Joaca de-a așezatul mesei

Aranjamentul meseiDeşi poate părea o vârstă prea mică pentru o asemenea responsabilitate, vârsta preşcolară este momentul oportun pentru a învăţa abilităţi de viaţă practică, potrivit principiului Montessori «Ajută-mă să fac singur » . La vârsta de 2-3 ani copiii pot să: aşeze cărţile pe raft, să strângă jucăriile, să pună hainele murdare în coşul de rufe, să arunce gunoiul la coş, chiar și să aşeze masa.
Experienţa cu un copil pretenţios la mâncare m-a învăţat, de asemenea, că implicarea sa în pregătirea şi aşezarea mesei creşte interesul pentru a degusta din bucatele aşezate chiar de el. Mai mult de atât, este un exerciţiu care dezvoltă independența şi ajută la creşterea stimei de sine. Cum învăţăm un copil mic să ajute la aşezarea mesei? Simplu: prin joacă. Iată câţiva paşi simpli pentru a folosi jocul şi interesul copilului de a imita, pentru a dezvolta o abilitate de viaţă :

1. Luaţi o foaie de hârtie sau un carton A4 şi desenaţi împreună aranjamentul mesei. Folosiţi o farfurie pe care o aşezaţi întoarsă cu faţa în jos în centrul foii pentru a trasa cu creionul forma acesteia. Procedaţi la fel cu paharul care va fi poziţionat lângă farturie în colțul din dreapta sus al foii. Desenaţi în stânga o furculiţă aşezată pe şerveţel şi în dreapta farfuriei, o lingură.
Pentru copiii mai mari se poate desena în stânga lingurii un cuţit. La așezatul mesei  se vor folosi cuţite rotunjite la vârf, care nu taie.

2. Pentru început folosiţi farfurii care nu se sparg. Aşezaţi farfuriile pe un dulap jos sau pe blatul de bucătărie, la îndemâna copilului. Tacâmurile se pot lua direct din sertar dacă se afla la nivelul copilului, dar având grijă să găsiţi un alt loc de depozitare pentru cuţite. Este o ocazie pentru a practica număratul. Câţi membri ai familiei sunt la masa? Câte furculiţe avem de aşezat ?

3. Aşezaţi foaia/cartonul pregătit anterior pe masă în dreptul scaunului copilului şi lăsaţi-l să aşeze obiectele conform desenului. Va fi ca un joc de puzzle, în care copilul va căuta să găsesasca locul potrivit în funcţie de forma obiectului desenat.

4. Copilul poate ajuta şi la strânsul mesei. Asiguraţi-vă că farfuria este goală şi stabiliţi un loc în care se vor strânge vasele murdare, la care poate ajunge cu uşurinţă.

Observaţii :
Copilul va aşeza farfuria sau castronul gol pe masă. Nu lăsaţi copilul să toarne mâncare fierbinte în farfurie. Nu lăsaţi la îndemână copiilor obiecte ascuţite sau tăioase.

Surse:
http://www.montessori.edu/homeschooling.html
http://www.parents.com/fun/printables/other/table-setting-place-mats/
http://www.marthastewart.com/868943/teach-your-kids-set-table#867086

Sursa foto: https://flic.kr/p/gww6NE