Ce legume consumăm în sezonul rece?

Print Friendly, PDF & Email

Zilele devin din ce în ce mai reci şi, treptat, ne luăm la revedere de la coloratele, zemoasele şi aromatele legume de vară. Dar asta nu înseamnă că lăsăm în urmă şi salatele savuroase sau delicioasele preparate cu legume proaspete. Să vedem cum putem folosi legumele iubitoare de răcoare, pe care le mai găsim prin piață pe timpul sezonului rece.

Rădăcinoase

De la cartofi la ceapă, morcovi,  ţelină, întreaga echipă nelipsită din tradiţională ciorba. Însă, clubul rădăcinoaselor este unul extrem de generos şi variat. Să nu uităm de cartofi dulci, sfeclă roşie, păstarnac, nap, ceapă, usturoi sau ridiche neagră, iar lista poate continua. Toate sunt pline de antioxidanţi, vitamine, minerale şi fibre, având o bună concentraţie de substanţe nutritive.

Crucifere

Varza, broccoli, conopida, gulia, varza de Bruxelles sau kale (varza furajeră), toate membrele familiei cruciferelor sunt recunoscute pentru beneficiile aduse sănătăţii atunci când sunt consumate crude sau gătite pentru un timp scurt. Bogate în vitamine, minerale şi fitonutrienți, cruciferele reduc inflamaţia şi riscul de a dezvolta afecţiuni cardiace, previn stresul oxidativ şi reprezintă o armă naturală împotriva cancerului.  Mai multe studii au arătat că unul dintre fitonutrienții din crucifere, sulforafanul, stimulează enzime care acţionează împotriva celulelor canceroase din corp, înainte ca acestea să producă daune celulelor sănătoase.

Turtite din legume

7 moduri de a găti legumele în sezonul rece:

Piure

Ştiu, piureurile sunt banale. Până de curând când auzeam cuvântul piure mă gândeam la cartofi fierţi şi zdrobiţi, cu lapte/unt şi sare. De câţiva ani am aflat că piureurile pot fi atât de savuroase şi bogate din punct de vedere nutritiv dacă dăm frâu liber creativităţii în bucătărie. Multe preparate le-am descoperit de nevoie, pe motiv că mai aveam doar două legume în frigider şi trebuia să gătesc ceva în cel mai scurt timp posibil. Piureul de ţelină (da!), conopida sau broccoli sunt doar câteva idei. Găsiţi câteva idei de piureuri apreciate de copii şi părinţi aici.

Sote sau la tigaie

O salată caldă sau o garnitură cu rădacinoase înăbuşite în puţină apă şi un strop de ulei sunt uimitoare dacă le asezonaţi cu mirodeniile preferate. Eu folosesc un truc pentru a elimina complet uleiul din procesul de gătire. Mai întâi presar puţină sare pe legume (se sare pasul acesta pentru copiii mai mici de 1 an), amestec şi las câteva minute să se pătrundă bine, arunc legumele în tigaia ceramică şi torn puţină apă, cât să producă abur suficient sub capac şi să nu se lipescă, iar la final, după ce se răcesc puţin, stropesc cu ulei presat la rece, după gust. Arunc o mână de verdeaţă proaspăt tocată şi gata! Este bine că rădăcinoasele să fie tăiate fin, fideluțe lungi, ca nişte spaghete, ca să se poată găti rapid.

La cuptor

Atât cruciferele cât și rădacinoasele se gătesc foarte bine la cuptor. Cu puţin ulei, sare şi plante aromatice sau amestecate cu un sos alb şi gratinate, alcătuiesc un preparat cu priză la toţi membrii familiei, mici sau mari.

Chifetele vegetale

Chifteluţele vegetale îmi dau mereu ocazia să inventez şi să descopăr combinaţii noi. Lăsaţi imaginaţia să zburde! Vă puteţi inspira şi din reţetele noastre, aici.

Chipsuri

Copiii iubesc chipsurile, dar nici adulţii nu se lăsă mai prejos. Iarna ne oferă un prilej bun pentru a testa noi ingrediente pentru chipsuri la cuptor: cartof dulce, ţelina, cartof, etc. Cu ajutorul unei razătoare se taie felii subțiri şi se aşează în tavă, fără a se lipi una de cealaltă. Se stropesc cu ulei şi se întorc pentru a deveni crocante pe ambele părţi.

Supe

Supele cremă sunt salvatoare, mai ales atunci când gătim contra cronometru. Vă puteţi juca cu arome, culori şi texturi, dar găsiţi inspiraţie şi printre reţele noastre.

Salate

Salatele de crudități sunt un succes total la evenimentele din familie. Cu maioneză sau fără, cu cremă de caju sau de avocado, aduc un plus de vitamine din legumele proaspete.

Author: Catalina

Sunt mama unui băieţel care îmi este atât critic culinar, cât şi ajutor în bucătărie. Susţin ideea responsabilităţii personale, iar, pentru mine, aceasta porneşte chiar de la respectul şi atenţia pentru propria sănătate și alimentație. Îmi place să mănânc, ador dulciurile şi mă bucur să descopăr mereu reţete pe cât de gustoase, pe atât sănătoase.

Share This Post On