Continuarea unei scheme de diversificare perfecte

Print Friendly, PDF & Email

Fructe proaspete Diversificarea este procesul prin care se introduc treptat alimentele solide în alimentația unui copil, înlocuindu-se astfel în timp mesele de lapte ale acestuia.

Ținând cont de noua piramidă a alimentelor la baza căreia stau în ultimii ani legumele și fructele, recomandarea este să începeți cu introducerea legumelor sau a mesei de prânz.
Schema de diversificare perfectă este un început bun și ușor de urmărit pentru cel puțin 1 lună din momentul în care începeți diversificarea. Tot ce vă recomand este să țineți cont de regula celor 4 zile, să respectați ritmul de acceptare al copilului și să vă consultați cu medicul pediatru curant.

Datorită numeroaselor întrebări primite am scris acest articol despre continuarea unei schemei de diversificare perfecte, articol în care vă voi descrie cum pot fi introduse următoarele 2 mese din zi, masa cu fructe (masa de dimineață) și masa cu cereale (masa de seară).

MASA DE FRUCTE (MASA DE DIMINEAȚĂ)
Ce fructe pot să-i dau copilului meu?

Pentru început alegeți fructele adecvate vârstei copilului și anotimpului în care vă aflați la momentul diversificării. Pentru detalii vă recomand să citiți Tabelul diversificării alimentației pentru bebeluși și copii.
Puteți să îi oferiți copilului la o masă, un singur fruct sau în combinație de două, maximum trei.

În funcție de categoria din care fac parte, fructele se combină după anumite reguli. Categoriile după care clasificăm fructele sunt:

Clasificarea fructelor

    
FRUCTE ACIDEFRUCTE SUB-ACIDEFRUCTE DULCIPEPENI
ananasmerebananăpepene roșu
căpșunemangocurmalepepene galben
grapefruitcaisestafidecantalup
lămâieafineprune uscate
mere acrecireșestruguri
portocalăkiwismochine
prune acrepapaya
murepiersici
zmeurăprune dulci
rodie

Câteva reguli de urmat în cazul consumului de fructe:
– fructele se mănâncă necombinate, ca mese separate; veți auzi foarte des indicația de a adăuga brânză calcică pe lângă fructe. Din punct de vedere al modului de digestie și a multor nutriționiști, această combinație de fructe+lactate este foarte greu digerată de corpul uman și este de evitat!
– nu se recomandă consumarea fructelor între mese, atunci când digestia mesei precedente nu s-a încheiat încă;
sucurile de fructe se tratează ca o masă întreagă și ar fi bine să apară cât mai târziu și cât mai rar în viața unui copil;
– se evită combinarea fructelor dulci cu fructele acide;
– cel mai bine este ca pepenii și fructele dulci să fie mâncate separat, însă, pot fi combinate cel mult cu fructe acide sau sub-acide, ca și excepție.

Există și câteva excepții de la aceste reguli:
avocado se combină bine cu fructele acide și sub-acide;
oleaginoasele (nucile, alunele) și semințele, înmuiate bine, germinate sau râșnite sub formă de făină, pot fi combinate cu fructele;
curmalele se combină bine cu lapte.

Cum îi ofer fructele copilului?

În principiu din fructe corpul uman primește o cantitate mare de carbohidrați sau zaharuri, macronutienți care au rolul de a influența, de obicei prin a-l mări, nivelul de insulină din corp. De aceea este bine ca fructele să fie prezente în cantități mici la început. Pentru a lua tot ce este mai bun din fructe, este bine ca acestea să fie consumate crude, fierte sau coapte la cuptor, ultimele două, fiind mai degrabă folosite ocazional, pentru a varia gustul și textura.

Principalul motiv pentru care puteți prepara termic fructele, cel puțin într-o primă etapă a diversificării, este acela de a evita contaminarea cu bacterii, larve de paraziți intestinali și substanțe chimice precum fertilizanți, pesticide sau erbicide care se pot găsi pe fructele crude, mai ales dacă nu sunt spălate foarte, foarte bine.

Apoi, pe măsură ce copilul crește și se obișnuiește cu alimentele solide, puteți să-i oferiți fructele crude, tăiate cubulețe, felii sau oferite ca atare, întregi. Orice metodă ați alege, fiți siguri că cei mici se vor distra manevrându-le.
Și ca masa să fie mai atractivă și mai ușor acceptată de copil, puteți să-i sculptați din feliile de măr o figurină sau să-i construiți un castel din felii de banană.

Un alt lucru destul de controversat între medicii pediatri este forma sub care sunt oferite fructele: suc sau întregi. Însă răspunsul este unul foarte clar: NU SUCULUI DE FRUCTE! De ce? Pentru că el conține cantități mari de zaharuri, absorite foarte rapid de corp și care ridică aproape instant nivelul de insulină secretat de pancreas, iar asta este doar o primă rampă a unui mountagne russes total nesănătos în care intră organismul uman.
Exemplu: în 250 ml de suc de portocale puteți avea și 25 de grame de ZAHĂR și 1 gram de fibre!!! Acum gândiți-vă că asta echivalează cu 5 lingurițe pline cu zahăr, oferite copilului una după alta. Asta da o veste proastă, nu? Dar mai bine să știți de la început ca să faceți alegeri înțelepte și să nu tratați ulterior afecțiuni precum carii, stări de nervozitate excesive, refuzuri ale altor alimente, crampe premenstruale la pubertate etc.
Un alt motiv pentru care este prudent din partea părinților să fie ponderați cu cantitatea de zahăr (chiar și natural, din fructe sau din cereale) este puterea lui de a crea DEPENDENȚĂ. Iar pentru asta vă invit să citiți studiul din 2017 “Intense Sweetness Surpasses Cocaine Reward”a cărui concluzie poate fi șocantă. Dar este reală!

“Our findings clearly demonstrate that intense sweetness can surpass cocaine reward, even in drug-sensitized and-addicted individuals. We speculate that the addictive potential of intense sweetness results from an inborn hypersensitivity to sweet tastants. In most mammals, including rats and humans, sweet receptors evolved in ancestral environments poor in sugars and are thus not adapted to high concentrations of sweet tastants. The supranormal stimulation of these receptors by sugar-rich diets, such as those now widely available in modern societies, would generate a supranormal reward signal in the brain, with the potential to override self-control mechanisms and thus to lead to addiction.

MASA DE CEREALE (MASA DE SEARĂ)

Pe vremea când noi eram “diversificați”, părinții știau că vor începe cu masa de cereale. Asta pentru că acum 30-40 de ani problema obezității infantile nu era cunoscută sau întâlnită.
Din păcate, acum avem tot mai mulți copii supraponderali și obezi.
Prin urmare, masa de cereale este ultima masă de solide introdusă în alimentația unui copil și e nevoie să fim precauți cu cantitatea și tipul de cereale oferite. De ce? Pentru că cerealele, ca și fructele conțin cantități mari de CARBOHIDRAȚI, proporția de zaharuri fiind și ea mare.

Care sunt cerealele pe care i le pot oferi copilului meu?

Tot din păcate, farmaciile și supermarket-urile au rafturi întregi cu cutii colorate ce conțin așa-zisele cereale pentru copii. Unele dintre ele au chiar între primele 3 ingrediente, zahăr sau lapte praf, așa că atenție la alegerea lor, dacă ajungeți să le cumpărați de acolo. Responsabilitatea citirii etichetei a orice cumpărați pentru copilul dumneavastră este exclusiv a adultului care îl îngrijește, nu a medicului care vi le recomandă, nu a mamei din parc care vă spune că este cea mai bună marcă.

Pentru a ne alinia totuși la ghidurile de nutriție pentru copii, e nevoie să îi oferiți copilului și cereale, așa că mai bine să alegeți varianta lor naturală, procesată industrial cât mai puțin.

Cerealele se împart în 2 mari categorii:
– cele care conțin gluten
cele fără gluten

Din cauza intolerenței la gluten pe care o pot dezvolta unii copii, cerealele care conțin gluten se pot introduce în alimentație după vârsta de 8 luni, iar cerealele fără gluten chiar de la vârsta de 6 luni.

Totuși, având în vedere faptul că masa de cereale este ultima introdusă, iar diversificarea este un proces recomandat de la vârsta de 6 luni, veți ajunge să introduceți cerealele în jurul vârstei de 8 luni, cu aproximație. Așa că problema glutenului se diminuează între timp.

În România, mai populare sunt cerealele cu gluten: grâu, ovăz, secară, orz. Cerealele fără gluten sunt: orezul, porumbul, hrișca, meiul, quinoa, amaranthul. Acestea din urmă sunt însă folosite în puține case, principalul motiv fiind lipsa informării părinților sau a medicilor pediatri.
Dar cu mâna pe inimă vă spun că sunt la fel de ușor de găsit și preparat.

Sursă foto: http://flic.kr/p/7FCAk3

Sursă (en): https://en.wikipedia.org/wiki/Orange_juice https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1931610/

Author: Eugenia

Înainte de orice, sunt mama a 2 copii mâncăcioși și jucăuși. Le mulțumesc că au (re)adus în viața noastră de părinți ocupați mâncarea sănătoasă, gustoasă și preparată în casă.

Share This Post On