Grâu Kamut, mai nutritiv decât grâul obișnuit

kamut O cereală ce a început să câștige din ce în ce mai mult teren între preparatele din grâu datorită bogăției sale nutriționale, grâul Kamut (Triticum turgidum/ Triticum turanicum) sau khorasan este strămoșul grâului dur. În jurul acestui tip de grâu a cărui origine nu poate fi stabilită cu exactitate (se spune că ar veni din Egipt și că Tutankamon ar fi fost îngropat cu boabe din acest grâu), există numeroase legende dintre care cea mai celebră spune că ar fi fost adus de către Noe pe arca pe care a construit-o.

În secolul al XX-lea ajunge să fie cultivat la scară largă datorită unor fermieri americani. Termenul khorasan face trimitere la o regiune istorică din Afganistanul de astăzi și nord-estul Iranului. Bobul de grâu Kamut este de de ori mai mare ca bobul de grâu obișnuit și are o aromă distinctă între cereale, asemănătoare cu cea de nucă. Numele de „Kamut” sub care este cunoscut în prezent este marcă înregistrată a principalilor cultivatori ai acestui grâu – doi fermieri din statul Montana.

Ce substanțe nutritive conține grâul kamut și ce beneficii aduce?

Grâul Kamut este o sursă excelentă de proteine, fibre și minerale ca: seleniu, zinc, potasiu, sodiu, mangan și magneziu, într-o măsură mai mare ca grâul obișnuit. Proprietățile sale antioxidante se datorează conținutului foarte ridicat de seleniu, zinc, polifenoli și vitamina E. Făina Kamut conține cu până la 30 % mai multă vitamina E decât făina din grâul utilizat în mod obișnuit. Grâul Kamut, mai nou, este foarte prezent în dieta atleților fiind considerat un foarte bun furnizor de energie prin cantitatea semnificativă de lipide pe care-o conține.

Kamutul are și un conţinut ridicat de niacină, cunoscută şi ca vitamina B3, substanță esenţială pentru metabolismul grăsimilor, proteinelor și carbohidraților.

Când pot introduce grâul kamut în alimentația copilului?

Grâul Kamut se poate introduce în alimentația diversificată a copilului după vârsta de 8 luni din cauza conținutului ridicat de gluten. Este indicat ca introducerea cerealelor în alimentația diversificată să se facă începând cu orezultapiocahrişcameiul, quinoa, amarantul – cereale care nu conțin gluten și sunt mai blânde cu stomacul copilului.

Recomandarea noastră este să vă consultați cu medicul pediatru înainte de a introduce grâul Kamut în alimentația copilului și să respectați regula celor 4 zile.

Cum aleg și cum prepar grâul kamut?

Grâul Kamut se poate găsi relativ ușor în magazine naturiste, mai ales în ultima vreme când a început să fie preferat în detrimentul multor alte cereale. Grâul Kamut are aceleași utilizări ca cele ale grâului obișnuit. Acesta poate fi folosit ca atare (fiert) în mâncăruri sau măcinat într-o făină foarte apreciată pentru aroma pe care o împrumută preparatelor. Făina din acest grâu este comercializată la noi sub numele de „făină Kamut” și poate fi folosită la prepararea pâinii, a prăjiturilor sau produselor de patiserie.

O metodă de preparare a grâului Kamut este să-l fierbeți până ce devine moale și să-l adăugați ca atare salatelor – aroma sa de nucă face casă bună cu nucile pecan, lâmâia, caisele uscate ba chiar cu varza kale, ceapa verde sau sosul tahini. Grâul sau făina Kamut poate fi un adaos al terciurilor de ovăz sau alături de un iaurt sau fructe de pădure la micul dejun.

Surse:
http://en.wikipedia.org/wiki/Khorasan_wheat
http://www.livestrong.com/article/305670-the-benefits-of-kamut/
http://healthyeating.sfgate.com/benefits-kamut-7394.html

Sursă foto: http://flic.kr/p/8pzzsx

 

Author: Dana

Credința că obiceiurile alimentare sănătoase încep din copilărie m-a motivat să învăț alfabetul gătitului sănătos și prepararea alimentelor care să ofere maximumul de nutrienți celor mici și celor mari.

Share This Post On