Culori delicioase în farfurie (II) – Secretele copiilor

Roata-5 culori_2 Tu ce alegi între o salată de conopidă și una de roșii? Dar între un pepene roșu și o ceapă? O piersică sau o salată verde?

Culorile pot avea un impact important asupra dispoziției noastre afective. Ele pot adânci și alimenta o emoție deja existentă sau ne pot modifica semnificativ dispoziția. De asemenea, studiile arată că anumite culori pot stârni apetitul și altele îl pot inhiba.

Despre cele 5 culori delicioase din farfurie care ne ajută să ne menținem o stare optimă de sănătate am vorbit deja, însă mai avem lucruri să vă spun. Acestea sunt: roșu, portocaliu și galben, alb, indigo (violet) și verde.

Roșul, știm bine, atrage atenția, e o culoare puternică, simbol al energiei și dragostei, este o culoare deosebit de apetisantă. Un pepene roșu zemos și dulce, un bol de cireșe proaspete, o salată de roșii. Mmmm.

Mai mult decât atât, fructele și legumele roșii conțin licopen, cuercitină și hesperidină. Acești nutrienți reduc riscul cancerului de prostată, reglează tensiunea arterială, mențin nivelurile colesterolului și lupta împotriva radicalilor liberi. Absorbția de licopen, din roșii de exemplu, este favorizată de prezența grăsimilor (care pot fi obținute din avocado sau ulei de măsline)

Galbenul, culoare solară, caldă și senină, simbol al optimismului, este din nou o culoare “apetisantă”. Mă gândesc la un porumb fiert aburind, un gălbenuș de ou tare, sau niște cubulețe de piersici sau de mango.

Portocaliul combină veselia galbenului cu energia și puterea roșului. Este culoarea creativității și a schimbării, simbolizează prosperitate, bogăție și determinare, entuziasm și succes. Este o culoare care stimulează pofta de mâncare.

Culoarea portocalie și galbenă a fructelor și legumelor este dată de carotenoizii precum alfacarotenul, beta-carotenul și beta criptoxantina. Atunci când ajung în organism, aceștia sunt transformați în vitamina A, un nutrient extrem de important pentru metabolismul fierului, necesar pentru o vedere bună pe timp de noapte, un sistem imunitar sănătos și menținerea sănătății celulelor care căptușesc căile respiratorii, tractul digestiv și tractul urinar. Pe lângă carotenoizi, legumele și fructele de culoare galbenă și portocalie conțin și zeaxantina, flavonoide, licopen, potasiu și vitamina C. Acești nutrienți mențin nivelurile scăzute de colesterol LDL, reglează tensiunea arterială, ajută la formarea colagenului, luptă împotriva radicalilor liberi și lucrează împreună cu magneziu și calciu pentru a construi oase sănătoase.

Verdele, culoarea calmului și al echilibrului, simbolul naturii și al sănătății este culoarea cea mai des întâlnită în meniul nostru primăvara. Specialiștii spun că privitul îndelung în culoarea verde poate induce pierderea poftei de mâncare, și, în mod particular, este o culoare ce reduce apetitul.

Alimentele verzi, cum ar fi mazărea, salata verde, kiwi, sparanghel, broccoli, fasole verde, varză, castravete, praz, conțin luteină și vitamina K necesare pentru oase puternice. De asemenea conțin
zeaxantina, vitamina C, fibre, calciu și acid folic, nutrienți cu rol în reglarea nivelului de colesterol LDL, normalizarea digestiei, sănătății retinei și fortificarea sistemului imunitar.

Albastrul, culoarea credinței și a înțelepciunii, tinde să suprime apetitul. Când strămoșii noștri căutau mâncare, albastrul, violetul și negrul au fost “semnale de avertizare” al potențialului letal.

Violet, culoarea regalității și a elegantei, fiind o combinație între puterea roșului și liniștii
albastrului, este, totuși, o culoare placută de cei mici.
Fructele si legumele de culoare albastră sau mov închis sunt bogate în vitamine, minerale și fibre. In plus, conțin putine calorii, carbohidrati și grăsimi și de aceea sunt alegerea ideal păentru o dietă echilibrată.
Conțin și flavonoide, acid elagic, cuercitina, care îmbunătățesc absorbția de calciu și alte minerale, au rol anti-inflamatoriu și limitează activitatea celulelor canceroase.

Albul simbolizează puritatea, lumina, inocența, curațenia și în natură, cel mai frecvent, apare
în alimente ce se consumă în cantități mici, împreună cu altele: ceapa, usturoi, ghimbir, păstârnac. Ca alimente “mari” folosim conopidă, ciuperci și banane, semințe de susan și orez.

Alimentele albe și maro conțin beta-glucani, EGCG, SDG și lignani (fito-estrogeni ce se comportă ca anti-oxidanti) ce fortifică sistemul imunitar.

După o serie de informații atât de utile și interesante despre culorile delicioase din farfurie, simt nevoia să concluzionez:

STIMULEAZĂ APETITUL: alimentele roșii, galbene și portocalii.
REDUC APETITUL: alimentele verzi, albastre și violet.

Ce e de făcut? Să căutăm rețete în care să predomine culorile roșu, galben, portocaliu, printre care strecurăm bucăți mici de alimente verzi, mov și albe.

Folosim farfurii, tacâmuri, servețele și alte accesorii colorate corespunzator. Și așa pregătim masa simplu și delicios 🙂

Sursă foto:

Author: Alexandra Barbu

Share This Post On