Smântână, un produs lactat ușor digerabil

smantana Un produs lactat ceva mai recent decât untul, smântâna pare să-și aibă originile în estul Europei, cel mai probabil în Germania, Ucraina și Rusia, la începutul secolului al XX-lea și era folosită în gospodării adesea la prepararea deserturilor.

Smântâna era obținută din stratul de grăsime ce se lăsa deasupra laptelui neomogenizat. Procedeul de obținere a ei nu diferă de cele din zilele noastre. Pentru început, laptele crud de vacă sau de bivoliță este lăsat la prins într-un loc răcoros și lipsit de umezeală. Grăsimea, care este mai puțin densă, se va ridica la suprafață în câteva zile și poate fi mai apoi separată de lapte. În producția industrială a smântânii durata acestui procedeu este accelerată prin utilizarea unor centrifugi denumite separatoare.

Smântâna extrasă din lapte mai este comercializată și sub denumirea de „smântână dulce”, pentru a o diferenția de cea preparată din zer. Cea din urmă are un conținut mic de grăsime și un gust aspru și ușor sărat.

Ce substanțe nutritive conține smântâna și ce beneficii aduce?

Smântâna naturală are un conținut ridicat de grăsimi saturate și mononesaturate și, în mod surprinzător, un conținut foarte scăzut de carbohidrați și proteine, pe care le pierde prin procesul de fermentare, pe cele rămase făcându-le mai ușor de digerat și de aceea poate fi consumată de multe ori de către persoanele cu intoleranță la lactoză.

Smântâna din comerț care poate conține agenți de îngroșare sau alți stabilizatori își pierde aceste proprietăți. Smântâna mai conține două vitamine ce acționează bine împreună: A (sub formă de retinol) și D (în special smântâna cu un conținut mare de grăsime), dar și minerale ca fosfor și calciu necesare pentru menținerea sănătății sistemului osos.

Este recomandată la micul dejun datorită senzației de sațietate pe care o induce. Conținutul caloric ridicat al acesteia se datorează cantității de grăsime pe care o conține.

Când pot introduce smântâna în alimentația copilului meu?

Smântâna se poate introduce în alimentația bebelușului începând cu vârsta de 6 luni, însă în mod precaut pentru a fi observată orice reacție alergică sau intoleranță la lactoză. La fel ca orice aliment proaspăt introdus în alimentația copilului, recomandarea noastră este să cereți sfatul medicului pediatru în prealabil și să respectați regula celor 4 zile.

Cum aleg și cum prepar smântâna?

Smântâna se poate găsi la orice supremarket, dar poate fi preparată și în casă prin procedeul descris mai sus. Un fapt demn de menționat este acela că smântâna produsă industrial poate conține agenți de îngroșare sau stabilizatori (alginat de sodiu, caragenan, gelatină, bicarbonat de sodiu sau acid alginic). Smântâna nu se comercializează ca smântână proaspătă deoarece se acrește în câteva zile ci ca smântână pasteurizată, UHT sau sterilizată.

Smântâna poate fi consumată ca atare, pe pâine și utilizată în numeroase preparate, în special, în compoziția unor deserturi, prăjituri, torturi, înghețate sau creme pentru prăjituri. Poate fi și un adaos potrivit la salate (de legume sau fructe) și împlinește de minune aroma supelor creme preparate din diverse legume. Tot din smântână se prepară sosuri pentru paste sau cărnuri, alături de amestecuri de condimente ca garama masala sau curry. În America se adaugă în cantități mici cafelei, ca înlocuitor al laptelui.

Surse (en):
http://en.wikipedia.org/wiki/Cream
http://weightloss.answers.com/nutrition/the-surprising-nutritional-benefits-of-heavy-cream http://www.fitnessrepublic.com/nutrition/dairy/cream.html  

Sursă foto: http://flic.kr/p/48VUBo

Author: Dana

Credința că obiceiurile alimentare sănătoase încep din copilărie m-a motivat să învăț alfabetul gătitului sănătos și prepararea alimentelor care să ofere maximumul de nutrienți celor mici și celor mari.

Share This Post On