Grâu, probabil cea mai consumată cereală de pe glob

grau Grâul este probabil cea mai consumată cereală de pe glob. Beneficiile aduse sănătății de consumul de grâul sunt direct influențate de gradul de procesare al acestuia. Grâul folosit la prepararea pâinii, produselor de patiserie, pastelor, biscuiților ș.a. reprezintă de cele mai multe ori doar 60% din planta integrală, însemnând că germenii, tărâțele și alte părți din bob sunt îndepărtate. În stare naturală, neprelucrată, grâul este bogat în substanţe nutritive, care însă sunt eliminate prin procesare, pierzându-se până la jumătate din cantitatea de vitamine B1, B2, B3, E, de acid folic, calciu, fosfor, zinc, cupru, fier și fibre. De aceea se recomandă consumul de grâu și produse din grâu integrale.

Ce substanţe nutritive conține grâul integral și în ce forme îl găsim?

Grâul integral este o sursă foarte bună de fibre, magneziu, mangan, seleniu. Mai conține calciu, fosfor, zinc, cupru, fier, acid folic și vitamine B1, B2, B3, E.

Iarba de grâu se referă la plăntuțele de 10-15 cm de grâu. Germenii și iarba de grâu conțin în mod special fier, complexul vitaminic B, acid folic și vitamina E.

Grișul de grâu este produsul care iese din prima fază de măcinare a grâului dur. De regulă se prezintă în bucățele mici și este fără tărâțe și fără partea internă moale și fărinoasă a bobului de grâu, dar se găsește și varianta de griș de grâu integral. Grișul din grâu are cel mai mare conținut de gluten. Recomandăm grișul din grâu integral întrucât grișul clasic nu are valoare nutritivă deoarece nu conține fibre, iar vitaminele și mineralele sunt în cantități infime.

Tărâța de grâu este coaja bobului de grâu. Tărâţele de grâu sunt un fortifiant natural, care ajută la îmbunătăţirea digestiei şi revigorează organismul prin aportul de substanţe nutritive cum ar fi complexul de vitamine B, aminoacizi și minerale (sodiu, potasiu, magneziu, calciu etc.)

Cușcușul desemnează un tip de granule sferice preparate din făină de grâu dur (semolina) – griș măcinat mai gros -, precum și mâncărurile preparate cu acest ingredient. Cușcușul este un preparat tipic din nordul Africii. În mod normal trebuie copt de 2-3 ori în baie de aburi, cu cât este mai copt cu atât este mai lejer, mai gustos. Cușcușul reprezintă o sursă bogată de proteine, fibre, seleniu şi complexul vitaminic B.

Ce beneficii aduce grâul integral organismului?

  • grâul este bogat în proteine, necesare în refacerea celulelor (de la nivelul mușchilor, părului, ochilor etc), la crearea de anticorpi și la menținerea sănătății sistemului digestiv
  • grâul este bogat în carbohidrați ceea ce îl recomandă persoanelor care fac efort fizic și au nevoie de multă energie
  • vitamina E din grâu ajută sistemul imunitar și are efect antioxidant
  • grâul este digerat mai încet, ca urmare indicele glicemic se menține la un nivel scăzut, lucru foarte important pentru diabetici sau cei care doresc să slăbească
  • datorită faptului că este bogat în fibre, grâul integral reducere riscul de diabet de tip 2 și bolile de inimă, reduce nivelul colesterolului din sânge, previne cancerul și menține tractul intestinal sănătos
  • tărâțele de grâu reglează digestia, sunt emoliente, în special pentru stomac și intestine, laxative, nutritive, reconfortante, remineralizante, tonic general.

Când se poate introduce grâul în alimentația copilului?

Grâul integral conține gluten ca urmare se poate introduce în alimentația diversificată după vârsta de 8 luni. Sfatul nostru este ca introducerea cerealelor în alimentația diversificată să se facă începând cu orezultapiocahrişcameiulquinoaamarantul – cereale care nu conțin gluten și sunt blânde cu stomacul micuțului. Odată obișnuit cu aceste cereale, în jurul vârstei de 8 luni, în mod natural puteți să-i preparați copilului mâncăruri care să conțină și gluten, cum ar fi grâul (griș de grâu integral, preparate din făină integrală de grâu, tărâțe de grâu ș.a.). Recomandarea noastră este să vă consultați cu medicul pediatru al bebelușului înainte de a introduce grâul în alimentația diversificată și să respectați regula celor 4 zile.

Cum se poate oferi grâul bebelușilor?

Grâul se consumă într-o multitudine de forme. Este însă foarte important să alegem produsele din grâu integral.

Germenii tăiați mărunt sau pasați se pot amesteca cu cremă de brânză, sau cu iaurt și fructe. Sucul verde de grâu aduce numeroase beneficii – este sursă de clorofilă, detoxifiază ficatul, este benefic pentru orice boala a sângelui ș.a. Sucul verde de grâu se obține din iarbă şi germeni de grâu storși cu ajutorul unui storcător cu ax melcat-vertical care poate păstra toate calitățile sucului. În lipsa unui storcător prin presare la rece, se poate folosi blenderul sau mașina de tocat (chiar dacă se oxidează, tot e mai bine decât nimic). În cazul bebelușilor și copiilor, sucul de grâu se oferă diluat cu apă sau în amestec cu alte sucuri de legume (morcov, broccoli ș.a.).

Făina de grâu integral se poate utiliza la prepararea aluaturilor și prăjiturilor, a pâinii și a pastelor.

Grișul de grâu se gătește în terci sau fiertură (griş cu lapte) sau se folosește ca ingredient în găluștele din supa de galuște.

Fulgii de grâu se pot oferi la micul dejun sau la gustarea de seară împreună cu lapte, iaurt sau fructe. Tărâțele se pot folosi ca ingredient adițional la prepararea pâinii sau a produselor de patiserie (plăcinte, tarte), pe lângă făină. Cușcușul se poate servi fie cu legume fierte (tocană ușoară), fie în supă, precum şi alături de carne (în general carne de pui).

Cum se alege și păstrează grâul?

Când achiziționați făină de grâu, griș, cușcuș, tărâțe de grâu, fie vrac sau ambalate, asigurați-vă că nu au urme ale depozitării într-un loc umed (pentru varianta ambalat, asigurați-vă că ambalajul este etanș). Derivatele din grâul se păstrează pe parcursul mai multor luni (până la 1 an), în locuri răcoroase și uscate. Dacă, de exemplu, este foarte cald în locuință (pe timpul temperaturilor extreme de vară), atunci se pot depozita în frigider (indicat mai ales pentru griș și făină), în recipiente etanș.

Când cumpărați germeni și iarbă de grâu, alegeți recipiente sau pungi sigilate, sau chiar etanș. Pentru a-și conserva prospețimea iarba de grâu se păstrează la frigider.

Surse (en):
http://whfoods.org/genpage.php?tname=foodspice&dbid=66
http://whfoods.org/genpage.php?tname=george&dbid=332
http://en.wikipedia.org/wiki/Semolina
http://spiritfoods.net/what-is-semolina/
http://wholesomebabyfood.momtastic.com/tipwheatgerm.htm

Surse (ro):
http://www.reteteculinare.ro/ghid_alimente/G/graul/

Sursă foto: http://flic.kr/p/8qSVtz

Author: Adina

Sunt mama unui băiețel poznaș și adepta a unui stil de viață sănătos și responsabil față de natură.

Share This Post On
  • Elena

    Buna,
    O amica mi-a recomandat situl vostru si ….la prima vedere …. informatiile par de ajutor. Dar, din pacate, articolele noi contrazic articolele mai vechi.
    Aici in “Când se poate introduce grâul în alimentația copilului?” introducerea cerealelor orezul, tapioca, porumbul, hrişca, meiul, quinoa, amarantul este diferita de tabel.

    Mult succes pe viitor si mare atentie. Sunt convinsa ca sunt oameni care nu stau sa citeasca toate articolele.

    • AdinaPascalau

      Elena,
      Imi pare rau ca dam impresia ca articolele noi contrazic articolele vechi, O sa fim mai atente. Cred ca in cazul articolului de fata, doar porumbul contrazice tabelul, ca urmare l-am scos din fraza. Multumesc pentru atentionare.