Cum este bine să combinăm alimentele?

Print Friendly, PDF & Email

“Nu mâncați carne cu orez, paste cu brânză sau cartofi cu iaurt. Pentru că îngrașă!”

De câte ori am auzit lucrul acesta? De foarte multe ori, în reviste, în emisiuni TV, pe internet. De câte ori am auzit că astfel de combinații încetinesc digestia? De mult prea puține ori.

Modul în care ne alimentăm are efect direct asupra funcționării organismului nostru. De aceea este bine să știm ce putem face pentru a ajuta sistemul digestiv să lucreze în favoarea noastră. Este cu atât mai important să știm ce este bine să le oferim și copiilor noștri pentru a evita eventuale probleme digestive și a asimila nutrienții cât mai bine și într-un timp cât mai scurt și a produce astfel energia necesară zi de zi.

Cum a apărut conceptul de combinare a alimentelor?

În anii ’20, Dr. William Hay a promovat acest concept, numit și dieta Hay, pentru tratarea propriilor probleme de sănătate. Conceptul a fost gândit în scopul combaterii oboselii, îmbunătățirii capacității organismului de autovindecare, a digestiei și a capacității de asimilare a nutrienților. Potrivit lui Hay, ar trebui să mâncăm după regulile chimiei, ideea de bază pornind de la faptul că proteinele, carbohidrații și grăsimile folosesc enzime diferite pentru digestie. Asta însemnă că atunci când mâncăm la o masă alimente din grupe diferite, digestia este încetinită ducând în cele din urmă la înrăutățirea stării de sănătate.

10 reguli generale în combinarea alimentelor

Subiectul acesta este unul complex, informațiile sunt nenumărate, sursele de asemenea. Cu toate astea pot fi extrase o serie de reguli generale cu privire la cum este mai bine să combinăm alimentele pentru o digestie cât mai bună. Aceste reguli trebuie așadar văzute ca o modalitate pentru îmbunătățirea digestie și nu înseamnă că orice alte combinații sunt automat nocive pentru organism. Modul cum ne afectează alimentația sănătatea depinde de la o persoană la alta și ține de moderație și de stilul de viață pe care îl adoptăm.

1. Este bine ca la o masă să consumăm mai întâi alimentele care se digeră cel mai ușor.
Astfel, evităm stocarea alimentelor în stomac pentru perioade lungi, până la digerarea primelor alimente ingerate. Așadar, bem mai întâi apă și sucuri naturale, apoi mâncăm fructe, supe strecurate și creme, legume, fasole și cereale, pește și carne. Cu alte cuvinte, mâncăm mai întâi alimente cu un conținut mare de apă.
Lucrurile se complică un pic atunci când mâncăm feluri mai elaborate de mâncare, și așa ajungem la punctul 2.

2. Este bine ca felurile de mâncare pe care le pregătim să conțină cât mai puține ingrediente.
Atunci când combinăm mai multe alimente într-un fel de mâncare, sistemul nostru digestiv procesează mâncarea într-un timp dat de alimentul care se digeră mai greu. Dacă mâncăm fructe cu cereale, de exemplu, deși fructele mâncate singure se digeră mai repede, prin combinarea lor cu cerealele stau mai mult timp în stomac, până la digerarea cerealelor.
Sunt și alimente care pot fi combinate cu succes fără să se modifice timpul de digestie, ceea ce ne duce la punctul 3.

3. Este bine să consumăm la o masă alimente din aceeași clasă.
De exemplu, putem combina portocale cu grapefruit, mere cu pere, piersici cu prune, toate fructele de pădure între ele, fructele uscate etc. De asemenea, pot fi combinate salatele între ele sau salatele combinate cu alte frunze verzi, fasolea și mazărea, toate alunele și semințele sau legumele cu amidon.

4. Nu este recomandat să combinăm fructele cu alte alimente.
Fructele se digeră cel mai repede, astfel că combinarea acestora cu alte alimente ar putea afecta procesul de digestie. Putem combina fructe acide (cum ar fi citricile si ananasul) cu fructe sub-acide (cum sunt merele și strugurii). Fructele dulci și pepenii ar trebui consumate singure. Totuși sunt și câteva excepții: majoritatea fructelor pot fi combinate cu frunze verzi; merele, lămâile și roșiile pot fi combinate cu legume fără probleme; putem combina fructele cu nuci atâta timp cât se păstrează o proporție de 80% fructe la 20% nuci.

5. Putem să bem apă în timpul mesei, dar cu chibzuință.
Atunci când bem apă, acizii gastrici se diluează. Astfel este încetinit procesul de digestie sau, în anumite cazuri are loc evacuarea alimentelor din stomac înainte ca acestea să fie digerate. Din acest motiv nu se recomandă în general să consumăm apă în timpul sau imediat după masă. Efectul nu este însă atât de pregnant dacă bem apă în timpul unei mese formată din alimente ce conțin multă apă. Dar procesul de digestie al fructelor uscate sau al alimentelor care conțin amidon poate fi îmbunătățit cu ajutorul apei, aceasta acționând ca lubrifiant.

6. Este recomandat să combinăm proteinele cu alimente fără amidon.
Combinarea proteinelor cu carbohidrații, grăsimile sau fructele nu face altceva decât să încetinească procesul de digestie. De asemenea, este bine să consumăm o singură proteină la o masă.

7. Este bine să combinăm grăsimile cu legume.
O salată din verdețuri contribuie la digerarea grăsimilor și a uleilor. Uleiurile pot fi combinate cu proteine atâta timp cât cantitatea de grăsimi este rezonabilă.

8. Este bine să combinăm grăsimile bogate în proteine (cum sunt avocado, măslinele, nucile și semințele) cu vegetale fără amidon sau cu fructe acre. Este bine să hidratăm nucile și semințele pentru a ajuta la digestie.

9. Este bine să mâncăm cât mai multe verdețuri. Frunzele verzi sunt bogate în apă și clorofilă și se digeră foarte repede. În combinație cu alte alimente, în măsura în care sunt predominate, pot ajuta la digerarea celorlalte alimente.

10. Este bine să consumăm laptele singur, proteinele din lapte fiind greu de digerat.

Totuși, produsele lactate fermentate (iaurt, kefir) sunt mai ușor de digerat și pot fi combinate cu fructe acre, nuci și semințe sau legume fără amidon.

Principalele grupe de alimente

O clasificare a principalelor alimente ne poate ajuta în a înțelege mai bine regulile de mai sus.
Proteine: nuci, drojdie de bere, soia, arahide, ouă și brânză, carne, germeni de grâu, fasole și mazăre, măsline, iarbă de grâu și orz, alge.

Amidon: toate cerealele, varză de Bruxelles, arahide, majoritatea soiurilor de fasole, mazăre, cartofi, conopidă, broccoli, morcovi, sfeclă roșie.
Legume fără amidon: salatele, usturoi, ceapă, praz, ardei, ridiche, spanac, castraveți, germeni, varză, păpădie, andive, frunze de țelină.

Grăsimi: uleiuri vegetale, măsline, avocado, soia, pește și carne, alune, nuci și semințe.

Grăsimi saturate: nucă de cocos, unt, margarină, carne grasă, produse lactate.

Zaharuri: zahăr, sirop de orez, sirop de arțar, melasă, miere, lapte, malț de orz, sorg.

Fructele se împart în acide, subacide, dulci și pepeni.
Fructe acide: grapefruit, lămâie, lămâie verde, portocală, ananas, roșii, mere acrișoare, struguri acri.
Fructe subacide: mere, pere, piersici, prune, caise, mango, fructe de pădure, cireșe.
Fructe dulci: banane, curmale, smochine, stafide, prune, papaya, sultanine.
Pepeni: pepene verde, pepene galben, casaba, cantalup, papaya, pepene crenshaw.

Surse (en):
http://www.livestrong.com/article/347512-how-to-combine-food-for-stomach-acid/
http://www.alderbrooke.com/images/food-combining-postcard.jpg
http://bodyecology.com/articles/food_combining_optimal_health_and_weight.php

Surse (ro):
Steve Meyerowitz, “Combinarea alimentelor și Digestia”, Editura Benefica, 2010

Sursă foto: http://flic.kr/p/6hWnN

Author: Carmen

Mulțumită băiețelului meu năzdravan am început să explorez zona culinară. Așa am făcut chiar o pasiune pentru găsirea acelor variante apetisante și sănătoase pentru el, dar și pentru noi.

Share This Post On
  • Nu prea mai inteleg nimic. Am cautat de am innebunit clasificarea legumelor si unele informatii spun ca morcovul este amidonos, altele, ca nu este. Aici vad ca este trecut la amidonoase. Conform regulei ca nu amestecam proteine cu amidonoase, rezulta ca morcovul nu merge cu carne sau branza, dar in acelasi timp, vad la retetele dv. morcov cu carne. Pana la urma care este adevarul?

    • Buna Gabi, intr-adevar acest subiect este destul de disputat, informatiile variind intr-o oarecare masura de la o sursa la alta. Aceste reguli sunt idealul, este greu sa fie urmate 100%, dar cred ca putem totusi avea grija macar la o parte dintre ele. Cat priveste morcovul, din sursele noastre, cantitatea de amidon este redusa comparativ cu alte alimente, combinarea acestuia cu proteinele fiind tolerata in general bine. Pe de alta parte, metabolismul nostru este diferit, asa ca orice combinatie de alimente poate avea efecte diferite de la o persoana la alta.

      • debo

        Buna am o intrebare la copil de 6 luni am voie sai dau brnza dulce koarc.

        • Andreea Archip

          Quark este o brânză foarte asemănătoare din punct de vedere al obținerii, cu brânza dulce de vacă de la noi.

          Dacă cel mic a trecut de etapele acomodării cu legume, fructe, cereale fără gluten, poți introduce și brânza quark.

  • Anaema

    Buna. De ceva zile tot caut cum sa combin corect alimentele si informatiile se cam bat cap in cap. Incerc sa aflu cateva lucruri cum ar fi: nucile, cerealele, gunioa, amaranth-ul se combina cu fuctele? si daca da, cu care? cand facem sucuri, le facem doar cu fructe si suntem atente la cum combinam in fct de aciditatea lor sau le putem combina si cu legume? Am citit ca se pot combina cu legumele cu frunze. Adica e ok sa facem suc din mere si morcovi? Se pot combina fructe din aceeasi categorie in sucuri, creme? Si o alta nedumerire, avocado. Cu se se combina, in varianta dulce cat si sarata? Multumesc anticipat!

    • Anaema, intr-adevar, informatiile difera de la o sursa la alta asa ca se pare ca mai sunt multe de investigat si de studiat. Ce este important de retinut este ca fiecare dintre noi reactioneaza diferit, ce este potrivit pentru mine s-ar putea sa nu mai fie si pentru tine. Dar, ca reguli generale, fructele nu se combina decat cu frunze. Sunt nutritionisti care spun ca doar merele sau lamaile ar putea fi combinate cu alte grupe (legume, cereale, seminte etc). Putem combina fructele intre ele, dar trebuie sa tinem cont de aciditatea lor, cum ai spus si tu. Asadar, putem combina fructele acide cu cele sub-acide, pe cele sub-acide cu cele dulci sau fructele din aceeasi categorie. Nu se recomanda sa combinam fructele acide cu cele dulci. Cat priveste avocado, si aici parerile sunt impartite, astfel ca multi nutritionisti recomanda sa combinam avocado doar cu rosii sau lamaie. Dar toate acestea sunt niste reguli ideale, este foarte greu sa le respectam intocmai. Dar ce putem face este sa ne ascultam organismul si sa eliminam acele combinatii care nu ne fac bine. Multumim si te mai asteptam cu alte comentarii!

  • Pingback: Cum este bine să combinăm alimentele? | UrbanKid.ro()

  • ciupercile din care categorie fac parte?

    • Carmen Calin

      Buna Maria, ciupercile sunt bogate in proteine si se combina cel mai bine cu legume care nu contin amidon.

  • diana

    ce intra in categoria fier?

  • maria

    Buna . As dori sa aflu daca combinatia de branza de vaci cu babana este buna.

    • Buna, Maria, recomandarea este ca fructele sa fie consumate ca masa separata, timpii de digestie fiind diferiti. Insa depinde si de metabolismul fiecarui copil, asadar este alegerea ta.

    • Bună Maria,
      Combinația brânză de vaci/banană nu e foarte fericită. Brânza merge combinată mai degrabă cu fucte are, nuci sau semințe sau legume fără amidon (salatele, usturoi, ceapă, praz, ardei, ridiche, spanac, castraveți, germeni, varză, păpădie, andive, frunze de țelină)

  • Vlad.S

    Bună ziua. Aș dori și eu să știu, dacă mă puteți informa, dacă Kefirul în combinație cu nucile,soia sub formă de granule ( texturat proteic ) și fulgii de ovăz,grâu și secară este o alegere bună/sănătoasă, dacă afectează digestia sau negativ organismul.

    • Vlad.S

      De asemenea aș dori să știu cam în ce intermediu de timp se poate consuma apă înainte și după masă pentru a nu ingreuna digestia prin diluarea acizilor gastrici, dacă mă puteți ajuta cu asemenea informații, v-aș fi foarte recunoascător !

      • Bună, Vlad!
        Este ideal ca produsele lactate să fie consumate singure, iar dacă alegi să le combini cu alte alimente, acestea pot fi: fructe acre, nuci și semințe sau legume fără amidon. Proteinele (kefir) combinate cu carbohidrați (cereale), încetinesc procesul de digestie. De asemenea, este bine să consumăm o singură proteină la o masă, asadar asocierea cu soia nu este nici ea una fericită.
        De la 6 luni până la 4 ani copiii au nevoie de apă oricând, chiar și în timpul mesei.
        În cazul adulților și a copiilor de peste 4 ani, nu se bea apă în timpul mesei pentru că diluează sucul gastric. Este recomandat ca apa să fie consumată cu minim 30 de minute înainte de masă și 30 de minute/1 oră după masă.

        Diversificare cu succes!

        • Vlad.S

          Mi-am pus la punct combinarea alimentelor, mulțumesc frumos pentru informații! De asemenea, mulțumesc pentru informațiile despre consumul de apă de înainte si după masă, mă ajută foarte mult să-mi echilibrez programul de alimentare.
          Să înțeleg că soia nu merge combinată cu proteinele de natură “animală” , indiferent că proteinele din soia sunt de natură vegetală ?

          • Ne bucurăm mult că am putut fi de ajutor! Indiferent de tipul de proteină, ideal este să fie consumate separat.