7 lucruri interesante despre ardei

Print Friendly, PDF & Email

Roşu, verde, galben, chiar şi mov sau negru, gras sau ascuţit, picant sau nu, zemos şi aromat, ardeiul este prezent atât în preparatele crude sau gătite din timpul verii, dar şi în conservele pentru iarnă. Face parte din familia Solanaceae, alături de cartof, roșie și vânătă și se numără printre cele mai răspândite legume din lume.

despre ardei

Iată câteva lucruri interesante pe care probabil nu le știați despre ardei:

Origini

Deşi originar din America Centrală și de Sud, unde era cultivat de acum mai bine de 9000 ani, astăzi, cel mai mare producător de ardei din lume este China. Exploratorii spanioli şi portughezi au fost cei care au răspândit seminţele de ardei prin lume, în secolele 16-17.

Varietăţi

Există diferte forme, culori sau mărimi, iar gustul lor diferă în funcţie de tip: cei roşii sau galbeni sunt mai dulci, ardeii verzi sau purpurii au o uşoară aromă amăruie, iar cei iuţi, cunoscuţi ca „chilli”, conţin o substanâă numită capsaicină, care le conferă gustul picant, dar și beneficii terapeutice.

Ardeiul iute şi controlul greutăţii

Capsaicina, responsabilă pentru iuțeala ardeiului, contribuie uşor la accelerarea metabolismului şi suprimă apetitul. Efectul acesteia este cu atât mai vizibil în cazul persoanelor care nu consumă de regulă alimente picante și decid să-şi condimenteze mai intens mâncarea. Capsaicina creşte temperatura corpului şi consumă, astfel, mai multă energie.

Fruct sau legumă?

Din punct de vedere biologic, un fruct este partea plantei care se dezvoltă din floare şi care are seminţe. Deşi în bucătărie îl considerăm legumă, ardeiul, precum dovleacul, castravetele sau roşia, este, de fapt, un fruct.

Verde sau copt?

Pe măsură ce se maturizează, conţinutul de zaharuri şi substanţe nutritive din ardei creşte. Aşadar, ardeii roşii sau galbeni sunt de preferat celor verzi, deşi cei din urmă sunt ceva mai crocanţi şi plăcuţi la gust. Un ardei matur conține cantități mai mari de vitamina A şi vitamina C, dar şi licopen, un antioxidant care nu se găseşte în ardeiul verde.

Vitamina C

Ardeiul rotund este una dintre cele mai bune surse de vitamina C. Un ardei mare şi roşu asigură necesarul zilnic de vitamina C, de două ori mai mult decât o portocală.

Prospețime

Prospetimea este esentiala pentru a beneficia la maxim de proprietatile ardeiului. Acesta isi pierde aproximativ 15% din nivelul de vitamina C în decurs de 10 zile de depozitare la frigider și până la 25% pe parcursul a 20 de zile. În cazul în care a fost cules înainte de maturitate, nivelul vitaminei C va continua să crească în următoarele 10 zile în condiții de depozitare la frigider.

Surse:

http://www.webmd.com/diet/peppers-health-benefits
http://servingjoy.com/fun-facts-of-bell-peppers/
http://durablehealth.net/food-nutrition/16-incredible-bell-pepper-facts/

Author: Catalina

Sunt mama unui băieţel care îmi este atât critic culinar, cât şi ajutor în bucătărie. Susţin ideea responsabilităţii personale, iar, pentru mine, aceasta porneşte chiar de la respectul şi atenţia pentru propria sănătate și alimentație. Îmi place să mănânc, ador dulciurile şi mă bucur să descopăr mereu reţete pe cât de gustoase, pe atât sănătoase.

Share This Post On