Mărul – un fruct antic și modern în același timp

A fost odată un mare maestru budist care a cerut elevilor lui să descrie un măr. În timp ce punea mărul pe masă, le-a zis: “Cel ce poate să îmi descrie cel mai bine mărul, poate să vină în pustiu cu mine.”

Un elev a vorbit despre originea mărului și cum a fost el introdus în țara lor. Al doilea a vorbit despre modalitățile diferite în care pot fi folosite merele în obținerea cidrului, sosurilor și deserturilor. Al treilea a scos, în liniște, un cuțit mic din buzunar. A tăiat o bucată și i-a pus-o maestrului în gură. Apoi, cu delicatețe, i-a împins falca în sus astfel încât acesta să poată mușca din ea.

“Da, așa este”, a spus maestrul celui de al treilea discipol. “Nu putem folosi cuvinte ca să descriem un măr. El trebuie descris cu limba, dinții și gura. El trebuie gustat.”

Se spune că mărul este unul dintre cele mai vechi fructe descoperite, gustate și cultivate de om. Popularitatea lui era la fel de mare în Epoca de Piatră ca și în zilele noastre.
Atunci nu e de mirare că mărul este pentru foarte mulți bebeluși primul aliment solid pe care îl degustă.

Mărul sau Malus domestica face parte din familia Rosaceae și este răspândit pe întreg globul în diverse specii cu peste 7000 de soiuri cunoscute.
În țara noastră se cultivă pretutindeni peste 35 de soiuri, cu coacere eșalonată, asigurându-se astfel un consum de fructe proaspete aproape în tot cursul anului, circa 10 luni din 12 ale unui an.

Când pot introduce mărul în alimentația copilului meu?

Datorită conținutului ridicat de apă – circa 85%, mărul este un fruct ușor digerat de organismul uman. Astfel el poate fi intodus în alimentația copilului sub diverse forme încă de la vârsta de 6 luni sau chiar 4 luni. Un alt motiv pentru care se poate introduce atât de devreme în alimentația unui bebeluș este și faptul că provoacă foarte rar reacții alergice.

Cu toate astea, recomandarea noastră fermă este să consultați medicul pediatru înainte de a introduce orice aliment solid în alimentația copilului.

Ce substanțe nutritive conțin merele?

Principalele vitamine conținute de mere sunt: vitamina A, B1, B2, C și E, precum și acidul folic sub forma sa naturală.
În ceea ce privește mineralele, merele sunt o sursă importantă de potasiu, calciu, fosfor, magneziu și seleniu. De asemenea, în mere se găsesc și cantități mici de fier sau zinc.

Merele conțin și 2 tipuri de fibre – solubile și insolubile.
Fibrele solubile sunt de mare folos pe termen lung, ele împiedicând depozitarea grăsimilor în pereții vaselor de sânge. Ele mai au rolul de a preveni diareea.
Fibrele insolubile au rolul de a regla tranzitul intestinal, evitându-se astfel constipația.

Cum pot să pregătesc merele în mâncarea bebelușului?

Datorită faptului că unele vitamine și majoritatea fibrelor se găsesc în coajă, este de preferat să folosiți merele cu tot cu coajă, indiferent de metoda de preparare.
Pentru o primă încercare, puteți coace merele în cuptor. Merele coapte sunt mai dulci decât cele crude și acceptate de bebeluși mult mai ușor.

După ce bebelușul s-a obișnuit cu gustul dulce acrișor al mărului crud, îl puteți pasa alături de alte fructe sau legume precum: pară, dovleac, banană, avocado, morcov sau cartof dulce, adăugând puțină savoare cu câteva mirodenii.

Chiar și fierte, în compoturi, merele își păstrează savoarea unică ce le-a făcut atât de celebre pe toate continentele și în toate timpurile.

Se mai spune că “un măr pe zi ține doctorul departe”. Având în minte zicala aceasta și descrierea celui de al treilea discipol al maestrului budist, putem să ne facem un obicei din a avea în frigider un mic stoc de mere atât pentru noi cât și pentru bebelușii noștri.

Sursă (ro): http://www.gazetadeagricultura.info/plante/fructe/598-pomicultura/pomi-fructiferi/321-soiuri-de-mar.html

Surse (en): http://en.wikipedia.org/wiki/Apple
http://www.homemade-baby-food-recipes.com/apple-baby-food.html
http://www.freshforkids.com.au/fruit_pages/apple/apple.html

Sursa foto: http://flic.kr/p/6SRB9v

Author: Eugenia

Înainte de orice, sunt mama a 2 copii mâncăcioși și jucăuși. Le mulțumesc că au (re)adus în viața noastră de părinți ocupați mâncarea sănătoasă, gustoasă și preparată în casă.

Share This Post On