Lecţia de nutriţie pentru copii. Cum citim etichetele alimentelor?

Am vorbit într-un articol anterior despre etichetele produselor pe care le cumpărăm: cum le citim, care sunt informaţiile ascunse „la vedere”, cuvintele cheie care să ne tragă un semnal de alarmă. Trebuie să recunosc că de când am devenit mamă sunt şi mai atentă informaţiile de pe etichetele produselor pe care le pun în coş, iar timpul petrecut în magazin este ceva mai lung, însă nu regret nicio secundă. Am descoperit în acest fel multe produse pe care le consideram sănătoase, dar care aveau adaos (după părerea mea nejustificat) de coloranţi sau alte ingrediente care m-au convins să pun produsul înapoi pe raft. Poate să pară exagerat, însă chiar şi etichelele fructelor şi legumelor (acolo unde sunt disponibile) nu trebuie să rămână deoparte. Pe lângă binecunoscutele tratamente aplicate plantelor, unele dintre ele sunt „înfrumuseţate” cu ajutorul coloranţilor, iar în unele ţări producătorii sunt obligaţi să menţioneze aceste lucruri pe pachet, motiv pentru care în Statele Unite ale Americii puteţi găsi în magazine portocale cu etichetă pe care scrie că sunt colorate artificial.

Aşadar, fiecare minut „pierdut” lângă raft înseamnă o decizie informată, o porţie de sănătate câştigată pentru familia mea, dar, mai ales, un exemplu pentru copilul meu, care învaţă să-şi pună întrebări, să se uite dincolo de imaginea impecabilă şi apetisantă de pe pachet. Acum vine întrebarea: când începem să îi învăţăm pe cei mici să citească etichetele? Să aşteptăm până când învăţă să citească? Lista de ingrediente nu este tocmai o lectură plăcută şi nici uşoară, dar educaţia alimentară nu ar trebui să aibă limita de vârstă. Iată câteva idei:

Spuneţi ce gândiţi

Ce anume mă face să aleg unul dintre zece produse similare? La o conferinţă despre parenting se vorbea despre cât de valoros este pentru copiii să înţeleagă cum gândesc părinţii lor, cum iau decizii, cum găsesc soluţii, cum planifică activităţi… cum alegem alimente sănătoase, de ce nu? Indiferent că cel mic are câteva luni sau câţiva ani, este util să îi vorbiţi şi să motivaţi alegerile pe care le faceţi: pentru că cerealele sunt integrale, pentru că are un conţinut redus de zahăr, pentru că nu organisme modificate genetic etc.

Jucaţi-vă

  • Organizaţi o căutare de comori la raftul cu cereale şi alegeţi pachetul pe care scrie integral.
  • Pregătiţi de acasă o listă de cumpărături care să fie responsabilitatea celui mic. Puneți abţibilduri cu alimente sau desenaţi-le pentru copiii care nu citesc. Copiii adoră să îşi imite părinţii, iar asta este o ocazie bună să facă chiar ei cupărăturile, cu produse agreate de părinţi încă de acasă.
  • Număraţi porţiile dintr-un pachet. Alimentele ambalate au informaţii nutriţionale tecute pe ambalaj, împreună cu gramajul recomandat pentru o porţie. Număraţi împreună câte porţii se afla într-un pachet cu fructe uscate, de exemplu. Astfel vor înţelege mai uşor faptul că nu pot mânca un pachet întreg cu merişoare (o situaţie cu care eu mă confrunt destul de des).
  • La raionul de lactate căutaţi un iaurt simplu, care să nu aibă fructe sau zahăr adăugat. Puteţi oferi un mic premiu pentru cel care identifică produsul corect.
  • Citiţi eticheta fructelor uscate şi renunţaţi la cele care au zahăr adăugat. Puteţi stabili de la început un semn sau un sunet prin care copilul să anunţe atunci când aude cuvântul: zahăr. Ingredientele vor fi citite de părinţi, desigur, sau de fraţii mai mari.

Lista poate continua. Este de ajuns să daţi tonul căci cei mici vor veni şi ei cu idei năstruşnice.

Inventați quiz-uri haioase

Puteţi continua discuţia şi în drum spre casă sau atunci când despachetaţi cumpărăturile, aflaţi ce au învăţat nou. În maşină, în drum spre casă, este locul şi momentul ideal pentru a organiza mici concursuri cu întrebări despre alimente. De exemplu: De ce este morcovul portocaliu? A. A mâncat prea multe portocale. B. Conţine beta-caroten, o substanţă cere ne protejează ochii. Distracţia este garantată!

Profitaţi de activităţile zilnice pentru a le vorbi despre alimente şi culorile lor, despre vitamine şi părţile corpului pe care le ajută, despre echilibru, diversitate şi cum alimentele fac o super-echipă pentru a ne menţine întregul corp sănătos.

Voi ce activităţi folosiţi pentru a îi învaţa pe cei mici despre alimentaţia sănătoasă?

Sursa foto: https://flic.kr/p/duFEcq