Putem oferi murături copiilor?

muraturi Pentru că a venit iarna, și nu mai avem la dispoziție bogăția de legume a toamnei, ne întrebăm deseori dacă putem să le oferim piticilor murături. Răspunsul este da, ocazional.

Conservarea legumelor și zarzavaturilor prin murare este o metodă străveche de păstrare a alimentelor pe timp de iarnă. Murăturile se prepară atât prin fermentație cât și prin conservarea în oțet. De obicei se conservă în saramură (sare) varza și legumele asortate, iar în oțet gogoșarii sau ardeii.

În cazul saramurii, prin procesul natural de fermentaţie, culturile de bacterii transformă zaharurile din legume şi produc nenumărate substanţe benefice pentru organism, printre care se numără şi acidul lactic. Acidul lactic împiedică proliferarea bacteriilor nocive, în timp ce vitaminele și mineralele rămân în alimente. Atenție însă, o concentraţie prea mare de sare poate elibera prematur acidul lactic, în timp ce, dacă sarea nu este suficientă, bacteriile „rele” se dezvoltă mai uşor.

În cazul murăturilor în oțet, soluţia bazată pe oţet ucide orice bacterie datorită acidităţii lichidului, acest lucru asigurând conservarea.

Murăturile în saramură sunt făcute de obicei în casă și sunt mult mai sănătoase și gustoase decât cele din comerț, care de regulă sunt obținute prin pasteurizare și folosirea oțetului.

Ce substanțe nutritive conțin murăturile?

Murăturile în saramură sunt surse de probiotice naturale. Probioticele sunt ‘’bacterii prietenoase’’ cu efecte extrem de benefice asupra sănătății, mai ales la nivelul cavității bucale, a tubului digestiv, a căilor respiratorii și a sistemului uro-genital.

Rolul probioticelor este unul extrem de important:
– promovează digestia ușoară, contribuind la menținerea unui sistem digestiv sănătos
– restabilesc echilibrul florei intestinale, curăță depunerile din intestin și impiedică dezvoltarea bacteriilor patogene
– ajută la absorbția completă a substanțelor nutritive
– ajută la eliminarea colesterolului
– protejează mucoasa intestinală
– reduc manifestările colonului iritabil
– stimulează organismul din punct de vedere imunitar

Procesul de fermentație nu distruge substanțele nutritive, ca urmare majoritatea legumelor murate sunt bogate în complexul vitaminic B, vitamina C, magneziu şi fier. De exemplu, varza murată își păstrează vitamina C în proporţie de 90%. Pe lângă vitamina C, în varza murată se mai regăsesc şi vitaminele B1, B2 și B6.

În cazul murăturilor în oțet, oţetul natural, făcut din vin sau din mere, ajută în tratarea unor probleme digestive, scade tensiunea arterială şi tratează infecţiile urinare. Atunci când oţetul este folosit împreună cu sarea, comună în cazul murăturilor, efectul antibacterian al acestuia se amplifică.

Murăturile au foarte puţine calorii şi foarte puţine grăsimi, fiind ideale în diete.

Când pot introduce murăturile în alimentația copilului?

Murăturile se pot introduce în alimentația bebelușului după împlinirea vârstei de 1 an, însă se recomandă consumul ocazional. Datorită conținutului ridicat de sare/sodiu și datorită acidității se recomandă consumul în cantități moderate. Legumele proaspete trebuie să aibă întâietate în meniul copiilor, dar se recomandă consumul ocazional de murături, tocmai datorită beneficiilor menționate mai sus. Dacă oferiți copilașului murături, asigurați-vă ca primește și suficiente lichide întrucât riscul de deshidratare crește datorită conținutului de sare.

Cum preparăm murăturile?

Nu o să împărtășesc cu voi rețete în acest articol, însă am să notez câteva sugestii:
– folosirea sării de mare face murăturile mai crocante
– condimentele precum usturoiul, boabele de muștar, tarhonul, mărarul și hreanul fac murăturile mult mai delicioase
– se recomandă murarea legumelor netratate chimic, întrucât conservarea poate eșua datorită chimicalelor ajunse în legume care pot distruge bacteriile lactice
– în cazul verzei, pentru a se obține o saramură aromată și limpede, după zece zile de fermentație, se scoate lichidul din recipient și se pune la loc câte puțin sau, dacă recipientul este mare gen butoi, se scot căteva verze și se suflă încet are printr-un furtun, în diverse locuri din butoi.

Cum se depozitează murăturile?

În cazul murăturilor în saramură, locul de depozitare este foarte important. Dacă temperatura este prea ridicată și aerul prea uscat, se creează condiții favorabile dezvoltării unor bacterii care ar putea dăuna murăturilor, ducând la apariția mucegaiului. Dacă temperatura este prea scăzută, procesul de fermentație ar putea fi încetinit. Temperatura ideală ar fi de câteva grade celsius.

De asemenea, borcanele sau recipientele cu murături trebuie să fie bine închise, astfel încât oxigenul să nu intre în contact cu murăturile, pentru că acesta facilitează dezvoltarea microbilor.

Surse (en):
http://canigivemybaby.com/pickle

Surse (ro):
http://www.sfaturilebunicii.ro/2010/09/29/ce-trebuie-sa-stiti-inainte-de-a-va-apuca-de-pus-muraturi/
http://naturashop.ro/blog/rolul-probioticelor-in-mentinerea-sanatatii/

Sursă (foto): http://flic.kr/p/8WYJ3j

Author: Adina

Sunt mama unui băiețel poznaș și adepta a unui stil de viață sănătos și responsabil față de natură.

Share This Post On
  • Lui Mihail (2,2 ani) îi plac foarte mult castraveții în saramură 🙂

  • Irina_Mitrofan

    Foarte interesantarticolul,Adina!Legat de muraturi, anul trecut, insarcinata fiind, am evitat sa consum in exces muraturi, desi imi plac foarte tare. Acum, pap ca sa recuperez 🙂 si bebe Matei (11 luni) se distreaza descoperind noi texturi…