrodisiace. Hreanul are un conținut redus de calorii și grăsimi și este o sursă importantă  fibre și minerale: fosfor, calciu, magneziu, sodiu, zinc, fier și potasiu. O sută de grame de hrean proaspăt conține, în medie, 79,31 mg de vitamina C, fiind foarte eficient în creșterea imunității și în ameliorarea infecțiilor virale. În compoziția hreanului se mai regăsesc urme de carotenoizi și vitamine din complexul B.

Hreanul conține de zece ori mai mulți glucozinolați decât broccoli. Studii recente au arătat că acești compuși organici, responsabili și pentru gustul său înțepător, ajută ficatul să detoxifice agenții cancerigeni și poate chiar suprima creșterea celulelor canceroase.

Când putem introduce hreanul în alimentaţia copilului?

Din cauza efectului său iritant, este recomandat ca hreanul să fie introdus în alimentația copilului după vârsta de 4 ani. Este de asemenea contraindicat în perioada sarcinii și a alăptării. Persoanele care suferă de ulcer gastric, boli ale aparatului digestiv, hemoragii interne sau boli renale sunt sfătuite să-l evite. Consumul în exces poate provoca scăderi bruște ale tensiunii arteriale, iritații renale, diaree, hemoragii digestive. Extern, este indicată folosirea sa cu precauție deoarece poate cauza alergii în cazul persoanelor cu pielea sensibilă. Înainte de introducerea sa în alimentația copilului este bine să consultați medicul și să urmați regula celor 4 zile.

Cum aleg şi cum prepar hreanul?

Rădăcina de hrean trebuie să fie fermă, fără pete și să aibă o culoare albicioasă. În formă intactă, aceasta nu emană o aromă puternică, însă odată curățată sau tăiată are loc o reacție în urma căreia sunt eliberate uleiuri de muștar iritante pentru membrana mucoasă a sinusurilor și a ochilor. În cazul în care nu este folosit imediat se recomandă stropirea hreanului proaspăt ras cu suc de lămâie sau oțet pentru a nu își pierde culoarea și iuțeala și a căpăta un gust amărui. Sub această formă se poate păstra la frigider vreme de 3 săptămâni, iar la congelator până la 5 luni.

Este indicat ca rădăcina să fie dată prin răzătoare înainte de preparare și adăugată în mâncăruri chiar la final. Hreanul se poate folosi în prepararea sucurilor vegetale, în condimentarea mâncărurilor de fasole, a legumelor gătite la aburi, în prepararea diverselor sortimente de muștar și sosuri sau în dressing-uri pentru salate.

Folosit ca adjuvant în diverse afecțiuni, se pot prepara infuzii atât din rădăcină cât și din frunzele sale, doza recomandată fiind de o linguriță de frunze sau rădăcină rasă de hrean la 250 ml de apă.

Surse (en):

http://www.herbsociety.org/herbs/documents/01-24-11Horseradish_Guide_single_without_buttons.pdf
http://healthyeating.sfgate.com/horseradish-good-you-4790.html
http://www.livestrong.com/article/366608-horseradish-nutrition/
http://www.medicalhealthguide.com/herb/horseradish.htm

Surse (ro):

http://www.formula-as.ro/2012/1050/medicina-naturii-44/hreanul-15910

Sursa foto: http://flic.kr/p/7cAjHx

Author: Dana

Credința că obiceiurile alimentare sănătoase încep din copilărie m-a motivat să învăț alfabetul gătitului sănătos și prepararea alimentelor care să ofere maximumul de nutrienți celor mici și celor mari.

Share This Post On