Ciuperci pentru vitamina D

Ciuperca este unică! Ea nu este nici plantă, nici animal, ci fructul organismului care îl produce şi care asigură continuarea speciei sale. De multe ori este încadrată ca legumă deşi diferă de aceasta prin faptul că îi lipseşte clorofila. În zonele din Est ciupercile sunt considerate medicament, în timp ce în Vest sunt văzute ca fiind de o calitate nutriţională scăzută.
Pe pământ sunt 200.000 de specii de ciuperci, din care doar 700 de specii sunt comestibile, inclusiv cele medicinale. Ciupercile comestibile, cunoscute şi sub numele de carnea vegetarienilor, sunt folosite în bucătărie, în special în China, Corea, dar şi în Europa şi Japonia. China este cel mai mare producător asigurând aproximativ jumătate din cantitatea totală de ciuperci comestibile, în timp ce o persoană consumă în medie 2,7 kg de ciuperci pe an.

Ce substanțe nutritive conțin ciupercile?

Multe dintre speciile comestibile sunt bogate în fibre şi vitamina B (în special B2, B3 şi B5) şi vitamina C. De asemenea, sunt o sursă importantă de proteine cu 18 aminoacizi şi minerale precum seleniu, cupru, fosfor, zinc şi potasiu. Sunt sărace în grăsimi nesaturate (1-2,2% ) şi nu conţin colesterol.
Expuse luminii ultraviolete, ciupercile produc vitamina D2, acest lucru fiind intens exploatat în prezent de industria alimentară. Ce este şi mai interesant este faptul că nivelul de vitamina D este stabil şi nu este semnificativ redus prin preparare termică.
Ciupercile conţin antioxidanţi şi, conform studiilor recente, cele mai cultivate specii de ciuperci comestibile (Agaricus bisporus şi Pleurotus ostreatus) conţin de 40 de ori mai multă ergotioneină faţă de germenii de grâu, substanţă ce este considerată a fi un puternic antioxidant.

Când pot introduce ciupercile în alimentația copilului?

Ciupercile sunt destul de controversate când vine vorba de a fi gătite pentru cei mici, probabil pentru că sunt considerate o mâncare grea pentru sistemul digestiv fragil al bebelușilor. Calităţile nutriționale ale acestora sunt însă deosebite, ceea ce le recomandă încă de la vârsta de 8 luni. Sunt totuşi şi pediatri care recomandă introducerea acestora în alimentaţia copilului după un an, iar unii merg chiar după 2 sau 3 ani, ciupercile fiind considerate fie toxice, fie greu de digerat. Aşadar, vă recomandăm să consultaţi medicul pediatru cu privire la momentul oferirii acestui aliment bebeluşului.
În general, ciupercile nu cauzează alergii, dar pot fi întâlnite probleme digestive în cazul copiilor mai sensibili. Este aşadar indicat să urmaţi regula celor 4 zile pentru a vedea o eventuală reacţie a bebeluşului ca urmare a introducerii acestui aliment.

Cum alegem ciupercile?

Având în vedere că sunt multe specii otrăvitoare de ciuperci, unele care seamănă foarte bine cu cele comestibile, este bine să cumpăraţi ciuperci din surse de încredere. Cele mai des întâlnite ciuperci comestibile sunt Agaricus bisforus (sau Champignon cum sunt cunoscute la noi), acestea putând fi oferite bebeluşului fără probleme.
Ciupercile proaspete sunt deschise la culoare şi au textura fermă. Evitaţi ciupercile înnegrite sau care par ofilite şi sunt lipicioase. Ţinute în frigider, învelite într-un şervet de hârtie umed, rezistă în jur de 7 zile.

Cum se prepară?

Pieliţa şi tulpina se curăţă şi se spală uşor în apă rece. Ciupercile pot fi sotate în ulei de măsline şi oferite ca atare sau adăugate în alte preparate (omlete, preparate de legume etc). Datorită texturii moi, sunt uşor de consumat bucăți, nefiind necesară pasarea acestora decât dacă bebeluşul preferă acest lucru.
Ciupercile pot fi consumate şi crude, în special în salate, deşi sunt studii conform cărora acest lucru nu este recomandat. Ciupercile conţin o substanţă (mycochitin) care este foarte greu de digerat şi al cărei efect este diminuat prin preparare termică. Pe de altă parte, se consideră că prepararea termică ajută la eliminarea componentelor care cauzează iritaţii sau reacţii alergice. Ciupercile crude conţin componente cancerigene (hzdrazine) care sunt de asemenea distruse prin preparare termică.

Surse (en):
http://wholesomebabyfood.momtastic.com/babyfoodexotics.htm#ONIONS
http://www.babyfood101.com/mushrooms_baby_food_recipes/
http://www.allaboutmushrooms.com/mushrooms.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Mushroom
http://www.homemade-baby-food-recipes.com/mushrooms-baby-food.html

Surse (ro):
http://totuldespreciuperci.blogspot.com/p/despre-ciuperci.html
http://www.qbebe.ro/bebelusul/alimentatie/alimentele_nerecomandate_in_dieta_bebelusilor_pana_la_1_an

Sursă foto: http://flic.kr/p/5uP4zD

Author: Carmen

Mulțumită băiețelului meu năzdravan am început să explorez zona culinară. Așa am făcut chiar o pasiune pentru găsirea acelor variante apetisante și sănătoase pentru el, dar și pentru noi.

Share This Post On
  • Ramona

    Eu i-am preparat lui David al meu in varsta de 1 an si o luna ciuerci cu cartofi la cuptor si i-a placut foarte mult. Am inceput sa-i dau putin cate putin pana m-am asigurat ca e ok.

  • Buna Ramona, multumim pentru ca ne impartasesti experienta voastra. Poate asa prind si alte mamici curaj sa incerce acest aliment atat de controversat.

  • Pingback: Chec de ciuperci (de la 1 an) | Diversificare.ro()

  • Fetele au facut 1an si 4 luni si cam de vreo doua luni le-am dat si ciuperci. Prima oara am dat putin intr-o tocanita de legume, si vad ca nu au fost efecte adverse, si le-am mai dat de atunci. Foarte bun articolul pe mine m-ai lamurit.

    • Buna Raluca, multumim pentru feedback!

  • Maria Andreea David

    si eu i-am dat fetitei mele ciuperci de la un an si o luna. intrebarea mea este de cate ori pe saptamana ii pot da ?
    mersi

    • Carmen Calin

      Buna Maria, intr-o alimentatie diversificata, as zice ca nu e cazul sa-i dai mai mult de o data pe saptamana. Evident, conteaza si care este forma si cantitatea (in combinatie cu alte alimente, ciuperci simple etc).