Ou – un aliment esențial în diversificare

Oul este un aliment important pentru nutriție, bogat în minerale, vitamine, grăsimi și proteine.
Voi face în continuare referire la oul de găină ca aliment pe care îl putem oferi copilului în contextul diversificării alimentației, fiind tipul de ou cel mai des consumat.

Când pot introduce oul în alimentația copilului ?

Am găsit în diverse surse că vârsta la care putem adăuga oul în alimentația bebelușului este 6, 7 sau 8 luni.
Cel mai des, în România, 8 luni este vârsta indicată pentru introducerea gălbenușului de ou în lista alimentelor pe care le putem oferi bebelușului. Termenul de 8 luni vizează posibila reacție alergică la ou, în principal la 3 proteine care se găsesc în albuș.
Deși cel mai des apar alergii la albuș, există și cazuri rare de alergii dezvoltate la gălbenuș.

Medicul recomandă să începem prin a-i oferi bebelușului câte un sfert de galbenuș, apoi jumătate, 3 sferturi, pana la un gălbenuș întreg, de 2 ori pe săptamană.
Albușul e indicat pentru a fi introdus în alimentația copilului după vârsta de 1 an.

Dacă aveți în familie istoric alergen e important sa discutați cu medicul pediatru pentru a stabili data la care puteți să adaugați oul în alimentația copilului.

Ce înseamnă reacție alergică și ce este alergia la ouă?

Reacția alergică la alimente se referă la reacția organismului la o substanță inofensivă, pe care acesta o interpretează ca fiindu-i dăunatoare.
Odată “confruntat” cu alergenul, corpul uman dezvoltă anticorpi, și la a doua întâlnire cu substanța respectivă manifestă reacții alergice ca: urticarie, înroșirea feței, durere de burtă, diaree, greață, vomă, dificultate în a respira, accelerarea bătăilor inimii, tensiune scăzută.

Vorbind specific despre ouă, prepararea lor termică poate distruge o parte dintre alergeni, însă nu pe toți, ceea ce se traduce prin faptul că unele persoane pot avea reacții alergice la ouăle crude, dar la cele gătite nu.
Ca majoritatea alergiilor, și cea la ouă se manifestă cel mai des în copilărie. Copiii depășesc perioada critică și alergia dispare până la cel târziu 3 ani.

Ca măsură de precauție, începând cu anul 2005, țările membre ale Uniunii Europene sunt obligate să specifice clar pe produsele pre-ambalate dacă au conținut de ouă sau urme de ouă.

Ce substanțe nutritive conține oul?

Cea mai mare calitate a oului este dată de conținutul mare de substanțe nutritive pe care îi furnizează, raportat la numărul de calorii: 13 vitamine și minerale în doar 70 de calorii. Gătindu-i bebelușului o mâncare cu ou, îi oferim într-o cantitate mică de hrană aproape toate elementele nutritive de care are nevoie zilnic pentru a crește sănătos.

Proporția cea mai mare de substanțe hrănitoare din ou se găsește în gălbenuș: toată cantitatea de vitamine A, D și E. Acidul folic se găsește aproape în întregime în gălbenuș, iar grăsimea se găsește în totalitate în gălbenuș.
Oul este unul dintre puținele alimente care conțin în mod natural vitamina D.
Alte vitamine și minerale pe care le putem consuma din ouă sunt: luteina, vitaminele B1, B2, B6, B12, calciu, sodiu, potasiu, fosfor, fier, zinc, magneziu.

Oul conține substanțe importante pentru dezvoltarea organismului, astfel încât îl putem cataloga drept un aliment esențial pentru alimentația bebelușului și, mai târziu, a copilului.

Cum se gătește oul?

Înainte de a folosi oul în mâncare, e important să îi spălați bine coaja, cu apă rece.

Oul se poate consuma fiert (în coajă sau fără coajă, în apă sau la aburi), prăjit (ou ochi sau omletă) sau pregătit la cuptor, în sufleuri.
În special când se pregatește pentru copilul cu vârsta mai mică de 1 an, este foarte important ca oul să fie foarte bine fiert/copt, astfel încât din masa lui să nu rămână părți lichide, nefierte/necoapte. Atunci când oul rămâne crud, riscul este să infectam copilul cu o bacterie periculoasă pentru sănătatea lui, Salmonella.

Fie că pregătiți bine-cunoscuta cremă de zahăr ars (de savurat în special de către părinți), un banal ou fiert sau o budincă bună-bună, alegeți ouă din surse de încredere, preferabil de la păsări crescute organic.

O idee care mi-a folosit în timp, a fost să-i spun copilului meu ce se găsește în farfuria lui, mai ales dacă e vorba despre o mâncare care îl încântă. De câte ori folosim ouă în mâncare, îi cer ajutorul lui Mihai la preparare (și așa dintr-un ou ajungem să avem în farfurie 3 sferturi, câteodată), iar el abia așteaptă produsul final pentru devorare. Îi place gustul, îi place și faptul că el a contribuit la pregătirea mâncării (în mod esențial, bineînțeles).

Surse (en)

http://en.wikipedia.org/wiki/Egg_%28food%29
http://www.eatwell.gov.uk/healthissues/foodintolerance/foodintolerancetypes/eggallergy/
http://www.allergyuk.org/allergy_whatis.aspx

Sursă foto:
http://www.flickr.com/photos/40386529@N04/3716585779

Author: Anca

Sunt mama a doi băieței și învăț în fiecare zi să fiu o mamă mai bună și mai pricepută în ale bucătăriei pentru copii.

Share This Post On
  • Foarte interesant articolul, mulțumesc!
    Anca, am o îintrebare: care este considerată frecvența in care putem servi copilașului oul pentru a fi on the safe side? Întreb pentru că fetița mea ar mânca ou în fiecare dimineața, dacă s-ar putea.
    Merci!

    • Multumesc Nela!
      Din recomandările medicului nostru pediatru – 2 ouă pe săptămână sunt suficiente pentru copil. Eu fac excepții, la cererea lui Mihai, dându-i câte 3 pe săptămână, din când în când.
      Pe măsură ce copilul crește, putem crește și numărul de ouă preparate pentru el.

  • Mulțumesc frumos, Anca.
    Și eu ii dau Anei mai des, o zi da, una nu, dar mănânca o jumatate de ou, cam așa, la mic dejun. S-ar cam incadra în ceea ce a recomandat pediatrul vostru.

  • Pingback: Diversificare.ro()

  • Pingback: UrbanKid.ro()

  • Pingback: Diversificare.ro()

  • Alina

    Cu ce este sanatos sa combinam galbenusul de ou atunci cand i-l oferim micutului ?

    • Buna Alina, eu l-am combinat de cele mai multe ori cu legume (in omleta la cuptor), cu avocado, cu mei si avocado, l-a mancat de multe ori gol. Cred ca nu sunt restrictii prea mare. Nu l-as combina cu carne…

  • E adevarat oare sa nu alegem oul foarte proaspat, adica cel ouat in ziua respectiva? Vorbesc despre introducerea galbenusului in diversificare.

  • Nu prea sunt retete care sa includa si galbenusul de ou, pentru copii sub 1 an…

    • Carmen Calin

      Buna Claudia, galbenusul poate fi introdus in multe combinatii de legume sau cereale. Cum mai gasim retete interesante, le vom publica.

  • alina

    Buna seara,
    A incercat cineva galbenulsul de la ouale de prepelita???

  • AncaD

    Alina, eu folosesc ouă de prepeliță pentru copii.

  • Anastasia

    Buna! De la ce varsta se poate da galbenus crud (adica facut ochi)? Mie personal nu-mi place crud, dar tot aud de la bunici, matusi ca sa i-l dau crud, dar ma tem, ca totusi nu are decat 1 an si mi se pare prea devreme pentru organsmul lor imatur care nu stiu daca ar face fata unei toxiinfectii cu Salmonella. Isi pierde calitatile nutritive prin fierbere? Multumesc mult