Capere, consum prudent pentru beneficii multiple

Caperele reprezintă mugurii în curs de înflorire a plantei numită caper, un arbust de talie mică, ce creşte din abundenţă în zona bazinului mediteranean, în ţări precum Cipru, Italia, Grecia, dar şi în unele regiuni din nordul Africii şi din Asia. Se mai numeşte şi trandafir Flanders, iar bobocii nerecoltaţi se tranforma în flori superbe cu petale albe şi stamine lungi, de culoare mov.

capere

Popular în preparatele cu iz mediteraneean, gustul pregnant astringent al caperelor poate transforma un preparat banal, într-unul inedit. Mărimea redusă a acestora nu le face un deserviciu, din contră: cu cât sunt mai mici cu atât sunt mai valoroase în bucătărie. Caperele nu se comercializează proaspete, ci doar murate. Deşi sărace în calorii şi grăsimi, caperele sunt bogate în sodiu, așadar este bine să fie consumate cu prudenţă.

Ce substanțe nutritive conțin caperele și ce beneficii aduc organismului?

Aceşti minunaţi boboci aromaţi sunt plini de fitonutrienti, antioxidanţi şi vitamine, fiind una dintre cele mai bune surse de quercetin şi rutin, două bioflavonide cu puternică acţiune antioxidantă. Quercetin-ul, care se poate găsi în cantitate mai mare doar în frunzele de ceai, are proprietăţi anti-bacteriene, anti-canceriene, analgezice şi anti-inflamatoare. Rutin-ul consolidează vasele capilare, ajutând la buna funcţionare a sistemului circulator, şi are, de asemenea, un efect de reducere a colesterolului de tip LDL. Mugurii picanţi sunt de asemenea bune surse de vitamina C, vitamina A, vitamina K, vitamina E, niacina (B3) şi riboflavina (B2), dar şi de minerale: calciu, fier, cupru şi potasiu.

Dacă toate astea nu erau deja de ajuns, caperele sunt folosite în tratarea reumatismului, în reglarea apetitului şi reducerea fatulenței, menţinerea unui nivel optim al zahărului din sânge, decongestionarea căilor respiratorii şi reducerea secreţiilor. În scop cosmetic, caperele au efecte pozitive în hidratarea şi încetinirea procesului de îmbătrânire a pielii, datorită efectului antioxidant, în tratarea coşurilor şi a iritaţiilor pielii, dar şi în stimularea creşterii părului, datorită conţinutului bogat în vitamina B şi fier.

Când pot introduce capere în alimentația bebelușului?

Caperele pot fi introduse cu prudenţă în alimentația copilului, după vârsta de 1 an, datorită conţinutului ridicat de sodiu, provent din adaosul de sare folosit în conservarea caperelor. Este indicat să cereți sfatul medicului pediatru pentru introducerea alimentelor noi și să respectați regula celor 4 zile.

Cum alegem şi cum folosim caperele?

Caperele se comercializează conservate în oţet, ulei de măsline, saramura sau chiar sare. După deshiderea conservei, se vor păstra la frigider.

Rareori sunt consumate ca atare, ci mai degrabă completează gustul salatelor, pastelor, supelor sau al sosurilor, sau pot garnisi feliile de pizza. Au un gust intens, aşadar o cantitate relativ mică este suficientă pentru a îmbogăţi savoarea mâncărurilor.

Surse:

http://www.webmd.com/vitamins-supplements/ingredientmono-727-capers.aspx?activeingredientid=727&activeingredientname=capers

http://www.livestrong.com/article/409608-what-are-the-health-benefits-of-capers/

http://www.stylecraze.com/articles/benefits-of-capers-for-skin-hair-and-health/

Sursa foto:
https://flic.kr/p/9PoyFm

Author: Catalina

Sunt mama unui băieţel care îmi este atât critic culinar, cât şi ajutor în bucătărie. Susţin ideea responsabilităţii personale, iar, pentru mine, aceasta porneşte chiar de la respectul şi atenţia pentru propria sănătate și alimentație. Îmi place să mănânc, ador dulciurile şi mă bucur să descopăr mereu reţete pe cât de gustoase, pe atât sănătoase.

Share This Post On