Cătină pentru imunitate și vitaminizare

Print Friendly, PDF & Email

catina Cătina (Hippophaë rhamnoides L), cunscută și sub numele de cătină albă, cătină de râu sau tamarișcă, este un arbust fructifer, foarte ramificat și spinos, originar din Asia de Sud, care crește în mod sălbatic pe malul râurilor, pe soluri nisipoase, pietriș și în zona de munte, alcătuind uneori crânguri destul de întinse. Fructele acestui arbust sunt de culoare galben-portocalie și au un gust acru-astringent, ușor amărui.

Ce substanţe nutritive conţine cătina?

Fructele de cătină conțin de două ori mai multă vitamina C decât măceșele și de 10 ori mai multă decât citricele. Conțin de asemenea vitaminele A, B1, B2, B6, B9, E, K, P, F, celuloză, betacaroten (într-un procent mult mai mare decât cel din pulpa de morcov), fosfor, calciu, magneziu, potasiu, fier, sodiu, uleiuri complexe, 18 amino-acizi esențiali, acizi grași esențiali.

Când pot introduce cătina în alimentaţia copilului meu?

Fructele de cătină pot fi introduse, ca atare, în alimentația bebelușului după vârsta de 1 an. Ceaiul de cătină poate fi oferit copiilor de la vârsta de 6 luni, iar uleiul de cătină  după vârsta de 3 ani. Înainte de a introduce un aliment nou în alimentația copilului dumneavoastră, cereți sfatul medicului pediatru și respectați regula celor 4 zile.

Ce beneficii au fructele de cătină?

Fructele de cătină sunt folosite în medicina tradițională de peste 3000 de ani. Datorită complexului vitaminic pe care îl conțin, aceste fructe sunt un excelent tonifiant general și imunostimulator, se folosesc cu succes în tratarea și prevenirea răcelilor, anemiei, ulcerelor, reumatismului, a bolilor de splină și ficat. S-au înregistrat efecte notabile în tratamentul unor boli ca Parkinson, leucemie și a anumitor tipuri de tumori. De asemenea, consumul regulat de cătină ține sub control nivelul colesterolului.
Uleiul de cătină tratează și diverse afecțiuni cutanate cum ar fi: dermatite, acnee, eczeme, escare, psoriazis, arsuri solare.

Cum aleg şi cum păstrez fructele de cătină?

Cea mai bună perioadă pentru recoltare este în lunile august și septembrie, înaintea de începerea anotimpului rece. Culesul fructelor de cătină este foarte dificil. Adesea acestea se culeg cu tot cu ramură (din cauza spinilor), iar apoi se introduc în congelator. Când ramura îngheață, fructele pot fi mai ușor îndepărtate. Fructele pot fi păstrate la congelator, în diverse preparate, sau uscate.

Cum se prepară?

Fructele de cătină pot fi consumate ca atare (deși nu multe persoane suportă gustul acrișor-amărui) sau sub formă de compot, dulceață, sirop, ceai, vin.
Unul dintre cele mai cunoscute metode de a consuma cătina este de o păstra într-un borcan cu miere de albine.

Surse(ro):
http://ro.wikipedia.org/wiki/C%C4%83tin%C4%83_alb%C4%83
http://www.apropo.ro/news/util/catina-cel-mai-puternic-antioxidant-al-organismului-5118085
http://organicka.ecosapiens.ro/catina-planta-minune/
http://www.agrofm.ro/glosar/catina-tamarisca//#more-7973

Surse(en):
http://www.liveandfeel.com/medicinalplants/underbrush.html

Sursă foto: http://flic.kr/p/6yp1A2

Author: Oana

Sunt mama a trei copii și împreună învăţăm ce înseamnă o alimentaţie sănătoasă. Ne place foarte mult să gătim împreună, să inventăm și să ne jucăm în bucătărie.

Share This Post On